Gjest spent mamma Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Jeg har en gutt som nettopp ble seks år. Han er veldig interessert i bokstaver og alfabetet, og kan skrive navnet til meg, faren, lillebroren og katten. Han kjenner igjen mange av barnehagevennene sine navn også når han ser dem på et ark. Her en dag så han og lillebroren på Pelle Politibil på DVD, og etterpå da kom gutten til meg med et ark; der hadde han skrevet PELLE. Da han var to-tre år, var han ram på det jeg senere har fått referert til som "logolesing", det vil si at han kjente igjen skilter og firmanavn etter å ha hørt meg si navnet før. Er han i ferd med å knekke lesekoden? Er det noen lærere her som har tips til hva jeg kan gjøre som mor for å hjelpe ham i denne prosessen? Han begynner på skolen til høsten, det hadde vært kjempebra for ham om han lærte seg å lese før det. Er det noen sjanse for at det kan skje?
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 Å knekke lesekoden betyr at du automatiserer hele ord, altså istedet for å stave deg gjennom et ord lyd for lyd, så kjenner du automatisk igjen "hele" ordet - som et lydbilde. Før man kommer så langt, må barnet lære bokstavlydene. Bokstavlydene er "lyden" til en bokstav, ikke hva bokstaven heter. For de fleste konsonanter, er dette ikke det samme. K heter "kå", men lyden i et ord er k`, om du forstår hva jeg mener. Når barnet har lært dette, og så stavet seg gjennom ord flere ganger (over noe tid), er det bare et tidsspørsmål før barnet knekker "lesekoden".
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #3 Skrevet 15. februar 2009 Husk for all del på at motivasjonen må ligge hos barnet, ikke hos deg. Barnet må synes det er gøy, hvis ikke gjør du barnet ditt en bjørnetjeneste - slik at det begynner å assosiere lesing med "må gjøre"/ kjedelig/ "mor vil at jeg skal" aktivitet. Korte sesjoner, med masse ros og oppmuntring, er derfor det beste for mindre barn. Og hvis det ikke ønsker å gjøre det, så la det slippe. Det holder lenge å lære å lese når man først begynner på skolen...
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 Rimleker er lurt for leseferdighetene. I tillegg er jeg enig i det som står i et tidligere innlegg om å få inn bokstavlydene, ikke kun bokstaven. Ellers er det bare å spille på motivasjonen til barna- kjøp inn billedbøker med enkeltord/ andre leseopplæringsbøker og se gjennom den med barnet ditt, svar på alle spørsmål som omhandler ord og bokstaver og kanskje kjøpe lesespill?
Gjest *Mim* Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 Å knekke lesekoden betyr at du automatiserer hele ord, altså istedet for å stave deg gjennom et ord lyd for lyd, så kjenner du automatisk igjen "hele" ordet - som et lydbilde. Jeg oppfatter det å kneke lesekoden annerledes - men det er mulig jeg tar feil. Jeg forstår det slik at man har knekt koden når man forstår sammenhengen mellom den skrevne bokstaven og lyden - og klarer å dra lydene sammen til et ord. Det tar vel adskillig lenger tid før ordbildet er automatisert? Oppmuntre gutten din til å identifisere lyder (hvilken lyd kommer først i ord f.eks.) og bokstaver. Utnytt motivasjonen han har nå, og skriv og les sammen med ham.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 Bruk måltidene og les på melkekartonger, påleggspakker, smør osv. Det var ved måltidene mine unger lærte å lese - og alle lærte det før skolestart - og dette var helt frivillig!
Gjest Glør Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Jeg oppfatter det å kneke lesekoden annerledes - men det er mulig jeg tar feil. Jeg forstår det slik at man har knekt koden når man forstår sammenhengen mellom den skrevne bokstaven og lyden - og klarer å dra lydene sammen til et ord. Det tar vel adskillig lenger tid før ordbildet er automatisert? For meg var det ihvertfall det samme. Jeg husker at jeg hadde en slags aha-oplevelse på dette med bokstav=lyd, og etter det var det bare å se på ordene, så kunne jeg lese.
Erle84 Skrevet 16. februar 2009 #8 Skrevet 16. februar 2009 Å knekke lesekoden betyr å skjønne 1. forholdet mellom bokstav og lyd. 2. at bokstaver etter hverandre danner et ord. Når gutten er på et slikt stadium som han nå er, så er han nettopp i ferd med å knekke lesekoden. Dette kan du gjøre: 1. Les ting høyt - gjerne med vekt på hver lyd. Ikke be for b og kå for k, men selve lyden slik den er i ordet. Og ikke med pause mellom lydene, men sammenhengende - og pek på hver bokstav ettersom du sier lyden. Veldig greit med store bokstaver ofte, det er gjerne de de lærer først... 2. Les bøker høyt. 3. Lag handlelister sammen med gutten - så får han ta del i noe viktig. F.eks. "vi skal ha pannekaker til middag, men vi må handle først, vet du hva vi trenger i røra?" også skrive det sammen med ham, evt la han tegne/skrive selv. Det å bruke tegning i stedet for ord gjør at han kan uttrykke seg "skriftlig", og vil gi mening til hele prosjektet; han ser at skrift BRUKES til noe helt hverdagslig. 4. Når du snakker om bokstaver, si ting som "dette er bokstaven be, den sier 'b' inne i ordet, denne heter a, og den sier 'a' inne i ord også, denne heter ge, men sier 'g'" - skillet mellom hva bokstaven kalles og hva den sier er et viktig skille. Når alt dette er sagt, så sier det du beskriver meg at gutten din følger "oppskriften" i prosessen på å lære å lese, og at det sikkert ikke er langt unna før han virkelig får det til. Nr 1 som voksenperson er å lese mye for barnet og lese mye selv - da får skrift en mening, og blir lettere å lære.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå