Gå til innhold

Hvor mye er det forsvarlig å ha i lån?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_usikker_*
Skrevet

Hvor mye tenker dere det er forsvarlig å ha i lån totalt, i forhold til inntekt? Synes det er så mye økonomisk usikkerhet nå, og lurer derfor på om 2,5 ganger inntekt i lån er vel mye... Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor mye tenker dere det er forsvarlig å ha i lån totalt, i forhold til inntekt? Synes det er så mye økonomisk usikkerhet nå, og lurer derfor på om 2,5 ganger inntekt i lån er vel mye... Hva synes dere?

Jeg får ikke mer enn 1,5 x inntekt, og jeg har fast jobb med 500 000 i inntekt + et barn 50% og lite EK

Skrevet

Hei!

Vi har heller ikke mer enn dette i lån nå (mindre enn 1,5 x), men tenker på å kanskje kjøpe noe større hus. Vet ikke hvor mye vi får i lån da, kanskje vi heller ikke får mer..? Og kanskje er det ikke så lurt heller...?

Skrevet
Hei!

Vi har heller ikke mer enn dette i lån nå (mindre enn 1,5 x), men tenker på å kanskje kjøpe noe større hus. Vet ikke hvor mye vi får i lån da, kanskje vi heller ikke får mer..? Og kanskje er det ikke så lurt heller...?

Kommer jo helt an på gjeld ellers og hvilke utgifter dere har, bil, barn, inntekt... Mange variabler... Har vært mange tråder om dette temaet tidligere. Sett opp noen tall, legg det fram, så får du sikkert noen konstruktive svar:)

Mitt inntrykk er at bankene generelt er meget lite lånevillige nå i forhold til oss som ikke er spesielt høytlønte. Kjenner en som har godt over millioninntekt, og han får kjempeservice av banken..., mens jeg som er enslig og ikke-formuende, må finne meg i litt mindre entusiasme fra banken sin side. Jeg ønsket primært et lån på 2,5 mill, for å kjøpe en leil til 2 mill og pusse opp, men har innsett at det var helt urealistisk, og sitter foreløpig på gjerdet mens jeg sparer alt jeg kan. Jeg håper å komme opp i lønn på 540 000 i.l.a. 2009, og øke EK til 600 - 650 000, kanskje mer hvis ikke uforutsette ting dukker opp, og så ta en ny vurdering mot slutten av året. Men jeg følger aktivt med på boligmarkedet i tilfelle det dukker opp noe bra i prisklasse 1,5 - 1,8 mill.

Skrevet

Har 500.000 i inntekt og har 1.700.000 i samlede lån.

Håper da det er forsvarlig...har ingen mann og barn. Planlegger dog å selge bilen og kvitte meg med billånet.

Skrevet (endret)

Tidligere var vel en tommelfingerregel 3xårsinntekt. Den senere tiden er nok dette blitt revurdert.

Selv har vi litt i overkant av 2xårsinntekt, og føler vi har mer enn nok å gå på mtp eventuelle oppjusteringer av renta.

Endret av Bodillen
Skrevet

Hvor mye det er forsvarlig å ha i lån kommer helt an på inntekten og forsørgeransvar. For en med inntekt på 200.000,- vil 2,5 x inntekt være alt for mye, mens det for en med 750.000,- kan ha mer enn 2,5 x inntekten. Jo flere barn, jo mindre er det forsvarlig å ha i lån.

Gjest Gjest_usikker_*
Skrevet

Har to barn. Felles inntekt er på ca 1,2 mill. Totalt lån vil bli på ca 2,7 mill, dersom vi kjøper nytt hus. Synes dette høres mye ut, og er usikker på om det er lurt. Jeg vet at mange har mye mer enn dette i lån, men jeg mener generelt at det må være mange som har alt for mye i lån (?), i hvertfall når økonomien er så turbulent som den vil være fremover.

Skrevet
Har to barn. Felles inntekt er på ca 1,2 mill. Totalt lån vil bli på ca 2,7 mill, dersom vi kjøper nytt hus. Synes dette høres mye ut, og er usikker på om det er lurt. Jeg vet at mange har mye mer enn dette i lån, men jeg mener generelt at det må være mange som har alt for mye i lån (?), i hvertfall når økonomien er så turbulent som den vil være fremover.

Med den inntekten dere har er det forsvarlig. Så sant dere har et normalt forbruk og ikke lever et luksusliv, bør dere ha det forholdsvis romslig økonomisk også med et slikt lån. Det som kan være en usikkerhetsfaktor er jobbene deres. Har dere sikre jobber eller er det fare for at en eller begge kan bli arbeidsledige? Hvordan er i tilfelle mulighetene til å finne en jobb med samme inntekt?

Gjest Gjest_usikker_*
Skrevet

Vi har trygge jobber. Vi har begge lang utdannelse, og jobber i en bransje der vi ikke vil miste jobben. Samtidig tenker jeg at "ting kan jo skje" - og synes at mellom 2 og 3 millioner i lån høres ut som "fryktelig mye penger".

Ser jo at damen som tjener 500 000 ikke får mer enn 1,5 x inntekt i lån. Vi tjener jo ikke så mye mer (selv om det blir dobbelt så mye til sammen), men tenker på å låne opp mot 2,5 x...

Skrevet

Vi kjøpte hus denne uken.

Har ca 500 000,- i inntekt totalt, og fikk lån på 1 650 000,-

Ingen annen gjeld, ikke bil, venter baby...

+ har litt penger i banken.... :)

Skrevet
Vi har trygge jobber. Vi har begge lang utdannelse, og jobber i en bransje der vi ikke vil miste jobben. Samtidig tenker jeg at "ting kan jo skje" - og synes at mellom 2 og 3 millioner i lån høres ut som "fryktelig mye penger".

Ser jo at damen som tjener 500 000 ikke får mer enn 1,5 x inntekt i lån. Vi tjener jo ikke så mye mer (selv om det blir dobbelt så mye til sammen), men tenker på å låne opp mot 2,5 x...

Jeg synes det er Ok å låne 2,5 x inntekt, men ville ikke gå over da vi selv kjøpte ifjor. Husk å kjøpe livsforsikringer som vil gi utbetaling på halvparten av boligens verdi - i tilfelle noe skjer. Også kjekt å ha ulykkes/uføre forsikring.

Husk at det er mye dyrere å leve som enslig enn som par, så dobbel inntekt er egentlig litt mer når det kommer til stykket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...