Gå til innhold

Er du skeptisk til UL?  

1. 1. Er du skeptisk til UL?

• Overhode ikke
      8
    • Ja
      0
    • Har ikke tenkt på det tidligere
      3
    • Ikke så lenge det kun er en gang
      2
    • Ikke så lenge det kun er to ganger
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

I løpet av de siste månedene så har det vært en del snakk om UL, og eventuelle bivirkninger.

Min førstefødte fikk tilsammen 4 UL. Jeg var med på et forskningsprosjekt i regi av Rikshospitalet. Og i ettertid har jeg skjønt at forskerne egentlig ikke vet så mye om hva ultralyd kan føre til. De har registrert økt andel av keivhendte, men det er vel alt de kommer ut med.

Ja, jeg har sett lenge at min sønn er keivhendt. (Det sies at keivhendte er mer kreative enn andre, men det gjelder vel neppe i disse tilfellene.)

Nå er jeg gravid igjen, men denne gangen holder det med den "obligatoriske" UL i 18. uke. Og hvorfor? Jo, da jeg lå på sykehuset med forrigemann, så traff jeg foreldre med hjertesyke barn. Disse hadde vært forberedt på en del pga UL hadde avslørt hjertefeil tidlig. Slik kunne de føde på det sykehuset som hadde best kunnskap på dette området.

Likevel er jeg skeptisk til alle tidlige UL. Det er veldig vanlig at man bestiller en time privat i 11. uke. Javisst kan man oppdage noe allerede da, men dersom det skulle vise seg at noe er galt. Hva slags beslutninger er det man da stiller seg ovenfor? Jeg tenker da på den folden i nakken som kan si noe om barnet har Downs syndrom. Denne kan visst oppdages kun i uke 11. Jeg tror ikke det er noe jeg ønsker å vite allerede da. Men jeg tror ikke dette er hva som ligger bak når gravide ønsker seg tidligere UL. Det virker oftere som at det er ønsket om å "se at det virkelig er noe der".

Da stiller jeg meg spørsmålet om min nysgjerrighet skal stilles på barnets bekostning?

Har noen flere hatt sine tanker om dette med UL?

Informasjonsbrosjyren fra sykehuset sier svært lite, og det skyldes nok at de ikke vet så mye heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal bare ha en UL - i uke 18/19 (dersom det ikke er noe feil da).

Gleder meg til den, men er fryktelig spent også - det KAN jo være noe feil. Vi er blitt anbefalt å ikke ta med storebror nettopp pga dette. Dersom det er noe feil med babyen, er det ikke godt om han er der og opplever våre første reaksjoner.

Syns det virker som om noen tar UL hele tiden. I "min" termingruppe på snartmamma, er det flere som er like langt som meg som har tatt både 3 og 4 UL allerede. Jeg vet ikke om det er noe feil med dem, men hos noen har visst legen UL-apparat hos seg, så det er en del av vanlig oppfølging... Selv har jeg bare hørt hjertelyd en gang - i uke 11. Det var stort det også!!

Gleder og gruer meg til UL i slutten av måneden jeg iallefall...

(PS: Det heter ikke keivhendt - det heter venstrehendt. JEg vet det - jeg bor sammen med en "sånn en" :wink: )

Skrevet

jeg er overhoved ikke nervøs jeg gik til ul hver 14 dag fra uge 20 for at følge med knotten fordi han ikke voksede og han er da fin i dag, hørte godt nok at man havede fundet ud af at hvis man tager meget ul kan barnet blive venstre hendt og det er knotte helt sikkert for han holder sine leke mest med venstre hånd.

Skrevet

Jeg skjønner det når man undersøker pga manglende vekst, men det virker som mange gjør det fordi det er "moro", og det syns jeg er litt skummelt. Ihvertfall når man ikke vet hva slags virkninger det kan ha.

Det at man har funnet ut at flere barn blir venstrehendte av å ta mye UL, viser jo at UL virker inn på fosteret. At man ikke har funnet ut alt, og at mange barn kan være friske selv om de har vært utsatt for mange UL, syns jeg ikke er god nok grunn til at det er ok.

Men er det medisinsk begrunnet, som hos deg Ann, er det en annen historie. Da er risikoen ved å ikke kontrollere større enn det man vet om skader ved UL.

Men er det nødvendig å se knotten vinke hver 14. dag om alt er helt normalt? Jeg syns ikke det... Selv om det sikkert er gøy.

Skrevet

Jeg har fått ekstra UL'er (2 stk) etter ordinær pga vanskelig å fastsette termin. De vil derfor følge med ekstra på veksten. Jeg synes faktisk det er slitsomt med disse UL'ene.... Blir liksom ikke aldri ferdig med å bekymre meg... Selv om ingen ting i utgangspunktet er galt...

Jeg hadde også tidlig UL i uke 8 pga IVF-behandling for å se om det ble en eller to, og en UL i uke 10 på grunn av blødninger.

Tror det er greit med en UL (den ordinære), men så burde det holde dersom ikke noe er galt. Man blir sliten og stresset av stadig å skulle forberede seg mentalt til UL...

Klem fra Wit 22+3

Gjest Maranna
Skrevet

(PS: Det heter ikke keivhendt - det heter venstrehendt. JEg vet det - jeg bor sammen med en "sånn en" :wink: )

Bitteliten avsporing; jeg er kjeivhendt og der jeg kommer fra er det ingen som ville finne på å si "venstrehendt" isteden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...