Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Nye arveregler for samboere: 1. Fra lovendringene trer i kraft vil samboere med felles barn som mister sin partner, ha arverett og rett til å sitte i uskiftet bo. 2. Den som har eller venter felles barn med avdøde, har rett til arv tilsvarende fire ganger folketrygdens grunnbeløp. Det gjelder selv om det er livsarvinger etter avdøde. 3. Samboere kan etter lovendringene også velge å ta over felles bolig, fritidsbolig og bil uskiftet. 4. Samboerpar som ikke har felles barn, kan etter de nye arvereglene velge å testamentere opp til 4G til sin samboer, på bekostning av eventuelle barn fra tidligere forhold. Jeg lurer på dette med retten til å sitte i uskiftet bo: forusetter ikke det at særkullsbarna er myndige og gir sin tillatelse til det? Og så lurer jeg på dette med fellesbarn og arv, hvis f.eks avdøde etterlater seg verdier for 6 millioner, og det er 4 barn, så vil hvert av barna arve 2 millioner hver. Hvem er det som passer på disse pengene når barna er mindreårige? Er det særkullsbarnas og fellesbarnas gjenlevende forelder? Kan f.eks den gjenlevende parten etter at samboer dør, ta i bruk barnas arv for å kjøpe ny bolig som hjem til seg og barna?
flickan Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 Det med rett til å sitte i uskifte gjelder ikke folk med særkullsbarn. Gift eller ugift. Dersom barn har formue på over 75 000 kroner overtar overformynderiet ansvaret for formuen. De kan godkjenne kjøp av bolig, men tror ikke det er lett og heller ikke vanlig. Det beste er å tegne livsforsikring slik at gjenlevende part har råd til å kjøpe bolig selv.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #3 Skrevet 15. februar 2009 Det beste er å tegne livsforsikring slik at gjenlevende part har råd til å kjøpe bolig selv. Veldig mange kan ikke få livsforsikring. Jeg trodde det var allment kjent jeg.
flickan Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 Veldig mange kan ikke få livsforsikring. Jeg trodde det var allment kjent jeg. Jeg er fullt klar over det. Det er likevel den beste løsningen etter mitt syn. Om TS ikke kan får livsforsikring må man selvsagt se på andre løsninger.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 Jeg er fullt klar over det. Det er likevel den beste løsningen etter mitt syn. Om TS ikke kan får livsforsikring må man selvsagt se på andre løsninger. Hva er evt årsaker til at man ikke får? Er det inntekten til den som forsikrer eller til den som blir forsikret man ser på? Eller samlet inntekt?
Glitnir Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 Hva er evt årsaker til at man ikke får? Er det inntekten til den som forsikrer eller til den som blir forsikret man ser på? Eller samlet inntekt? Vanligvis en helsevurdering.
flickan Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Hva er evt årsaker til at man ikke får? Er det inntekten til den som forsikrer eller til den som blir forsikret man ser på? Eller samlet inntekt? Inntekten har ingenting å si. Sykdomshistorie hos den som blir forsikret er avgjørende, derfor er det viktig å forsikre seg mens man er ung og frisk. Hjertesykdom gir nærmest automatisk avslag på slike søknader, sammen med blant annet kreft, hjerneslag og en del psykiske lidelser. Men også mindre alvorlige sykdommer som diabetes og leddgikt kan gi høyere premier eller avslag. Spesielle kombinasjoner av mindre alvorlige lidelser kan også føre til avlsag. F eks røyking og høyt blodtrykk sammen. Fra 1. januar 2009 ble det heldigvis gjort en svært viktig endring i forsikringsavtaleloven. Nå må forsikringsselskapene ha saklig grunn for å nekte noen forsikring. Forslaget skal styrke kundenes rettigheter. De som tidligere har fått avslag oppfordres til å søke på nytt, da det skal være lettere å få forsikring nå. Man må imidlertid være klar over at premien kan bli noe høyere for folk med ulike lidelser.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #8 Skrevet 20. februar 2009 Hva koster en forsikring i året, sånn cirka? Er det ikke naturlig at den som har best råd, også betaler forsikringen? (idet forsikringen vel er ment å skulle sikre den som har dårligst råd?)
Gjest Gjest31 Skrevet 20. februar 2009 #9 Skrevet 20. februar 2009 Nye arveregler for samboere: 1. Fra lovendringene trer i kraft vil samboere med felles barn som mister sin partner, ha arverett og rett til å sitte i uskiftet bo. 2. Den som har eller venter felles barn med avdøde, har rett til arv tilsvarende fire ganger folketrygdens grunnbeløp. Det gjelder selv om det er livsarvinger etter avdøde. 3. Samboere kan etter lovendringene også velge å ta over felles bolig, fritidsbolig og bil uskiftet. 4. Samboerpar som ikke har felles barn, kan etter de nye arvereglene velge å testamentere opp til 4G til sin samboer, på bekostning av eventuelle barn fra tidligere forhold. Jeg lurer på dette med retten til å sitte i uskiftet bo: forusetter ikke det at særkullsbarna er myndige og gir sin tillatelse til det? Og så lurer jeg på dette med fellesbarn og arv, hvis f.eks avdøde etterlater seg verdier for 6 millioner, og det er 4 barn, så vil hvert av barna arve 2 millioner hver. Hvem er det som passer på disse pengene når barna er mindreårige? Er det særkullsbarnas og fellesbarnas gjenlevende forelder? Kan f.eks den gjenlevende parten etter at samboer dør, ta i bruk barnas arv for å kjøpe ny bolig som hjem til seg og barna? Særkullsbarn må man skifte med. Overformynderiet kan komme på banen når beløpet overstiger 75 000,-. Ikke automatikk i at overformynderiet tar over. Resten av spm dine vil antakelig bli advokatmat, spes pga av beløpet 6, mill. ( er det kontanter eller en blanding sammen med eiendom, aksjer osv OG ER GJELDEN TRUKKET I FRA) Her vil alle få sin pliktdelsarv. Samboer/ektefelle får sin del først, dernest er 4 barn som har krav på oppad til 1, mill hver. Resten kan deles etter avdødes ønske. Dette er helt sikkert ikke fasiten..... Arv er vanskelig. Et råd er at man skriver ned hvordan man ønsker at ting skal deles når man dør. Spes viktig når man har særkullsbarn ( dine,mine,våres). Så får man håpe at man hensyntar avdødes ønsker så langt det går....
flickan Skrevet 20. februar 2009 #10 Skrevet 20. februar 2009 Hva koster en forsikring i året, sånn cirka? Er det ikke naturlig at den som har best råd, også betaler forsikringen? (idet forsikringen vel er ment å skulle sikre den som har dårligst råd?) Jeg får noe rabatt pga fagforening og at jeg har flere forsikringer i samme selskap, har forsikringene i Gjensidige. Slike forsikringer blir gjerne noe dyrere dess eldre man er. Død: Pris i året for meg, frisk kvinne 26 år: 300 kr, dekning: 22 G (ca 1,5 mill) Pris for min mann, frisk mann 29 år: 200 kr dekning: 22G (ca 1,5 mill) Uførhet: Pris for meg, frisk kvinne 26 år: 600 kr i året, dekning: 22G Pris for min mann, frisk mann 29 år: 800 kr i året, dekning 22 G Vi har i tillegg familieulykkesforsikring til 900 kr i året. Utbetaling avhenger av familiesammensetning på skadetidspunkt.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #11 Skrevet 20. februar 2009 . Død: Pris i året for meg, frisk kvinne 26 år: 300 kr, dekning: 22 G (ca 1,5 mill) Pris for min mann, frisk mann 29 år: 200 kr dekning: 22G (ca 1,5 mill) Uførhet: Pris for meg, frisk kvinne 26 år: 600 kr i året, dekning: 22G Pris for min mann, frisk mann 29 år: 800 kr i året, dekning 22 G hvorfor er det prisforskjell mellom mann og kvinne? Eller skyldes forskjellen at det er ulik alder?
flickan Skrevet 20. februar 2009 #12 Skrevet 20. februar 2009 Tror det har mest med alder å gjøre. Mener imidlertid å huske at det var forskjell på kvinner og menn da vi hadde forsikringene i danske bank. Da var det noe dyrere p forsikre kvinner mot uførhet(da de visstnok har større sjanse for å bli ufør enn menn) og nye dyrere å forsikre mannen mot død (da flere menn enn kvinner dør i ulykker) Men ser at det kan virke som det er motsatt i Gjensidige. Det kan også være at hovedforsikrede (jeg) får mer rabatt pga fagforening, dette husker jeg ikke.
Arkana Skrevet 20. februar 2009 #13 Skrevet 20. februar 2009 Jeg får noe rabatt pga fagforening og at jeg har flere forsikringer i samme selskap, har forsikringene i Gjensidige. Slike forsikringer blir gjerne noe dyrere dess eldre man er. Død: Pris i året for meg, frisk kvinne 26 år: 300 kr, dekning: 22 G (ca 1,5 mill) Pris for min mann, frisk mann 29 år: 200 kr dekning: 22G (ca 1,5 mill) Uførhet: Pris for meg, frisk kvinne 26 år: 600 kr i året, dekning: 22G Pris for min mann, frisk mann 29 år: 800 kr i året, dekning 22 G Vi har i tillegg familieulykkesforsikring til 900 kr i året. Utbetaling avhenger av familiesammensetning på skadetidspunkt. Beklager at jeg blander meg inn i diskusjonen, men dere må jo ha fått betydelig mer enn "noe rabatt" i dette tilfellet. I følge Gjensidige sine sider koster det f.eks. 110 kroner året (for 25 år gammel mann) per 100 000 kroner man skal ha i dødsfallforsikring. Skal dere ha utbetalt 1,5 millioner ville det altså koste 1650 kroner for mannen din (og noe mindre for deg). Er du sikker på at dette stemmer?
flickan Skrevet 20. februar 2009 #14 Skrevet 20. februar 2009 Beklager at jeg blander meg inn i diskusjonen, men dere må jo ha fått betydelig mer enn "noe rabatt" i dette tilfellet. I følge Gjensidige sine sider koster det f.eks. 110 kroner året (for 25 år gammel mann) per 100 000 kroner man skal ha i dødsfallforsikring. Skal dere ha utbetalt 1,5 millioner ville det altså koste 1650 kroner for mannen din (og noe mindre for deg). Er du sikker på at dette stemmer? Det kan være at rabatten er betydelig, vet ikke hva de normale prisene er. Måtte nesten logge inn på mine sider for å se om jeg hadde skrevet feil, men det stemmer altså. Vi betaler nøyaktig kr 226 for mannens dødsforsikring, og 782 kr for hans uførhet. tilsvarende tall for meg er 304 kr og 620 kr. Dekningen er på 22 G i alle tilfeller. Det er sannsynlig at fagforeningen har en svært god avtale, og siden jeg har andre forsikringer i samme selskap får jeg ytterligere rabatt. Jeg får vel være glad for at jeg har en sterk fagforening. Når vi har forhørt oss om priser har aldri de på nettsidene vært spesielt reelle, da prisen avhenger av livsstil og sykdomshistorie.
Arkana Skrevet 20. februar 2009 #15 Skrevet 20. februar 2009 Det kan være at rabatten er betydelig, vet ikke hva de normale prisene er. Måtte nesten logge inn på mine sider for å se om jeg hadde skrevet feil, men det stemmer altså. Vi betaler nøyaktig kr 226 for mannens dødsforsikring, og 782 kr for hans uførhet. tilsvarende tall for meg er 304 kr og 620 kr. Dekningen er på 22 G i alle tilfeller. Det er sannsynlig at fagforeningen har en svært god avtale, og siden jeg har andre forsikringer i samme selskap får jeg ytterligere rabatt. Jeg får vel være glad for at jeg har en sterk fagforening. Når vi har forhørt oss om priser har aldri de på nettsidene vært spesielt reelle, da prisen avhenger av livsstil og sykdomshistorie. Ok, takk for svar. Vi har alle våre forsikringer hos Gjensidige også, dog ikke dødsforsikring (ennå). Vi har allerede rabatt fordi vi har samlet såpass mange forsikringer der, så skal i allefall forhøre meg om hva prisen ville bli for denne forsikringen i tillegg siden den reelle prisen tydeligvis kan avvike såpass mye fra det som står på sidene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå