Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Hei, ja spm mitt sier sitt. Jeg lurer på hvorfor man må vente 1 mens etter en SA til man kan bli gravid igjen? hva er årsaken? er det farlig om man skulle bli det før? Jeg lurer fordi jeg har akkurat hatt en SA, og vi bruker jo ikke prevensjon. Hva om jeg skulle bli det nå med engang igjen? Ja vi skal passe på, men jeg trenger å vite hvorfor.. legen sa ikke noe om grunnen?
Arkana Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 Da jeg hadde en SA fikk jeg ingen beskjed om å vente til etter første mens. Jeg søkte etter litt informasjon selv og fant flere artikler som viste større sannsynlighet for en ny SA om man ble gravid igjen før første mens. Jeg tror nok mange leger baserer seg på denne forskningen når de råder en til å vente litt, men jeg har også hørt veldig mange få dette rådet av andre grunner som at det er lettere å vite hvor langt man er på vei eller at man skal komme seg litt psykisk. Personlig valgte jeg og mannen å ta den sjansen og begynte derfor prøvingen igjen rett etter SA'en, men du må selvsagt selv kjenne på om det er rett for deg.
dreia Skrevet 15. februar 2009 #3 Skrevet 15. februar 2009 (endret) Da jeg hadde min første SA, spurte jeg gynekologen spesifikt om vi burde vente. Han sa at det ikke var noen grunn til å vente, så lenge vi følte oss klare. Man blir ikke gravid igjen før kroppen er klar for det. Vi har kjørt på igjen rett etter blødningen stoppet etter begge SA-ene våre. (Det er forresten mulig det er forskjell på utskrapning og "vanlig" SA. Jeg hadde SA, med litt hjelp av piller.) Edit: Grunner til å vente kan være at det er vanskeligere å bestemme termin rett etter SA, samt at det fremdeles kan være rester i livmoren, som kanskje kommer ut ved første mens. Endret 15. februar 2009 av dreia
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 Da jeg hadde en SA fikk jeg ingen beskjed om å vente til etter første mens. Jeg søkte etter litt informasjon selv og fant flere artikler som viste større sannsynlighet for en ny SA om man ble gravid igjen før første mens. Jeg tror nok mange leger baserer seg på denne forskningen når de råder en til å vente litt, men jeg har også hørt veldig mange få dette rådet av andre grunner som at det er lettere å vite hvor langt man er på vei eller at man skal komme seg litt psykisk. Personlig valgte jeg og mannen å ta den sjansen og begynte derfor prøvingen igjen rett etter SA'en, men du må selvsagt selv kjenne på om det er rett for deg. Takk for svar. Jeg har googlet en del om dette nå og ser at det er veldig varierende om hva man får beskjed om. kan se ut som de sier 1 til 2 mnd så man kommer seg psykisk etter en SA. For meg vil det føles så mye bedre psykisk hvis vi bare kan hoppe i det igjen.. Ut fra hva jeg leser om dette, velger vi også å bare hoppe i det igjen tror jeg. Kroppen vil jo ikke bli gravid før den er klar for det igjen uansett.
angelou Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 Jeg fikk beskjed om å vente, men det var fordi jeg hadde hatt utskrapning,
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. februar 2009 #6 Skrevet 15. februar 2009 Etter min SA fikk jeg beskjed om å vente minst en syklus. Grunnen til dette er at slimhinnen bruker en del tid på å gjøre seg klar for ny graviditet, slik at sjansene er større for en ny SA dersom man blir gravid FØR slimhinnen er som den bør være. Likevel er det noe med hormonene i kroppen som gjør at det er lettere å bli gravid like etter en SA. På grunn av den belastning vi opplevde da vi mistet har vi besluttet oss for å vente. Vi ønsker ikke å øke sjansen for en ny SA (selv om jeg muligens blir lettere gravid), fordi det var så tøft for oss begge
Millie_82 Skrevet 19. februar 2009 #7 Skrevet 19. februar 2009 Jeg fikk vite at det var forskjell på SA med og uten utskrapning. Ved utskrapning har slimhinnene fått hard medfart og kan med fordel få en syklus på å "bygge seg opp" igjen. Vi valgte å vente til jeg hadde hatt en normal mens, selv om jeg slapp utskrapning. Ble gravid med en gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå