Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker dere over hvilken samfunnsklasse dere selv tilhører? Og vennene deres? Kjæresten?

Jeg sier ikke at man skal velge venner ut i fra dette, jeg synes bare det var oppklarende om en del ting da jeg lærte meg om klasseforskjeller.

Tror dette er ganske tabu i det norske samfunnet, så snakke om klasse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags klasse forskjeller da..penger eller utdanning?

Mange som kommer fra pengesterke familier og alikevel er dum som ett brød og ikke skaper noe av særlig verdi i sitt eget liv.

Andre kommer fra en fattig eller normal bakgrunn men er inteligente og resurssterke og skaper noe i livet sitt.

Skrevet
Hva slags klasse forskjeller da..penger eller utdanning?

Mange som kommer fra pengesterke familier og alikevel er dum som ett brød og ikke skaper noe av særlig verdi i sitt eget liv.

Andre kommer fra en fattig eller normal bakgrunn men er inteligente og resurssterke og skaper noe i livet sitt.

Tja, om du er akademiker og er sammen med en lastebilsjåfør, så er det nok en forskjell mellom dere som kan kalles en klasseforskjell.

For å generalisere, tror jeg like barn leker best.

Gjest I.N.G.E.N.
Skrevet

Et vennepar av meg, er hun lege og han snekker/tømrer.

Tanken om ulike klasser på dem, har ikke slått meg en enste gang.

Skrevet

Jeg tror ikke Norge er et tradisjonelt klassesamfunn med arbeider- middel- og overklasse lenger (selv om det selvsagt har mange store fellestrekk). Det finnes i høyeste grad forskjeller, men de gir seg mer utslag i sosiale grupperinger som ikke bare er basert på inntekt, men også fritidsinteresser, utdanningsnivå, politisk tilhørighet osv.

For å ta eksempelet ditt, kan det godt hende at lastebilsjåføren tjener mer enn akademikeren. Eller man kan ha en lastebilsjåfør som er veldig opptatt av moderna kunst og går i operaen annenhver helg. Eller så har man rikinger som gir f*** i finkultur og bruker penga på fotballkamper og DDE-konsert. Poenget er ikke at det ikke finnes forskjeller lenger, men at man har fått flere ulike grupper enn det tradisjonelle systemet består av. Jeg tror også det er lettere å bevege seg mellom gruppene.

Men sånn for å faktisk svare på spørsmålet ditt: nei, jeg tenker ikke over det. Ikke på den måten ihvertfall. Men jeg legger merke til forskjeller mellom folk, og tenker ofte at det kan skylles oppvekst og bakgrunn, yrke og interesser.

Skrevet

Dater en mann som åpenbart har lest mer enn meg, men begge har Master-utdanninger. Han har imidlertid mer utdanning enn meg utover det også. Han snakker penere og foreldrene hans har "finere" bakgrunn, yrke, interesser, språkføring og omgngskrets enn hva mine har.

Vi har samme intresser og smak innen veivalg, kultur, mat og reiser, samt at vi kan snakke samme språk og forstå hverandre. Det er jo et lovende utgangspunkt.

Gjest Bare innom
Skrevet
Tja, om du er akademiker og er sammen med en lastebilsjåfør, så er det nok en forskjell mellom dere som kan kalles en klasseforskjell.

For å generalisere, tror jeg like barn leker best.

Jeg er akademisk utdannet, og gift med en yrkesutdannet mann. (lastebilsjåfør ;) )

Jeg kan ikke se at det er noen klasseforskjell mellom oss.

Vi er begge vokst opp i "arbeiderklassen", jeg er den første i min familie med utdannelse ut over grunnskolen!

Vi har samme verdisyn, begge interesserer seg for musikk (mye felles smak, men også noen særinteresser), samme syn på økonomi, (nesten) samme politisk syn.

Vi er veldig like på mange måter, men totalt forskjellige når det kommer til personlighet... han er i utgangspunktet rolig og behagelig, jeg er i utgangspunktet spontan og ivrig... han drar meg ned, jeg drar han opp, så møtes vi på midten et sted.

Vi snakker samme "språk", forstår hverandre uten ord etter mange års samliv.

Du sier like barn leker best, men hvem vil være sammen med en tro kopi av seg selv?

Skrevet

Du over her, "like barn leker best" betyr ikke en tro kopi av en selv...

Det betyr at folk som gjenkjenner hverandres mønstre, atferd, språk og kulturelle koder har best forutsetninger for å trives i lag og kommunisere/forstå hverandre enn to som har helt ulike kulturelle koder som de må knekke, ikke helt forstår og som blir en barriere for de.

Det betyr ikke at en lastebilsjåfør/taxisjåfør/bussjåfør og en akademiker ikke kan ha et lykkelig ekteskap...det betyr bare at det er mer sannsnynlig at disse gruppene normalt sett ikke pleier å ha de samme referanserammene.

For å si det sånn:

Det er mer sannsynlig at en sjåfør hører på "Jäg trodde äglarna fanns" enn en akademiker. Det er også nokså sannsynlig at en akademiker liker klassisk musikk enn at en sjåfør gjør det. Men mange sjåfører kan like klassisk musikk likevel, så det er ingen fasitregel dette...bare klassifiseringer for å skape teoretisk orden.

Gjest Bare innom
Skrevet
Du over her, "like barn leker best" betyr ikke en tro kopi av en selv...

Det betyr at folk som gjenkjenner hverandres mønstre, atferd, språk og kulturelle koder har best forutsetninger for å trives i lag og kommunisere/forstå hverandre enn to som har helt ulike kulturelle koder som de må knekke, ikke helt forstår og som blir en barriere for de.

Det betyr ikke at en lastebilsjåfør/taxisjåfør/bussjåfør og en akademiker ikke kan ha et lykkelig ekteskap...det betyr bare at det er mer sannsnynlig at disse gruppene normalt sett ikke pleier å ha de samme referanserammene.

For å si det sånn:

Det er mer sannsynlig at en sjåfør hører på "Jäg trodde äglarna fanns" enn en akademiker. Det er også nokså sannsynlig at en akademiker liker klassisk musikk enn at en sjåfør gjør det. Men mange sjåfører kan like klassisk musikk likevel, så det er ingen fasitregel dette...bare klassifiseringer for å skape teoretisk orden.

Jeg vet det ikke er snakk om en tro kopi av en selv, men jeg satte det på spissen for å få fram et poeng...

Og poenget er at jeg ikke skjønner vitsen med å sette folk i båser etter utdannelse og yrke på denne måten.

Skrevet

Vigdis Hjort har beskrevet forholdet mellom en akademiker og en vanlig arbeider i boka "Hjulskift". Interessant bok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...