Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer Tunisia, kanksje Hammamet til sommeren med samboer og datter på 3,5 år. Noen som har vært der og som synest det var greitt der? Ja, både for voksen og for små. ;-)

Har vært en del i Hellas, men tenkte å forsøke ett nytt sted i år. Hvordan er forresten prisnivået i Tunisia til forskjell fra Hellas?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vurderer Tunisia, kanksje Hammamet til sommeren med samboer og datter på 3,5 år. Noen som har vært der og som synest det var greitt der? Ja, både for voksen og for små. ;-)

Har vært en del i Hellas, men tenkte å forsøke ett nytt sted i år. Hvordan er forresten prisnivået i Tunisia til forskjell fra Hellas?

Jeg har vært i Tunisia, men ikke på en såkalt "sydenferie", reiste rundt i landet og lærte om muslimer/kristne og deres historie. Men hovedkvarteret vårt var i Sousse, som mange regner som en "sydenby" :) Strendene var deilige og den arabiske kulturen var spennende. Men maten var grusom, både jeg og alle de 10-15 andre jeg reiste med hadde store problemer med å få i oss maten etter noen dager, det gikk stort sett i pizza margherita til alle måltider fordi alt annet var uspiselig. Jeg hadde heller ingen god erfaring med de lokale mennene. De var slibrige og kom hele tiden med ekle kommentarer. Men jeg har ikke vært i andre sydenland så det er kanskje likt andre steder også, så en erfaren sydenturist er vel kanskje vant til det :)

Men ei i reisefølget mitt opplevde faktisk å bli antastet når hun var ute i vannet og badet, av en gruppe lokale mannfolk. Vi fikk riktignok streng beskjed om å ikke bade alene pga dette, hun gjorde det likevel.

Det meste var veldig billig der nede. Jeg har aldri vært i Hellas så jeg kan ikke sammenlikne, men det var absolutt veldig greie priser.

Skrevet

Tror jeg heller ville gått for egypt da... Dårlig mat i tunisia, dårlig engelsk, innpåslitne mennesker. Vil ikke anbefale det videre overhodet!

Skrevet
Tror jeg heller ville gått for egypt da... Dårlig mat i tunisia, dårlig engelsk, innpåslitne mennesker. Vil ikke anbefale det videre overhodet!

Ja, egypt virker mye bedre :)

Skrevet

Har vært på chartertur i Tunisia, i såkalte "nye" Hammamet, som ligger litt utenfor Hammamet. Da vi var der var "byen" knapt ferdigbygd, og hadde nesten ingenting å tilby. Bare masse halvbygde hoteller. Dette er ca. 6 år siden, så kanskje det er ferdig der nå....

Synes ikke Hammamet var så spennende heller. Og utrolig innpåslitne mennesker. Utrolig mye mas fra selgere, og ekle tilnærmelser fra menn selv om jeg gikk hånd i hånd med kjæresten min...

Sikkert spennende land å reise i på egenhånd, men jeg var ihvertfall ikke særlig fornøyd med charterreise dit. Nå skal det sies at jeg aldri har vært på chartertur verken før eller siden, så jeg har ingenting å sammenligne med.

Gjest Gjest_Reiseglad_*
Skrevet

Egypt om sommeren?

Det ville jeg ikke valgt.

Kan bli utrolig VARMT! og med et barn i reisefølget.....

Jeg var i Egypt nå i desember, enda så sent på året det var så hadde vi 27 grader i skyggen da!

Min nabo var i Egypt om sommeren, mener det var juni/juli. Hennes opplevelse var att hele ferien bel spoliert pga varme.

Men, vi er alle forskjellige...... :)

Skrevet

Jeg har vært i Tunisia og hadde et veldig fint opphold...og opplevde å treffe mange flotte mennesker.

Tunisia er så mye mer enn Hammamet og Sousse. At folk er litt vel pågående ovenfor turister her..... er ikke betegnende for hvordan tunisiere er.

Vi reiste rundt i så godt som hele Tunisia....og syntes vi hadde hatt et veldig flott opphold. Riktignok opplevde vi de få dagene vi var i Hmmamet somtt for mye "kanariøyene" for vår smak, men sånn er det med relativt nye charterdestinasjoner.

Til ts:

Hvis du opplyser hva du søker i forhold til en ferie, vil det være mye enklere å gi råd.

Er du f.eks. ute etter sol, strand, palmer og all inclusive...så spiller det neen ingen rolle hvor du drar.

Skrevet
Er du f.eks. ute etter sol, strand, palmer og all inclusive...så spiller det neen ingen rolle hvor du drar.
Først og fremst, takk for alle tilbakemeldinger. :-)

Joda, vil ha en sydentur med sol, bading, god mat for mor,far og barn på til sommeren snart 4. Neida, vi kunne jo sånn sett likegodt har reist til Spania eller Hellas, men tenker kanskje Tunisia er litt annerledes også og da litt spennende. Vi ser på priser og steder vi ønsker å dra til så blir det en vurdering på hvor vi ender. :)

Tunisia er vel også rimeligere sted enn Hellas, Mallorca og det er jo heller ikke negativt. ;)

Skrevet
Først og fremst, takk for alle tilbakemeldinger. :-)

Joda, vil ha en sydentur med sol, bading, god mat for mor,far og barn på til sommeren snart 4. Neida, vi kunne jo sånn sett likegodt har reist til Spania eller Hellas, men tenker kanskje Tunisia er litt annerledes også og da litt spennende. Vi ser på priser og steder vi ønsker å dra til så blir det en vurdering på hvor vi ender. :)

Tunisia er vel også rimeligere sted enn Hellas, Mallorca og det er jo heller ikke negativt. ;)

De rene turiststedene i Tunisia er akkurat som Kanariøyene var på 80/90-tallet.

Jeg likte som nevnt Tunisia veldig godt, men det var fordi vi reiste rundt i resten av landet og traff så mange hyggelige mennesker.

Siden dere primært ønsker sol, bading og god mat hadde jeg valgt et annet sted....Hellas f.eks.

Du nevner at du tenkte Tunisia er litt annerledes og kanskje litt spennende. Ja, det er annerledes, men de tre turistghettoene de har, er akkurat som andre turistghettoer.

Jeg husker selv at jeg syntes selgerne i Hammamet var veldig innpåslitne, så skal dere være på et sånt sted i 14 dager, kan det bli i overkant slitsomt.

Og er det så mye billigere i Tunisia da? På turiststedene mener jeg. Min erfaring er at prisene på typiske turiststeder rundt Middelhavet er ganske like. Utenom turiststedene er Tunisia ganske billig.....mener jeg å huske da.

Skrevet

Tunisia om sommeren er veldig varmt.

Angående mat så synes jeg det var kjempegod mat og har faktisk laget bla. couscos ofte etter den turen.

Men smak er forskjellig.

Jeg opplevde også som mange andre at tunisiske selgere er veldig innpåslitne og det er vanskelig å gå i fred på gaten uten at de roper og maser på deg om å komme inn i butikken. Måtte også nesten gå sikksak mellom masete selgere for å komme frem til el Jem . Dette fikk vi også beskjed om av guidene på forhånd. Jeg lærte meg etterhvert også å bare ha flere en dinarer i lommene da det ser ut til at om du gir de 10 dinarer for noe som koster 1 dinar så får du ikke vekslepengene igjen uten at du sier i fra. Da kommer de med pengene og dette har jeg forstått i ettertid er en måte de prøver å lure oss turister på. Pass også opp for personer som kommer inn på hotelletområdet evt. andre plasser og tilbyr deg gratis rundtur i byen. Da ender man opp i en eller annen teppebutikk og blir nærmest presset til å handle. Dette var jeg klar over på forhånd så jeg takket nei når vi støtte på en slik person, men andre i samme reisefølge hadde kommet opp i ubehagelige situasjoner ved å bli med.

vi bodde i Hammamet og var ikke så mye utenfor hotellet på egenhånd da vi ikke er så glad i masete selgere. Nå bodde vi på ett anlegg med 15000 kvm spaanlegg og et digert hageområdet og restauranter og nattklubb og alt innforbi hotellmurere da og du føler det litt som de rike på innsiden mens de fattige er der ute.

Men uansett så vil jeg si at vi hadde en flott tur for vi ble med reiseselskapet på alle utfluktene og opplevde Tunisia fra Tunis i nord til sahara i sør. Dette landet har fantastisk mye kultur og historie å by på.

Om dere reiser rundt så vær obs på at toalettforholdene i tunisia kan være ganske elendige. Enkelte steder var det bare å lukke øyne og nese. Jeg hadde med lommetørklepapir og vaskeservietter overalt og det kom godt med.

Men uansett hvor forsiktige vi var både med mat,vann og hygiene og alskens vaksiner, så fikk vi salmonellaminfeksjon som heldigvis ikke begynte før 2 timer etter at vi var kommet hjem.- jeg fikk også lungebetennelse i den forbindelse så det var ikke så gøy akkurat.

Om det er sydens sol og badeferie som er ønsket så ville jeg vel heller valgt mallorca eller noe liknende. angående at det er billig i tunisia så er det riktig. Problemet mitt var bare at jeg synes det var vanskelig å handle når alt skal prutes på. Det finnes enkelte butikker der prisene er faste og det er bedre for de som ikke liker pruting. Men jeg har aldri kjøpt så lite og kommet hjem igjen med så mye lommepengerpenger fra noen andre steder jeg har reist til.

Så det ble veldig billig.

Fant egentlig ikke så mye å handle.

Tunisia er flott hvis det å oppleve annen kultur og historie står høyt på ønskelisten

Det gjelder bare å være klar over hvordan dette landet fungerer så kan man ha en fin tur.

post-13677-1234863655_thumb.jpg

post-13677-1234863534_thumb.jpg

post-13677-1234864376_thumb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...