ellenmor Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Hei! Jeg blir forferdelig tett når det er kaldt ute... ikke i nesen, men liksom i halsen... Får nesten ikke puste!! når jeg legger meg om kvelden så må jeg virkelig konsentrere meg om å prøve å få oksygen... har vært til legen flere ganger, men bare fått penicillin og noen andre tabletter... Noen som vet hva dette kan være?? Det skal og nevnes at jeg er overvektig, og har ikke særlig bra kondisjon. Jeg vil så gjerne trene skikkelig, spesiellt gå turer ute i skog og mark, men klarer det ikke pga pusten.. nok at jeg går litt i byen, så må jeg stoppe, bøye hodet og virkelig trekke pusten... henger liksom i et kvarters tid, så går det over.. Det er forferdelig slitsomt:( jeg vil så gjerne trene!!! Håper noen kan svare meg..
Gjest Wrangler Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 astma? men det burde jo legen skjønne... Eventuellt rett og slett dårlig kondis! (som kan forveksles med astma...)
ellenmor Skrevet 15. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2009 kan ikke skjønne jeg har SÅ dårlig kondis... da jeg går og står hele dagene på arbeid, er ofte med kjæresten min på fjellturer og jakt (om sommeren vel og merke...) Om sommeren er jeg veldig aktiv, men ikke når ddet er kaldt..... Fikk beskjed om at jeg hadde bronkitt/lungebet. av legen, det har dem sagt hver gang...
Rosalie Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 Få henvisning videre til ØNH-spesialist. Kan være kuldeastma. Uansett anbefaler jeg å kjøpe Jonas varmemaske. Genialt!
ellenmor Skrevet 15. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 15. februar 2009 Har spurt om muligheten om at det kan være astma, men da sa legen min at det var ikke typisk "astma-piping" når jeg pustet... Har egentlig berget ganske bra de siste mnd. men skal bestille meg en time hos lege... Takk for svar!
Gjest Stjernedryss Skrevet 15. februar 2009 #6 Skrevet 15. februar 2009 Jeg lurer også på om jeg kan ha kuldeallergi. Det som skjer når jeg er ute er at det først begynner å stikke oppe i nesa, og når jeg kommer inn så begynner jeg å nyse. Utbruddene kan vare mange timer og ofte fortsetter de dagen etter. Jeg merker dette hver gang jeg har vært ute i kulde, eller hvis det bare er litt kaldt ute men jeg fryser mye.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #7 Skrevet 15. februar 2009 Høres astmatisk ut synes jeg. Legen kan ikke utelukke dette ved å lytte på lungene dine på legekontoret. Hadde han vært der med stetoskopet når du opplevde å ikke få luft, og ikke hørte pipelyder - ja, det hadde vært noe annet. Du har sikkert ikke astma, som du trenger behandling for i hverdagen - men kanskje du får økt luftveisirritasjon og dermed økt motstand i luftveiene når du eksponeres for kald luft. Kanskje kan en astmaspray brukt før du går ut i kaldt vær hjelpe... Ta det opp med legen din igjen.
ellenmor Skrevet 15. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 15. februar 2009 Alle som har vært ved siden av meg når jeg ikke får luft, sier jo og at det høres ut som om jeg har astma... skal bestille meg legetime, og det litt fort.. Drømmen er å kunne trene så mye jeg bare vil, uten å måtte gi opp etter 5-10 min, fordi jeg holder på å kveles... Tenk å kunne leke i snøen sammen med kjæresten min!! :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå