Gå til innhold

Noen som lever "Fedon-stil" her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har pcos og skal liksom ikke spise så mye sukker og dårlige karbohydrater.

Jeg har hatt høy vekt, men klart å gå ned 12 kg. med Grete Roede, har fortsatt 15 kg. igjen. Men jeg mener selv jeg spiser for mye sukker i forhold til det jeg burde i forhold til insulinresistens som jeg antar at jeg har (=eplefasong) og at pcos kan forbedres med mer fedon-lignende kosthold.

Har prøvd å leve på fedon vis, men synes det er vanskelig å tenke annerledes.

Noen som har suksess med det her eller lignende lav-glykemisk tankegang?

Da mener jeg ikke atkins og sånne ekstreme ting, det vil jeg ikke gjøre. Bare bli sunnere..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja gikk fra å være ganske så sukker avhengig til å kutte ut mengder av det unødvendige sukkeret.

Er rett og slett en livsstils endring...ikke noen hurtigdiett..og ja føler meg mye bedre av det.

Havregryn er supert..spiser det ukokt, med lettmelk..ingen sukker..kanskje bananskiver/frukt om man vil.

Det er sunne sakte karbohydrater som fyller deg opp, du føler deg ikke så raskt sulten, da kroppen har litt å jobbe med...+ det er så enkelt.

Kuttet ut sukkerdrikker, drakk både mye brus og te med sukker før..kuttet det ut..drikker grønn te, uten sukker eller vann.

Man justerer seg..i dag liker jeg ikke sukker i teen lengre..før syntes jeg det smakte bittert uten.

Samme med havregryn..kjedelig til å begynne med..men i dag liker jeg det.

Ellers kutte ut hvit brød..og alt annet sånt..

Er ikke så vanskelig når man har gjort det, og man justerer seg og vekta går ned.

Kan godt spise sjokolade i blant, har bare fjernet alt det unødvendige fra hverdagskosten..for det er der fellene ligger.

Spesielt i sukkerdrikker som man kveller i seg...der er en synder lett å fjerne.

Vet jo ikke hvor du får i det alt sukkeret i fra..men man må se på det..og så begynne å erstatte med sunnere alternativer og endre vaner..og etter en stund..så begynner du å like det: )

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Det hadde vært interessant om noen som ikke kan drikke melk for en gangs skyld kunne svare hvordan de løser dette.

Hver eneste gang det er en Fedon tråd her så kommer det fordømte havregrynet frem.

Er det noen som lever lavkarbo og uten melk (kokt går an)?

Selv spiser jeg kun grovt brød da jeg er så heldig å være allergisk mot hvete også. Hva spiser dere lavkarbo'er som pålegg?

Jeg har ingen interesse av å gå over til full lavkarbo for jeg anser det som et for stort offer i forhold til at ris, pasta og poteter blir servert hvor man enn vender seg og skal spise borte fra hjemmet. Men til hverdags kan jeg godt bruke naturris, fullkornspasta eller "bare" en salat til middagen.

Skrevet

Jeg har egentlig ikke peiling, men går det ikke an å koke havregrøt på vann da? Eller skal man helst ikke koke dem? :klø:

Skrevet

Ja, det er ikke noe problem. Spiser ikke havregryn, men kan godt koke havregrøt (med vann.. Havregrøt kokt med melk smaker grusomt, synes jeg..) og spise med blåbær. Ellers spiser jeg stort sett knekkebrød når jeg spiser "brød".

Spiser ris, pasta og potet når det blir servert meg ute, mens hjemme spiser vi salat, blomkål eller grønnsaker.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Havregrøt kokt på vann uten sukker? Hjelp.

Jeg synes i utgangspunktet at havregrøt kokt på vann smaker dårlig men det går an med sukker. Uten sukker står jeg rolig over.

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Det hadde vært interessant om noen som ikke kan drikke melk for en gangs skyld kunne svare hvordan de løser dette.

Hver eneste gang det er en Fedon tråd her så kommer det fordømte havregrynet frem.

Selv spiser jeg kun grovt brød da jeg er så heldig å være allergisk mot hvete også. Hva spiser dere lavkarbo'er som pålegg?

Jeg har ingen interesse av å gå over til full lavkarbo for jeg anser det som et for stort offer i forhold til at ris, pasta og poteter blir servert hvor man enn vender seg og skal spise borte fra hjemmet. Men til hverdags kan jeg godt bruke naturris, fullkornspasta eller "bare" en salat til middagen.

Jeg drikker ikke melk saa jeg bruker soyamelk eller rismelk paa frokostblandingen. Det smaker jo ikke helt som melk, men det legger jeg uansett ikke merke til da jeg har diverse baer, frukt og masse kanel paa. :) Lager min egen frokostblanding av havregryn, diverse noetter, froe og toerket frukt.

Naa er ikke jeg (bevisst) paa noen lavkarbo diett, men jeg spiser veldig lite broed da magen ikke er glad i det og glutenfritt broed er fryktelig dyrt (og ikke saa veldig godt...). I stedet spiser jeg salat, middagsrester, omelett o.l. Bruker mye boenner og linser da det metter godt. Og det er vel forsaavidt lavkarbo ogsaa.

Skrevet

Selv spiser jeg kun grovt brød da jeg er så heldig å være allergisk mot hvete også. Hva spiser dere lavkarbo'er som pålegg ?

Jeg lever ikke på lavkarbo nå, men har gjort det tidligere. Jeg brukte mye egg og kaviar, avokado, kalkunskinke og andre kjøttpålegg, makrell i tomat, peppermakrell, lettsyltetøy osv.

Om du spiser karbo borte fra hjemmet gjør det ikke noe. Det er det man spiser i hverdagen som teller! Kommer litt ann på hvor ofte man spiser borte da..

Jeg synes i utgangspunktet at havregrøt kokt på vann smaker dårlig men det går an med sukker. Uten sukker står jeg rolig over.

Jeg synes det er så lite sukker man bruker på havregrøt at det kan man unne seg. Men selv har jeg klart å kutte det ut. Har 1/2 banan og 1/4 eple i en porsjon havregrøt og da synes jeg det blir søtt nok. Spiser denne med kanel på.

Skrevet

Nå lever ikke jeg lav-karbo da, men spiser havregryn hver dag, uten vanlig melk. Koker grøten på vann, evt. kan du bruke soyamelk (er ikke så ille når man først har vent seg til det;) ). Rismelk og havremelk funker også. Prøv deg frem! Selv synes jeg rismelken er altfor søt til å bruke over frokostblandinger, men den er grei i matlaging. Havremelken igjen er genial i f.eks pannekaker. Har ikke prøvd den med havregrøt ennå.

Når jeg bare spiser vanlig havregryn, uten å koke den, har jeg også soyamelk over. Dessverre haater jeg den typen uten sukker (men den uten sukker funker fint til matlaging og grøt), så jeg må bruke den "vanlige" soyamelken som har litt sukker i seg.

Og det er da jeg lurer på følgende; soyamelken min inneholder ca 2,5 g rørsukker pr dl, er dette for mye i forhold til et daglig, sunt kosthold?

Skrevet

Jeg prøver å ha ett fedon lignende kosthold.

Til frokost spiser jeg alltid ryvita sesam knekkebrød med div pålegg, alt av kjøttpålegg, makrell i tomat, røkt laks, mager leverpostei, oster, men ikke brunost. Gjerne grønnsaker på.

Til lunsj er det veldig forkjellig, noen ganger 2 ryvita med pålegg, eller salat, også grønnsaker stekt med litt kjøtt/kylling/fisk.

Til middag er det jo veldig forskjellig da, men jeg spiser ikke potet, pasta eller ris, bruker grønnsaker istedenfor. Spiser jeg middag borte så spiser jeg litt av dette. Men jeg lager alltid det samme til hele familien, eneste er att de får ris eller lignende ved siden av.

Til kvelds blir det ofte rester av middagen.

Ellers så spiser jeg stort sett to frukt om dagen, spiser ikke mer. Prøver å unngå banan.

Jeg spiser ikke brød heller, da blir det raskt for mye karbohydrater. Skal jeg kose meg med noe godt så blir det som oftest fruktsalat med krem, kremen er ikke tilsatt sukker. Ellers blir det en atkins sjokolade.

Min store utskeielse er vin, drikker det minst en gang i måneden, men drikker det vel nesten aldri mer enn 2 ganger i måneden, prøver å holde meg til en, men ikke så lett da man er på en del fester.

Skrevet
Min store utskeielse er vin, drikker det minst en gang i måneden, men drikker det vel nesten aldri mer enn 2 ganger i måneden, prøver å holde meg til en, men ikke så lett da man er på en del fester.

Jeg trodde Fedon anbefalte rødvin, jeg? Veldig lav GI. :)

Skrevet

Trådstarter her. Lag din egen tråd om dine spørsmål og slutt å rote med andre sine hvis du ikke har noe å komme med....

Skrevet

TS: På forumet på lavkarbo.no finner du mange andre som slanker seg med Fedon. Og der kan du også lese hva de har oppnådd med det :)

Skrevet
Jeg trodde Fedon anbefalte rødvin, jeg? Veldig lav GI. :)

Ja, men desverre så er det hvitvin jeg er glad i. Liker ikke rødvin. Men prøver ihvertfall og holde emg unna de verste sukkerdrinkene på byen.

Skrevet
Ja, men desverre så er det hvitvin jeg er glad i. Liker ikke rødvin. Men prøver ihvertfall og holde emg unna de verste sukkerdrinkene på byen.

Hadde jeg vært deg ville jeg nå heller drukket hvitvin istedenfor å tvinge i meg rødvin pga at det er bedre mtp. dietten din. Du spiser så sunt at den hvitvinen bør du virkelig unne deg selv... du skal jo kunne leve med kostholdet ditt resten av livet og da skal man like det man spiser/drikker...

Skrevet
Ja, det er ikke noe problem. Spiser ikke havregryn, men kan godt koke havregrøt (med vann.. Havregrøt kokt med melk smaker grusomt, synes jeg..) og spise med blåbær. Ellers spiser jeg stort sett knekkebrød når jeg spiser "brød".

Spiser ris, pasta og potet når det blir servert meg ute, mens hjemme spiser vi salat, blomkål eller grønnsaker.

fy fader for et kjedelig liv du må ha ( i matveien) :)

hvor lenge skal du holde ut det der... ?

Gjest Elfrida
Skrevet
fy fader for et kjedelig liv du må ha ( i matveien) :)
Hvis du mener det blir kjedelig mat hvis man ikke spiser loff, poteter, ris og pasta har du litt dårlig fantasi. For meg er det ikke mye som er så kjedelig som nettopp loff, poteter, ris, og pasta.
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...