Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2003 #1 Del Skrevet 2. juli 2003 Min kjæres foreldre er skilt og har vært det i snart 20 år. I oppveksten hadde de delt omsorg, men etterhvert som han ble eldre og bestemte mer selv ble det mest til at han var hos moren, hvor han hadde alle vennene sine. Hans far har etablert seg med ny kone og to barn, min forlovedes halvsøsken. Kontakten mellom dem de siste årene har vært veldig sporadisk, ettersom vi har bodd i utlandet en stor del av tiden, men ett par møter i året har det blitt. Jeg har også møtt faren og hans nye familie tre-fire ganger, og de har alltid vært veldig hyggelige og imøtekommende. Da vi snakket med mine foreldre og hans mor om at vi ville gifte oss første gangen tilbød de seg straks og uavhengig av hverandre å betale bryllupet, så ble det ikke så lenge å vente til. Vi hadde ikke hatt råd til å betale selv på lenge ennå. Hans far kom ikke med noen hentydninger i den retning, og det var greit. Vi hadde ihvertfall ikke lyst til å spørre om økonomisk hjelp, dette syntes vi måtte være noe man tilbød seg. Resten av foreldrene hadde ingen invendinger mot at han ikke skulle betale. Så kom tiden hvor vi skulle skrive invitasjoner, og siden det er de som skal betale, ble det til at mine foreldre og hans mor inviterte til bryllup. Vi diskuterte dette oss imellom, og med hans mor, at det kanskje kunne bli tatt ille opp av hans far og hans familie, men syntes alikevel at det ble mest riktig. Nå i går ringte svigerfar til svigermor og takket avbud på invitasjonen. Han sa at det var mange grunner til det, men han kunne komme i kirken. Vi skal ha bryllupet 80 mil unna der han bor, så det må jo tydeligvis være ett eller annet med festen han er imot. Min forlovede er en stolt mann, men viser sinne og opprørthet over farens reaksjon. Jeg vet at han blir såret over dette. Jeg angrer på at vi ikke ringte og fortalte at de andre skulle betale for bryllupet, men det ville vært vanskelig å gjøre dette på en måte som ikke gjorde at vi "krevde" penger av ham. Som sagt så snakker de ikke så ofte sammen, og telefonsamtaler forekommer så og si aldri. Min kjære har ikke lyst til å "bend over backwards" for å få dem til å ombestemme seg.... er det noe jeg kan gjøre? Dette ble en lang avhandling, men jeg hadde satt pris på å få tilbekemeldinger på dette. Det er ofte lettere for andre å komme med objektive synspunkter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2003 #2 Del Skrevet 2. juli 2003 Det enkleste her er at du ringer faren og spør. Da slipper din forlovede å ta denne samtalen som han antagelig synes er vanskelig, samtidig som dere kanskje får svar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 2. juli 2003 #3 Del Skrevet 2. juli 2003 Det skal ikke være lett med skilte foreldre nei. Men jeg tenker litt på at kanskje du kunne tatt en telefon til hans far, evt hans stemor, og fortalt litt om at han ønsker å ha hele familien der, men ikke føler for å trygle. Si det rett ut at dere synes det var litt vanskelig i og med at de andre foreldrene betaler og hvordan dere skulle forholde dere til faren da. Du kan jo ikke tape noe på dette i hvert fall, kanskje får du også faren til å ombestemme seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 2. juli 2003 #4 Del Skrevet 2. juli 2003 Det er nok ikke så mye du kan gjøre i denne situasjonen, jeg tror bare du bør oppmuntre din mann til å prøve å snakke med faren sin. Laget dere invitasjonene med de andre foreldrenes navn under uten å snakke med faren hans først? Visste faren hans at de andre ønsket å bidra økonomisk? Isåfall kan det ligge en misforståelse der... Hvis han ikke er klar over at de andre bidrar med penger og han får en invitasjon der han ikke står oppført med navn under, er det klart han vil føle seg støtt og tilsidesatt. Det hadde nok jeg gjort. Om han ikke er informert om situasjonen i forhold til økonomi så synes jeg dere bør gjøre det og fortelle ham at det føltes mest riktig for dere å gjøre det på denne måten. Tror kanskje det kan ligge en misforståelse bak dette og det er jo forholdsvis greit å klarne opp i... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2003 #5 Del Skrevet 2. juli 2003 Bry deg! Ring og snakk med faren, ikke la dette bli en større sak fordi ingen vil snakke og fortelle hva som ligger bak. Plutselig en dag er det for sent og så må man angre på det som ikke ble sagt eller gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 3. juli 2003 #6 Del Skrevet 3. juli 2003 Plutselig en dag er det for sent og så må man angre på det som ikke ble sagt eller gjort. Veldig bra skrevet og også noe som alle bør ta litt til ettertanke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. juli 2003 #7 Del Skrevet 3. juli 2003 Takk for svar. Jeg har snakket med min kjære, om hva han syntes vi skulle gjøre. Jeg sa at det plaget meg at situasjonen ble sånn, og at jeg syntes vi skulle gjøre noe. Han sa at han syntes ballen lå hos dem, og at det var for dårlig at faren ikke kunne ringe og snakke med ham selv. Min kjære synes med andre ord at de kan ta ansvaret med å ringe for en gangs skyld. Og jeg er enig i at jeg synes de skylder oss en forklaring på hvorfor de ikke vil komme i bryllupet vårt. Jeg får vel bare gi dem litt mere tid, og så får vi se om vi kan komme til en eller annen løsning. Ikke vet jeg............ :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. juli 2003 #8 Del Skrevet 3. juli 2003 Ja. det var smart . De tenker sikkert ikke på samme måte som dere. Faren tenker sikkert ikke at dere bør snakke om saken fordi det er dere som har holdt han utenfor. Ikke gjøre noe , la saken ligge og mugne og håpe på at ingen ringer og at man mister kontakten. Være for guds skyld ikke så rause at dere ringer opp og renser lufta. Gå rundt og vær smålige ettersom faren er det også. Men husk - da har dere absolutt ingenting å klage over - for dere er like smålige på begge sider ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 3. juli 2003 #9 Del Skrevet 3. juli 2003 Jeg syns det er opp til dere å ta kontakt i dette tilfelle jeg. Dersom faren sitter og føler seg utelatt og kanskje ikke føler at han føler seg som far pga. det som har skjedd så er det vel lite trolig at han tar kontakt. Og veldig mye mer trolig at for hver dag som går uten at han hører noe fra dere, får han enda sterkere følelse av å være kun en i familien og ikke far til brudgommen. Hvem vet om han har fått kommentarer fra din forlovedes familie om hvorfor ikke han er med å inviterer osv osv. Jeg vet ihvertfall selv at hadde jeg sittet i den andre enden som mor og fått innbydelse der far og brudens foreldre sto som vertskap så hadde jeg blitt vanvittig såret og følt meg som en stor idiot. Vet han i det hele tatt at de andre tilbød seg å betale og det er årsaken eller tror han rett og slett at han ikke er god nok til å stå som vertskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 4. juli 2003 #10 Del Skrevet 4. juli 2003 Jeg vet ihvertfall selv at hadde jeg sittet i den andre enden som mor og fått innbydelse der far og brudens foreldre sto som vertskap så hadde jeg blitt vanvittig såret og følt meg som en stor idiot. Vet han i det hele tatt at de andre tilbød seg å betale og det er årsaken eller tror han rett og slett at han ikke er god nok til å stå som vertskap. Veldig bra skrevet og jeg er fullstendig enig! Personlig synes jeg dere bør ta en telefon jeg. Det skal så lite til for å rette opp i en slik uheldig situasjon, men det vil aldri få noen "oppklaring" om både faren og din kommende mann er like sta og kvier seg for å ringe... En slik telefon kan virkelig føre far og sønn nærmere hverandre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2003 #11 Del Skrevet 4. juli 2003 Jeg kunne kanskje ha forklart meg bedre i det forrige innlegget.... vi har ikke tenkt å ignorere dem helt!!! Faren hadde sagt til svigermor at han hadde tenkt han skulle ringe oss, og vi vil bare gi ham LITT mer tid. Hvis ikke ringer vi. Vet av erfaring at ting kan ta tid i den familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå