Gå til innhold

Alenemødre med fastjobb, hvordan klarer dere det?

Anbefalte innlegg

Gjest Bare_lurer
Skrevet

Hei,

Jeg er alene med ansvaret for et barn, må ut i jobb snart, men synes det virker veldig skremmende og vanskelig. Hvordan får dere andre alenemødre kabalen til å gå opp?

Eks. barnehagen begynner ikke før 07.30, og arbeidstiden er som regel fra 08.00-16.00 eller 09.00-17.00, + reisetid. Er usikker på om jeg kan få det til, vil gjerne jobbe, men er redd for at jeg ikke kan jobbe fulltid. Jeg har dessverre ikke det største nettverket slik at noen kunne ha hjulpet meg med henting eller levering. Håper å høre fra dere som får det til...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er ikke alenemor, men mannen min pendlet en periode - slik at jeg var alene med barna. Barnehagen vår åpner 07.15 (tror flere barnehager gjør det), og hvis de hadde åpnet senere hadde ikke jeg klart å være på jobb til 8.00. Jeg rakk å hente før barnehagen stengte 16.30 (ferdig på jobb 15.30). Hvis man ikke rekker å komme seg på jobb i forhold til barnehagens/SFOs åpningstider, og ikke har andre som kan hente/bringe for deg - ja, da går det bare ikke...

Sjekk først ut arbeidstid, mulighet for litt fleksitid/for å komme fem minutter senere, og sjekk deretter ut ulike barnehagers åpningstider.

Ønsker deg riktig lykke til! :)

Skrevet

Jeg glemte å si at for å gjøre ukedagene "smidigere", så kjøpte vi inn middagsingredienser i helgen med en bestemt "ukeplan" for middager. Da var det mindre stress på ettermiddagene. Vaske klær etc, er fint å gjøre mest mulig av i helgen. Vet at det sikkert er "selvfølgeligheter" for mange, men for meg så hjalp det at jeg var påpasselig med slike ting. Slapp å bruke tid på å dra på butikken på ettermiddagen med barna på slep...

Skrevet

Du kan ikke være kresen på jobben. Du må enten ha kort reisevei hjemmefra via bhg til jobb, eller ha bhg nær jobben.

Eller jobbe deltid.

It sucks. Kort sagt. Velkommen til en ganske miserabel tilværelse de neste ti åra...

Skrevet
Jeg glemte å si at for å gjøre ukedagene "smidigere", så kjøpte vi inn middagsingredienser i helgen med en bestemt "ukeplan" for middager. Da var det mindre stress på ettermiddagene. Vaske klær etc, er fint å gjøre mest mulig av i helgen. Vet at det sikkert er "selvfølgeligheter" for mange, men for meg så hjalp det at jeg var påpasselig med slike ting. Slapp å bruke tid på å dra på butikken på ettermiddagen med barna på slep...

Et godt råd som jeg skal ta til meg enda jeg enda ikke har barn eller er alenemor. :ler:

Skrevet
Du kan ikke være kresen på jobben. Du må enten ha kort reisevei hjemmefra via bhg til jobb, eller ha bhg nær jobben.

Eller jobbe deltid.

It sucks. Kort sagt. Velkommen til en ganske miserabel tilværelse de neste ti åra...

Det var ikke akkurat oppmuntrende... Tror vel ikke at dine opplevelser nødvendigvis er akkurat den samme som alle andre alenemødre sin opplevelse. Ja, det er sikkert slitsomt og tøft - men at livet behøver å være miserabelt fordi man er alene - det behøver vel ikke gjelde for alle. :)

Skrevet

Jobbmessig, praktisk, økonomisk, følelsesmessig tøft.

Jeg tror ikke det er unikt for meg, nei ;)

Skrevet

Eller jobbe deltid.

herregud for et negativt innlegg!

Jeg har en avtale med arbeidsgiver, går en halvtime tidligere hver dag for å rekke b.hagen, jobber dette inn igjen i perioder hvor jeg har barnevakt (kan f.eks jobbe helger eller på kveldstid når familie passer barnet. Jeg fører selv timeplan).

Andre jeg kjenner jobber fleksitid, med stempling. Du kan f.eks gå ned til 90 % for å få logistikken til å gå opp, dersom du har råd til å redusere inntekten din noe?

Jeg hadde også angst for hvordan det skulle gå, men det har ordnet seg veldig bra, og vi er mange som klarer å være alene med barn, kombinert med full eller nesten full jobb!

B.hagen min åpner kl 07 00 om morgenen og stenger kl 17 00. Vet dette er vanskelig i større byer, men i distriktet er åpningstidene ofte utvidede... Det er også billigere å bo i distriktet, så det er kanskje noe å tenke på...?

Skrevet
herregud for et negativt innlegg!

Hva sa jeg som ikke stemte?

Du foreslo også deltid/redusert arbeidstid.

Er åpningstiden 0730 til 1630 som den ofte er, eller enda kortere, så er du svært kneblet med hensyn til jobbmuligheter. Spesielt hvis du ikke har noe nettverk.

Det er vanskelig. Hun spurte hvordan andre får det til.

Det er såvidt det går, og det er ingen veldig gode løsninger. Enten går det utover barnet i form av mindre tid med mamma, eller så går det utover økonomien, eller begge deler.

Glemte at vi er på KG, hvor alle helst skal :duskedame: uansett hva folk spør om.

Skrevet

Prøv å få bhg nær enten jobb, eller helst bosted (det kan jo være man vil bytte jobb), og søk jobber innen for den reisetiden du max har mulighet til å klare (lett for meg å si som bor i Oslo...). Jeg jobber fulltid og er alene med ett barn. Bhg åpner 0730 og stenger 1700, men den er i nærheten av der vi bor (jeg har nå søkt henne over i en bhg som er enda nærmere, og som vil spare oss for 20-30 min hver dag). Jeg har flexitid så det går så vidt opp (med en sjef som ser litt mellom fingrene på at jeg ikke alltid har 100% dag). Jeg har dessverre ingen mulighet til å jobbe inn ekstra timer, men enn så lenge går det greit. Hadde jeg hatt råd ville jeg nok jobbet 90%, men da går finansene føyken, så det går ikke.

Skrevet

Er åpningstiden 0730 til 1630 som den ofte er, eller enda kortere, så er du svært kneblet med hensyn til jobbmuligheter. Spesielt hvis du ikke har noe nettverk.

Det er såvidt det går, og det er ingen veldig gode løsninger. Enten går det utover barnet i form av mindre tid med mamma, eller så går det utover økonomien, eller begge deler.

Glemte at vi er på KG, hvor alle helst skal :duskedame: uansett hva folk spør om.

støtter deg 100% :klappe:

Skrevet

Barnehagen her åpner halv syv og stenger fem, kan bli litt stress på ettermiddagen men det går.

Gjest *lucky*
Skrevet

Jeg søkte meg jobb på skole. Greit lønn, korte dager og ferie når skolene er stengt.

Fungerte veldig bra for meg selv om det ikke var så godt betalt så var det mye verdt å kunne ha tid til overs!

Gjest *lucky*
Skrevet

Prøv å bli kjent med andre som er aleine med barn feks i barnehagen så kan dere avlaste hverandre.

Gjest Tidl. alenemor
Skrevet

...joda. Men å si "Velkommen til en ganske miserabel tilværelse de neste ti åra..." er vel en overdrivelse. Barnet skal da vel ikke gå i barnehage i 10 år fremover??? Og etterhvert som det begynner å gå på skolen så klarer det å gå hjem selv - uten å bli hentet av mor. Og etterhvert så blir sikkert mor kjent med flere barneforeldre via barnet som går i barnehage/skole.

Jeg var alene med 2 som gikk i barnehage. Var helt ny på et sted. Fikk meg jobb og ble etterhvert kjent med folk. Barna ble kjent med mange barn i barnehagen og ble ihvertfall en gang i uke med venner hjem. Jeg ble kjent med disse barna sine mødre og de hjalp meg mye. Det finnes mange snille folk der ute!

Det mest stressende året for meg var da jeg hadde et barn som gikk i barnehage og et på skole. Det tok litt ekstra tid å følge til to forskjellige steder.

Skrevet

Jeg er så heldig å ha jobben veldig nær hjemmet, tar meg bare 3 minutter å kjøre dit. Men jeg må kjøre 10 minutter i motsatt retning for å levere i barnehagen, så jeg må likevel dra en halvtime før. Likevel har jeg ikke noe problem å få det til å gå opp. Barnehagen er åpen fra 6.45 til 17.15, jeg jobber fra 8 til 16 og har fleksitid og hjemmekontor så jeg kan jobbe hjemme utenom arbeidstid for å ta igjen.

Så det går veldig bra! :)

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg er alene med tre barn. Jeg aner ikke hva barnehagens åpningstider var, men mens minsten gikk i barnehage, hadde jeg arbeidstid fra 8.00-15.30.

Ved møter på ettermiddag og sånt, har jeg avtalt med faren til ungene eller foreldrene til noen i klassen/barnehagen at ungene har blitt med noen hjem og at jeg har hentet dem der. De første årene hadde jeg et par "byttefamilier". Veldig praktisk og greit.

Jeg har aldri syntes det har vært miserabelt å være alenemor. Ikke et eneste sekund, faktisk.

Gjest Gjest_branna_*
Skrevet

Det første året hadde jeg en veldig forståelsesfull arbgiver, og muligheten til å jobbe litt hjemmefra, så det gikk greit.

Nå har jeg en avtale med en annen alenemor i bhg om at vi bytter på å hente og ha begge barna noen timer, så kan jeg jobbe inn litt de dagene jeg ikke heter og vice versa

Gjest Gjest_Live_*
Skrevet

Dette har ingen ting med alenemødre å gjøre. Men et tips til barnehage. Ute på "landet" har mange barnehager åpent fra 06.30 til 17.30. Har man ikke alt for lange reisevei til og fra jobb så burde det gå an å rekke levering og henting uten problem.

Skrevet

HVa er egentlig forskjellen på alenemødre, og par? Om man er to vil man vel like fullt jobbe fra åtte til fire?

Uansett.. Veldig mange barnehager har åpent fra klokka syv om ønskelig. Ellers har du en halv time i hver ende til å komme deg til og fra jobb, noe som går helt fint om man ikke bor i storbyer med rushtrafikk.

Eller så kan man søke barnehageplass ut fra hvor jobben er. Også finnes det ganske mange ungjenter som liker å passe barn! I den ene barnehagen jeg jobbet i hentet barnevakten hver dag, gikk hjem med ungen og lekte litt før mammaen kom hjem fra jobb (ca en time hver dag), tror det fungerte veldig fint for alle parter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...