Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Vi har en ny og "kjempesterk boks" til strømgjerdet, samt en lang jordingspåle. Nå utover vinteren har vi merket at det er dårligere og dårligere med strøm på gjerdet (ved "boksen" er det full uttelling). Er dette pga telen i jorden, eller hva? Hva gjør dere om vinteren?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 Ingen som har erfaring med dette og knallgode tips til meg? Hestene tar seg ut av gjerdet med jevne mellomrom nå, og det er ganske så slitsomt å følge med dem hele tiden.....
Gjest Mea Culpa Skrevet 1. mars 2009 #3 Skrevet 1. mars 2009 Jeg har ingen erfaring med stroemgjerder, men jeg fant dette. Når marken er frossen og ikke kan benyttes som leder på grunn av for høg motstand, kan annen hver tråd (ikke den nederste) koples til hverandre og videre til jord. Dette må gjøres flere steder langs gjerdetraseen. Når et dyr berører en strømførende og en ”død” tråd samtidig, sluttes kretsen slik at dyret får strømstøt. Vet ikke om det var noen hjelp?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #4 Skrevet 1. mars 2009 Sukk - ja jeg misstenkte frostet/snøen å være årsak til dette. Vi har dessverre bare en tråd, så vi får bare fortsette å følge med. Neste vinter skal vi iallefall ha skikkelig gjerde!
rox Skrevet 1. mars 2009 #5 Skrevet 1. mars 2009 Du er ikke den eneste som sliter med dette, jeg nekter å tro at der noe som helst strøm på de gjerdene våre nå. Men hestene våre har heldigvis såpass respekt for tråden fra før at de ikke tenker på å gå borti den: )
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #6 Skrevet 1. mars 2009 Føler med deg, vi har det samme problemet. I dag ble vi vekt av naboen kl 0430, da var 6 av 8 av våre hester løse.... den eneste som ikke var utenfor tråden var min vallak og den ene avlshoppa vår. Vallaken min går ikke over tråden uansett, han er livredd den, stakkar. Vi går over gjerdene flere ganger i uka for å få vekk snøen, og har koblet flere jordinger på trådene. Det er iallfall strøm på tråden nå, om enn ikke så sterk som om sommeren.
tigerpus1 Skrevet 1. mars 2009 #7 Skrevet 1. mars 2009 Vi har samme problemet hos kuene. der tar kalvene seg en tur på egenhånd innimellom. på hestene sitt gjerde har vi ikke strøm på i det heletatt nå. de holder seg heldigvis på innersiden uansett. tror nok det må gjerder til hos oss også det er nok det eneste som hjelper. ellers så har jeg hørt at man kan sette ståltråd sammen med strømtråden så skal det være tilstrekelig med strøm. har aldri prøvd det men det skal vist hjelpe
Gjest gjessst Skrevet 1. mars 2009 #8 Skrevet 1. mars 2009 Mange i samme båt! Et tips som funker er laaaaaange jordspyd i messing eller kopper (husker ikke hva som leder best?) i hvert hjørne eller ihvertfall hvor det er fuktigst, og at du har en jordingstråd til disse noen centimeter unna den øverste strømtråden. Men snøen gjør at hestene ikke får jording slik som på sommeren, en del dekken gjør forøvrig ikke saken noe bedre heller selv om jordingen skulle være ok... Jeg pleier forøvrig å koble ut strømmen på de nederste trådene om vinteren etterhvert som snøen kommer, men aner ikke om det er av betydning (har et puslete apparat). Strømgjerder vinterstid er risikosport, jeg sparer til tregjerder selv om det har gått bra hittil.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #9 Skrevet 1. mars 2009 Tusen takk folkens. Selv om det er en mager trøst, så er det "godt" å se at det ikke er bare her det er slik. Vi bor øde til, og de holder seg i området om de går ut av gjerdet, men man er jo livredd for at de skal ta turen i retning trafikk. Føler det er litt styr med dem akkurat nå, men det er stort sett noen hjemme hele tiden, og om vi skal bort, tar vi dem inn. Gleder meg til våren!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå