Gå til innhold

Samboerpar med stor økonomisk ulikhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er formuende og har en samboer som ikke er formuende. Jeg eier det meste av det vi har, bolig, bil, hytte...

Vi har felles barn og vi har begge også særkullsbarn.

Jeg vil gjerne at samboer skal ha trygghet for at hun klarer seg økonomisk dersom jeg dør. Er det mulig å lage en avtale om at jeg har særeie ved samlivsbrudd, men at vi har felleseie dersom jeg dør? Eller forutsetter en slik avtale at vi er gift?

Er det mulig at en slik avtale innbefatter kun meg, dvs kun dersom jeg dør? Det er jo ikke rimelig at jeg arver henne, siden hun ikke eier nåla i veggen (kun en liten sparekonto og noen vakre smykker) og har særkullsbarn? Mine særkullsbarn vil uansett arve rikelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Særeie og felleseie er begreper som kun kommer inn der partene er gift.

Hvis man er gift kan man ha en ektepakt der man har særeie i live, felleseie ved død. Det er mulig at man kan ha en ektepakt som er utformet slik at hun arver deg, men ikke omvendt. En ektepakt må fylle visse formkrav for å være gyldig.

I år trer nye regler om arve- og uskifterett for samboere ikraft. Imidlertid vil man fortsatt være bedre sikret dersom man er gift.

Jeg foreslår at du tar kontakt med en advokat som driver med familie- og arverett, og at du snakker med hele familien din om dette, for å unngå konflikter. Det er sikkert mange tråder om hvor vanskelig dette kan bli her inne, bl.a:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=393363

Livsforsikring, dersom du har mulighet til å få det, er også lurt.

Håper dette var til hjelp, lykke til:)

Skrevet

Du kan jo opprette testamente. Det vil jo bare kicke inn om du faller fra = du sitter i særeie hvis det blir samlivsbrudd. Da kan du fordele dine midler på dine nærmeste slik at du mener alle er ivaretatt. Det er bestemte regler i arveloven hvor mye barn skal arve, men det kan begrenses oppad til 1 mill pr barn tror jeg. Har du mer midler enn det, så kan du disponere det fritt i testamentet. Snakk med en advokat hvor stor andel av din formue du kan disponere fritt, og få satt opp et gyldig testamente.

Skrevet

Hvorfor spør du slike spørsmål her inne på KG?

Hvist du er så formuende, da har du jo råd til å spørre en advokat om råd????

Da snakker du jo med et menneske som vet lovene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...