Dubbedingsen Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Hei. Er det noen her som vet hva skags matte det er på studiet bedriftsøkonomi? Jeg tenker på om det er mye lingniger og slikt?
Gjest Rayden Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 x og y, optimisering, minimisering av cost funksjoner, maximering av profit-funksjoner, derivering , ligninger med 2 variabler.... Jeg har bare hatt vanlig matte 1Y tidligere, og når jeg startet med dette i høst gikk det ikke bra, og jeg skal ha eksamen nå på nytt i mars.
Dubbedingsen Skrevet 15. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2009 (endret) x og y, optimisering, minimisering av cost funksjoner, maximering av profit-funksjoner, derivering , ligninger med 2 variabler.... Jeg har bare hatt vanlig matte 1Y tidligere, og når jeg startet med dette i høst gikk det ikke bra, og jeg skal ha eksamen nå på nytt i mars. Ok, vanskelig altså. Takk for svar :-) Endret 15. februar 2009 av Dubbedingsen
Gjest Rayden Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 Ok, vanskelig altså. Takk for svar :-) Hvis du jobber med det, da mener jeg at du spør til du forstår hva du må gjøre, og at du gjør oppgaver hver dag, og at du har tilgang til å spørre noen, lærer eller andre du kjenner, så kan det gå fint. En venninne av meg klarte seg helt fint til eksamen, hun hadde også kun 1Y, fikk B, og hun har jobbet med det mye, så om du har tid og er dedikert så går det jo ! : )
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 Gjelder dette "Kostnads- og inntektsanalyse"?
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #6 Skrevet 15. februar 2009 Hva slags studium er det snakk om? På mitt studium innebar hverken bed.øk. 1 eller 2 noe av det som gjesten over her nevner..
Gjest strykebrett Skrevet 15. februar 2009 #7 Skrevet 15. februar 2009 På vanlig bed. øk bachelor er det vel vanlig med matte for økonomer det første året, var i alle fall det hos meg (offentlig høgskole, ikke BI). Sakset fra fagbeskrivelsen på TØH (dette er matten på1. året): Funksjoner av en variabel Derivasjon Anvendelser av derivasjon. Maksimums- og minimumsproblemer Implisitt derivasjon og elastisiteter Eksponensial- og logaritmefunksjonen Finansmatematikk Integrasjon Funksjoner av flere variable Maksimums- og minimumsproblemer for funksjoner med flere variable Høres vanskelig ut kanskje, men går sikkert greit hvis du bare gjør masse oppgaver og går i kollokviene slik at du har noen å spørre hvis du står fast
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #8 Skrevet 16. februar 2009 Sakset fra fagbeskrivelsen på TØH (dette er matten på1. året): Funksjoner av en variabel Derivasjon Anvendelser av derivasjon. Maksimums- og minimumsproblemer Implisitt derivasjon og elastisiteter Eksponensial- og logaritmefunksjonen Finansmatematikk Integrasjon Funksjoner av flere variable Maksimums- og minimumsproblemer for funksjoner med flere variable Høres vanskelig ut kanskje, men går sikkert greit hvis du bare gjør masse oppgaver og går i kollokviene slik at du har noen å spørre hvis du står fast Vi har ikke noe av dette, og jeg går på Kostnads- og inntektsanalyse, 12 stp.
Gjest Rayden Skrevet 16. februar 2009 #9 Skrevet 16. februar 2009 Vi har ikke noe av dette, og jeg går på Kostnads- og inntektsanalyse, 12 stp. Matten som strykebrett nevner er jo standard for økonomi for bedrift, har man ikke dette innholdet så er det kanskje ikke det samme. Bed.Øk er kanskje mer Kontoføring ? altså, gjeld, Aksjer, og Assets, write-offs på bygninger og maskiner, balanse på Balance Sheet og Cash Flow statements, Income Statements ?
Kakee Skrevet 16. februar 2009 #10 Skrevet 16. februar 2009 (endret) Vi har ikke noe av dette, og jeg går på Kostnads- og inntektsanalyse, 12 stp. Det er jo bare et fag? Matte er jo et eget fag, som gjerne er på mellom 5 og 10 stp (kommer ann på høgskolen), og er da ikke inne i faget ditt. Bedriftsøkonomi-studiet er vel det man ofte kaller første året på Økonomi og Administrasjon-bacheloren? Endret 16. februar 2009 av Kakee
Dubbedingsen Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 16. februar 2009 jovel :-) Jeg tenkte på bedriftsøkonom studiet på BI. Jeg er lysten på ny utdanning, men ikke de store kranglene med matte. Sender en mail til BI jeg. Takk for innspill.
Kakee Skrevet 16. februar 2009 #12 Skrevet 16. februar 2009 Etter å ha surfet på BI sine sider i to minutter finner jeg dette om matte-faget til Bedriftsøkonom-studiet; Elementær algebra Funksjonsbegrepet, Funksjoner i en variabel Derivasjon og funksjonsanalyse: Grenser, kontinuitet, derivasjonsregler, derivasjon av sammensatte funksjoner, anvendelse av derivasjon, funksjonsdrøfting, elastisiteter Eksponensial og logaritmefunksjoner Rekker og finansmatematikk Intergrasjon Funksjoner av flere variable: Partielle deriverte, stasjonære punkter. Maksimums og minimumsproblemer for to variabler Maksimering / minimering under bibetingelser. (Lagranges metode)
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #13 Skrevet 16. februar 2009 Stemmer. Dette er jo typisk bedrift-matte. TS, om du har tid og er motivert til dette, og at du vet hva rette linjer er og litt basic, så kan dette gå fint for deg, men det tar mye tid om du ikke har hatt denne matten før! : )
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #14 Skrevet 17. februar 2009 Matten som strykebrett nevner er jo standard for økonomi for bedrift, har man ikke dette innholdet så er det kanskje ikke det samme. Bed.Øk er kanskje mer Kontoføring ? altså, gjeld, Aksjer, og Assets, write-offs på bygninger og maskiner, balanse på Balance Sheet og Cash Flow statements, Income Statements ? Du vet at alle disse begrepene også finnes på norsk? Hvorfor bruke write-offs når det faktisk heter avskrivninger etc.?
Gjest Rayden Skrevet 17. februar 2009 #15 Skrevet 17. februar 2009 Du vet at alle disse begrepene også finnes på norsk? Hvorfor bruke write-offs når det faktisk heter avskrivninger etc.? Jeg vet ikke hva disse økonomibegrepene heter på norsk, jeg går på skole i utlandet og alt er på engelsk, har ikke hatt erfaring fra noe økonomi tidligere, og jeg har ikke dønn peiling på hva de norske fagordene er. I fare for å skulle forklare noe uten å kunne beskrive hva det er, så brukte jeg da det eneste jeg er kjent med.
Rawien Skrevet 17. februar 2009 #16 Skrevet 17. februar 2009 Matte for økonomer er ikke vanskelig, mange som kun har matte fra første året på VGS, som fortsatt gjør det ganske bra. Aner ikke hvordan det er på BI, men så vidt jeg vet har alle jeg kjenner som går der, bestått, så da kan det ikke være all verden.
Eliza Doalot Skrevet 17. februar 2009 #17 Skrevet 17. februar 2009 Jeg tok matte for økonomer for et drøyt år siden, og det gikk helt greit. Jeg hadde kun det som dengang het 1MA, altså fra første klasse på VGS, og det var 12 år siden. Da var jeg OK i matte, men på ingen måte noe geni. Det var hardt å komme inn i, men med endel jobbing ble helt overkommelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå