Dixie Skrevet 2. juli 2003 #1 Skrevet 2. juli 2003 Nå nærmer sommerern seg igjen, og for mange familier som anskaffet dyr i løpet av året som har gått oppstår det problemer når ferien begynner. I steden for å få noen til å passe dyret eller omplassere det, så settes det ut i skogen, avlives eller det som værre er. Kanske barna i tillegg er lei av å rense bur og alt det andre ansvaret som følger med, men dette er da for lettvint?? Skjønner ikke at voksene mennesker har hjerte til sånt heller, sette forsvarsløse dyr ut ett sted de ikke har mulighet til å overleve, om de ikke er så heldige at de blir funnet da... Hva skal man gjøre med sånt? Hva hadde dere gjort? Tror altformange ikke tenker igjennom hva slags anvar som følger med dyr. http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/07/02/372674.html
Padmee Skrevet 2. juli 2003 #2 Skrevet 2. juli 2003 Jeg er sterkt i mot dette. Jeg mener at når en har anskaffet seg et dyr så plinkter man å sørge for det dyret. Hvis en finner ut at det blir alt for vanskelig, mye tyngre enn man hadde regnet med så synes jeg at en skal ta konsekvensene av det og sørge for at dyret blir omplassert. Men jeg tror at det hadde vert mye mindre av dette hvis alle hadde tenkt gjennom hva det vil si å ha et kjæledyr før det blir kjøpt. En bør tenke gjennom alle sidene av dyreholdet før en går til det steget at en skaffer seg kjæledyr, og en kjøper aldri kjæledyr til barn. Skal en anskaffe seg ett, så skal det være til hele familien. Ikke bare fordi lille Anne på 3-4 år synes at den kattungen/kaninen el.l er sååååååååå søt.
Gjest Tabby Skrevet 2. juli 2003 #3 Skrevet 2. juli 2003 Har man først skaffet seg dyr må man ta seg av dem også. De er ikke leketøy man bare kaster fra seg når man er lei. Så ja jeg reagerer sterkt på dyremishandling. Orker ikke se program på tv om dette, eller å lese sterke artikler med bilder. Får helt vondt inni meg jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2003 #4 Skrevet 2. juli 2003 Enig med alle svar her ja. Helt utrolig at mennesker i hele tatt får seg til å "kaste" fra seg kjærledyra sine på denne måten. Blir så sint og lei meg :cry: Skulle vært straffbart!!!
aline Skrevet 2. juli 2003 #5 Skrevet 2. juli 2003 :evil: Jeg har ingen forståelse for at voksne, liksom oppegående mennesker skaffer kjæledyr til barna eller familien uten å forstå at dette faktisk er levende vesener som både føler sorg, smerte og savn! Jeg skjønner ikke at noen enten er så utrolig DUMME eller bare rett og slett onde at de klarer å sette uskyldige dyr til å dø!! Og på de mest brutale måter!!! Jeg har lært fra min mor at man skal ha respekt for alt som lever og føler, at man påtar seg ansvaret for at ett levende og uskyldig liv har det godt når man skaffer seg ett dyr! Og jeg har vært så dum å tro at det er en selvfølgelighet at alle skjønner dette!! Det finnes altfor mange regelrett dumme mennesker her, og jeg skammer meg over at man ikke engang klarer å forstå og sette seg inn i dyrenes redsler og pinsler ved å bli kastet ut for å dø, druknet eller annet ondsinnet folk finner på for å bli kvitt dyra mens de selv skal på ferie!! :evil: :evil: Det var hva jeg mente om saken! :x
Gjest care Skrevet 2. juli 2003 #6 Skrevet 2. juli 2003 Ja, dette er et stort problem. Jeg oppfordrer alle til å bli TYSTERER for å forbedre hverdagen til disse dyra. :x
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 2. juli 2003 #7 Skrevet 2. juli 2003 Min bestefar var ute og hjalp en venn med bygging av naust langs E6 i Nordland, da en bil stoppet langs med, åpnet døren og hev ut en postsekk. Bestefadern hentet sekken og fant kattunger og kattemor oppi den - gubben hev seg i sin egen bil og kjørte etter mens han ringte politiet. Paret som hadde hevet fra seg kattene ble mottatt hjemme hos seg selv av onkel politi, og det ble nok en aldri så liten bot. Slikt varmer. Det virker som alt for mange regner husdyr som en gjenstand som forårsaker unødig med bry når de krever noe som ikke passer overens med ens egne planer og ønsker. Du kan ikke sette en hund på venting, det er ingen snooze-knapp på en katt. Du skaffer deg dem for å bli en del av deres liv, da bør man pokker meg ha respekt for det livet og.
Fru Fomle Skrevet 2. juli 2003 #8 Skrevet 2. juli 2003 Jeg får vondt langt inn i sjelen når jeg hører om husdyr som blir etterlatt for å dø på de mest grusomme måter. :cry: Noen skal liksom være humane og kjører et sted og slipper dyret ut, skjønner ikke hva de tenker på! Et dyr som har levd i fangenskap hele sitt liv har ingen mulighet til å klare seg på egenhånd i lenger tid. Jeg er oppvokst på en gård der vi stadig fikk besøk av tamme katter som var blitt etterlatt av eierne. Noen få av dem adopterte vi, men mange måtte vi rett og slett ta livet av. Skulle gjerne tatt en prat med de eierne. :evil:
Nala Skrevet 2. juli 2003 #9 Skrevet 2. juli 2003 Enig med alle svar her ja. Helt utrolig at mennesker i hele tatt får seg til å "kaste" fra seg kjærledyra sine på denne måten. Blir så sint og lei meg :cry: Skulle vært straffbart!!! Dette er straffbart. Men jeg aner ikke hvilken straff man kan få. Anyone? Er helt forferdelig at folk kan få seg til å gjøre noe som dette. Hva er det for slags hjerteråe mennesker som kaster fra seg katter i en sekk, som slenger katter fra seg i skogen ol? Blir så sinna atte! Har man tatt til seg et kjæledyr får man jammen ta ansvaret for det også, selv om det skulle bli klart at en selv ikke kan ha det likevel. For det finnes omplassering.
Gjest Vega Skrevet 2. juli 2003 #10 Skrevet 2. juli 2003 Det burde finnes et slags kjæledyr-register, som regulerte dette. Altfor mange lar katta eller hunden få unger, mens det ikke er nok gode eiere å finne til dem. Registeret burde også oppgi dødsårsaken - at en dyrlege attesterte dødsattest. Har en eier for mange forsvunnede dyr, burde de utestenges fra å kunne få flere. Er man glad i dyr - tar man også like gjerne en voksen katt som en kattunge, eller en voksen hund i stedet for en søt valp. Vi bør gå litt inn i oss sjøl - kyllinger og griser i Norge har det ikke så bra. Men vi ser gjennom fingene med dette, lukker igjen øynene og spiser kjøttet deres likevel. De fleste griser i f.eks. Norge er regelrett gale, - de er klokere enn hunder og ikke egnet til å stå på bås. Hvordan vi behandler kjæledyra og andre dyr, sier noe om hvilken respekt vi har for livet og avspeiler også menneskeverdet. Vi er jo et pattedyr, vi også, og det er ikke så mye som skiller oss - i alle fall ikke genetisk, selv om mange ikke liker tanken.
Gjest Poirot Skrevet 2. juli 2003 #11 Skrevet 2. juli 2003 Nala: Dyrevernloven: § 31. Straff. Bryt nokon med vilje eller i aktløyse føresegn gjeven i eller med heimel i denne lova, vert han straffa med bot eller fengsel i opptil 1 år. Er brotet grovt, kan straffa vera bot eller fengsel i opptil 3 år.
Skusla Skrevet 2. juli 2003 #12 Skrevet 2. juli 2003 Jeg blir RASENDE, EITRANDES SINT på slikt.. Dessverre så skjer det mange ganger hvert år, og det er meget meget synd. Å mene at et dyr bare er en ting man kan kvitte seg med når det passer, regne med at klarer seg selv e.l er en fullstendig feil tenkemåte. Jeg forstår ikke at noen har samvittighet til å gjøre noe sånn. Nå er jeg kanskje litt ekstrem andre veien da, når jeg reiser bort og har folk til å pase dyrene mine sitter jeg likevel å bekymrer meg om at de har det bra, men likevel. Det sier mye om ett menneske som klarer å gjøre noe slikt. Om man går til det skrittet å skaffe seg dyr, må man vite om at det er folk som kan passe på dette når eier er bortreist. Det burde være ett sterkt kriterie for i det hele tatt SKAFFE seg ett kjæledyr. Det er ingen unnskyldning når man gjør noe sånn. Om man allerede HAR skaffet seg ett dyr,og forstår man ikke kan ta seg av det, gi det bort, omplasser det, eller i værste fall avliv det. For en tam katt, feks, vil ikke alltid klare seg i naturen når den er vant til å bli matet og ha ett sted å bo. Mange har mistet litt av jakt og fange instinktet sitt. Jeg er GLAD det er straffbart. Det skulle bare mangle.. Men, som alt annet i dette landet, så er nok strafferammen altfor lav. Det er tross alt ett levende vesen man snakker om. Jeg blir dårlig av at noen kan få seg til å gjøre noe sånn, og jeg forstår ikke tankegangen.. Det må være ganske kalde og følelsesløse mennesker som gjør noe sånn.. Nei fy skam til de!!!! :fy:
Gjest Vega Skrevet 3. juli 2003 #13 Skrevet 3. juli 2003 Det er litt rart at folk ikke benytter seg av kennel til sine hunder/katter når de reiser vekk - dersom de ikke har avlastere. Men - nå blir det snart et nytt rush - hyttefolket som har tatt kattunge i løpet av sommeren, og som forlater katten på hytta når ferien er over... Tror det er noe vesentlig som mangler på slike mennesker som ikke tar sitt ansvar alvorlig.
Gjest care Skrevet 3. juli 2003 #14 Skrevet 3. juli 2003 Det burde finnes et slags kjæledyr-register, som regulerte dette. Altfor mange lar katta eller hunden få unger, mens det ikke er nok gode eiere å finne til dem. Registeret burde også oppgi dødsårsaken - at en dyrlege attesterte dødsattest. Har en eier for mange forsvunnede dyr, burde de utestenges fra å kunne få flere. Jepp, disse tankene har jeg også tenkt. Men har en eier for mange forsvunnede dyr, så synes jeg ikke han fortjener å ødelegge flere, derfor bør han utestenges. :x
Nala Skrevet 3. juli 2003 #15 Skrevet 3. juli 2003 Nala: Dyrevernloven: § 31. Straff. Bryt nokon med vilje eller i aktløyse føresegn gjeven i eller med heimel i denne lova, vert han straffa med bot eller fengsel i opptil 1 år. Er brotet grovt, kan straffa vera bot eller fengsel i opptil 3 år. Takk skal du ha Donpedro.
Gjest Fuglehue Skrevet 3. juli 2003 #16 Skrevet 3. juli 2003 Jeg blir sinna men tar fort til vettet og behersker meg. Man må ikke bli for hysterisk. Reagerer dere dyreelskere kanskje på sultende barn i afrika like sterkt? Nei, dere mener de som gjør stygge ting mot dyr bør få samme skjebne, og dere ville ofret livet selv for dyrene. Jeg er også glad i puser og bissevofser, men menneskeliv er mer verdt enn dyreliv må man huske. Det finnes verre ting.
Nala Skrevet 3. juli 2003 #17 Skrevet 3. juli 2003 Joda, Ogaboga, det finnes verre ting. Men det betyr jo ikke at man ikke kan og bør reagere med avsky på dyremishandling. Det går an å engasjere seg i flere saker vettu
Linsi Skrevet 3. juli 2003 #18 Skrevet 3. juli 2003 Jeg reagerer veldig på dyremishandling. Men noe jeg også reagerer på er hvordan mange lukker øynene for den mishandlingen som skjer. For eksempel når den dokumentaren som hunder og katter som ble flådd levende gikk på tv2, var jo nesten alle enige om at det var grusomt. Men veldig mange av disse sier at det er så grusomt, at de ikke ville se programmet.
Gjest Anonymous Skrevet 3. juli 2003 #19 Skrevet 3. juli 2003 Jeg blir sinna men tar fort til vettet og behersker meg. Man må ikke bli for hysterisk. Reagerer dere dyreelskere kanskje på sultende barn i afrika like sterkt? Nei' date=' dere mener de som gjør stygge ting mot dyr bør få samme skjebne, og dere ville ofret livet selv for dyrene. Jeg er også glad i puser og bissevofser, men menneskeliv er mer verdt enn dyreliv må man huske. Det finnes verre ting.[/quote'] her har jeg en kommentar: jeg har lest de fleste trådene her inne med stor iver. og jeg har sett at i de fleste trådene som handler om BÅDE menneske- og dyreskjebner, er det flere av de samme som svarer. min konklusjon er at de som elsker dyr og engasjerer seg i slike saker, engasjerer seg like mye i menneskesaker. det du her sier, er at dersom man engasjerer seg i menneskesaker, kan man ikke engasjere seg i dyrevern, det blir for mye? SORRY, her i heimen er det rom for begge deler. Iset
Gjest Anonymous Skrevet 3. juli 2003 #20 Skrevet 3. juli 2003 Jeg blir sinna men tar fort til vettet og behersker meg. Man må ikke bli for hysterisk. Reagerer dere dyreelskere kanskje på sultende barn i afrika like sterkt? Nei' date=' dere mener de som gjør stygge ting mot dyr bør få samme skjebne, og dere ville ofret livet selv for dyrene. Jeg er også glad i puser og bissevofser, men menneskeliv er mer verdt enn dyreliv må man huske. Det finnes verre ting.[/quote'] her har jeg en kommentar: jeg har lest de fleste trådene her inne med stor iver. og jeg har sett at i de fleste trådene som handler om BÅDE menneske- og dyreskjebner, er det flere av de samme som svarer. min konklusjon er at de som elsker dyr og engasjerer seg i slike saker, engasjerer seg like mye i menneskesaker. det du her sier, er at dersom man engasjerer seg i menneskesaker, kan man ikke engasjere seg i dyrevern, det blir for mye? SORRY, her i heimen er det rom for begge deler. og hvem sier mennesker er mer verdt? du? Gud? Bibelen? hvordan måler man verdi? Iset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå