Gå til innhold

Flytting og rotløshet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var åtte år, flyttet familien min fra en landsdel til en annen.

Jeg mistet kontakten med alle de gamle vennene mine, og begynte på en helt ny skole da jeg startet i 3. klasse. Slet litt med å få venner da jeg ikke bodde i samme bygd som resten av klassen.

Det sosiale livet mitt har aldri helt blitt det samme etter det, og jeg sliter litt med at jeg ikke har mange minner fra før jeg fylte åtte. Husker lite.

Jeg håper at folk med barn i skolealder tenker seg godt om, når de har flytteplaner. Det kan påvirke barna mer enn dere aner.

Videoannonse
Annonse
Gjest Wrangler
Skrevet

Jeg tror ikke flytting skader barn i utgangspunktet. Men det kommer selvfølgelig ann på hvordan foreldrene takler situasjonen, hvordan det tilrettelegges for barnet.

Å ikke huske noe/så mye fra før 8 år er ikke så uvanlig, så det behøver ikke ha noe å si.

Men er vanskelig å si noe konkret om akkurat deg. Det med sosialisering er så ulikt fra person til person, og veldig mange faktorer som spiller inne. Hvem vet om dine følelser hadde vært der uansett om du flyttet eller ei? Vanskelig å vite.

Persolig egenhet: utadvent, ikke utadvent, trygg på seg selv, mange venner før, lett for å få venner, mange eller få interesser, fritidsinteresser, etc.

Foreldre: forberede barna godt, føler barnet at det er deltakende i flytteprosessen, de er utadvente og aktive i at barna får seg venner, etc.

Skolen: barnet godt tatt vare på? bra klassemiljø? fritids aktivitetet knyttet til skolen.

Bare for å nevne noen faktorer som spiller inn.

Skrevet

Jeg er enig med deg i at flytting kan være med å prege barn. Både på godt og vondt.

Det kommer an på mange ting hvordan et barn takler flyttingen. Også på barnets egen personlighet.

Selv hadde jeg bodd 13 steder før jeg var 14. Gikk på 4 forskjellige barneskoler.

Jeg fikk alltid raskt nye venner, men det var hele tiden en tilpasningsperiode. Og når jeg hadde slått meg til ro så flyttet vi igjen.............

Ser i voksne år at jeg ikke knytter meg så lett til folk. For jeg er vant med at folk forsvinner igjen.........

Vi har flyttet med barna vår en gang. Langt vekk og fra bygd til by. De slet lenge med å omstille seg. Og jeg lovet meg selv at jeg aldri skulle flytte på de igjen......

Men om en flytting blir noe positivt eller negativt kan ikke alltid spås på forhånd, men at man bør tenke igjenom konsekvensene for barna er jeg enig i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...