Gå til innhold

Påtrengt intimitet


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Må bare få si til frekk gjest ovenfor her at brudeparet IKKE så at noen av oss trakk oss vekk fra lyssermonien. Og flere av de som deltok også ga uttrykk for at de synes det hele var fryktelig pinlig. Kan ikke tvinge folk til å hylle andre på en bestemt måte heller da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pjusk

"Tenne et lys mens de sa noe pent...." he - he, skjønner at det var litt ... eh ... merkelig!!!! Hørtes ut som om bruden ønsket enda litt mer oppmerksomhet! :roll:

Jeg har bare opplevd en slik lyssermoni en gang og da tente alle et lys som sto ved tallerken, lysene ble samlet sammen og satt i en hjerteformasjon på et fat i nærheten av brudeparet. Det ble også lest et dikt mens dette foregikk. Synes det var helt greit, jeg.

Men jeg synes fortsatt ikke noe om at folk forlater rommet. Det tar ikke livet av deg å være til stede. Skal folk gå når talene blir kjedelige/svulstige/pinlige også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv opplevd dette med roser i begravelser..  

En person i familien kom på dette og bestemte at dette skulle gjøres i en nær sleknings begravlse.

Jeg følte at det var unaturlig og særlig i denne personens begravelse.  

Det här med en ros (eller annan blomma) som man lägger på kistan i en begravning är mycket vanligt i Sverige och så vitt jag vet en gammal tradition. Det är en stund för personligt avsked, man går sakta, en och en, fram till kistan, säger tyst några privata ord till den döde och lägger blomman på kistan som avsked.

Jag är van vid det så för mig är det ett personligt och intimt avsked. Ingen annan hör vad du säger eller tänker.

...krav om taler.. masse taler. Jeg nektet, for jeg hadde ikke noe spesielt å si. Dette ble det da stor oppstandelse over  :roll:  til tross for at det var en drøss med andre taler.

Sådant är trist, kan man inte, eller vill man inte säga något ska man inte tvingas till det. Då är det bara pinsamt (både på bröllop och begravningar). Samma sak är det med allt för långa tal, sånger eller verser, eller allt för intima eller pinsamma historier.

Det är inte lätt att hålla tal men oftast försöker man "för mycket".

Med en bra toastmaster som vet vad brudparet vill och inte vill så undviker man nog de mesta pinsamheter som kommer från gästerna i all fall. Vad brudparet hittar på är en annan historia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Må bare få si til frekk gjest ovenfor her at brudeparet IKKE så at noen av oss trakk oss vekk fra lyssermonien. Og flere av de som deltok også ga uttrykk for at de synes det hele var fryktelig pinlig. Kan ikke tvinge folk til å hylle andre på en bestemt måte heller da!

Om en ikke kan tvinge noen til å hylle noen på en bestemt måte, da bør du holde deg borte fra bryllup. Det er faktisk brudeparet som arrangerer sitt eget bryllup og om du har så mye i mot enkelte ting som blir gjort i brylluper så vær voksen nok å ikke gå.

Om brudeparet så eller ikke så deg gå har ikke noe med saken å gjøre, det er temmelig respektløst spør du meg, bare fordi du mener at dette var noe tåpelige greier.

Når en blir invitert i et bryllup da går en med ett åpent sinn og blir med på det som måtte komme, men enkelte har tydeligvis ikke den oppdragelsen.

Du kan jo prøve å døyve din egen samvittighet om at brudeparet ikke så at flere av gjestene forsvant, men om alle skulle sette et lys foran brudeparet, vel jeg ville reagert på at noen ikke var der og gjorde det.

Om de har fått det med seg eller ikke det kan du ikke være sikker på om du da ikke har snakket med brudeparet om det i etter tid.

Min mening er fortsatt at du gjorde noe respektløst og det er ingenting som du kan si som får meg til å mene noe annet. Om jeg da er frekk,v el det overlever jeg, men du er i hverfall ikke voksen nok til å være med i bryllup, og det er min mening.

Tenk ikke en gang for en kveld klarer du å holde en god mine fordi du ikke liker det som blir gjort, ikke verst spør du meg.

Du må være vant til å få viljen din igjennom og alle må tydeligvis gjøre tingene som du vil eller så gidder du ikke være med på det.

Gå inn i deg sselv og tenk på hvordan du selv hadde reagert om noen gjorde noe slikt på din store dag :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bitten1

Klarer en ikke å overleve en dag med det som måtte følge i et bryllup, da burde en ikke gå i bryllup. Hensynsløst synes nå jeg at en ikke klarer å ta seg sammen noen timer for brudeparet sin del, men kanskje du ikke er nær venn av familien kanskje det var din mann som kjente de best og du da ikke følte at du burde ta deg sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det här med en ros (eller annan blomma) som man lägger på kistan i en begravning är mycket vanligt i Sverige och så vitt jag vet en gammal tradition. Det är en stund för personligt avsked, man går sakta, en och en, fram till kistan, säger tyst några privata ord till den döde och lägger blomman på kistan som avsked.

Jag är van vid det så för mig är det ett personligt och intimt avsked. Ingen annan hör vad du säger eller tänker.

Det var ikke sånn det foregikk hos oss.

Det var rett og slett de yngste i familien som måtte går frem under gudstjenesten og stå der midt forran alle andre. Så holdt den ene en liten tale før vi la rosene ned på kisten.

I en begravelse gråter man gjerne litt og jeg, for min del, vil gjerne være i fred og ikke synes i mengden. Men der måtte vi stå midt i kirka med masse tilskuere. Jeg gjør det aldri igjen!

Dette var ikke noen personlig avskjed.. det var EN person som bestemte dette og det var den samme personen som holdt en tale jeg ikke ville skrevet under på. Jeg kjente ikke igjen meg selv eller den døde i talen.

Flaut og fælt synes jeg.

Det er ganske vanlig her også, at man går frem til kista ETTER begravelsen og legger ned en rose. Dette har jeg gjort flere ganger og synes at det er helt i orden. Og det blir noe heeelt annet!

Synes at dette er en fin skikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Synes heller ikke noe om for mye svulstighet. Lyssermonier hadde jeg vel overvært, men himlet litt til andre :roll:

Kjenner en med ryggproblemer som stavret opp og ned på stolen, med anstrengt fjes gjennom et helt bryllup. Folk kunne jo tatt litt hensyn med plingingen, da... Men kan skjønne at andre synes det er litt gøy.

Når det gjelder roser i begravelser, ble jeg (alle barnebarna) også påtvunget det i tenårene av min onkel, da farfar døde. Følte det SVÆRT unaturlig.

Da morfar døde for noen få år siden, ble jeg tilbudt en rose. Alle barnebarna takket ja, jeg sa nei. Elsket morfar over alt på jord og det vet alle. Nei til rosen ble respektert uten sure miner. Sånn bør det være! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg på lørdag, og hadde litt "små-angst" for at dette med lyssermoni skulle komme... Blir litt små-rart for meg.. (Og iallefall hvis brudeparet har noe med det selv å gjøre :o Virker sånn, vi er brudepar, si noe pent til oss-greie... uff..) Men det skjedde ikke.. MEN, vi slapp ikke unna likevel.. Da vi skulle til å gå, stilte alle seg i en ring rudnt oss, og begynte å synge en sang med full jom fra stereoanlegget.. Med flagg og blåser og alt mulig rart.. Var jo passe teit, men det var jo litt gøy å se hvordan folk tok helt av med blåsene.. Var faktisk en veldig gøy avslutning på en perfekt dag.. Men, ikke noe jeg ville arrangert selv!

Når det gjelder kyssing på stolen.. Vi slapp ikke unna.. Men det var bare 1 gang.. HELDIGVIS! For et styr! Vi hadde på forhånd sagt ALDRI I LIVET om vi reiser oss hvis noen begynner... Men når vi sto der og det var fult orkester med kniver og glass osv, gjorde vi det med glede..

Må bare få si til alle dere som planlegger og er veldig striks på hva dere ønsker!: Jeg var også veldig sånn.. Men hvis det kommer til det at noen gjør det likevel, så bli ikke sur eller kjip.. Gjør det likevel! Det er bare gøy! Ble faktisk litt kos å opp på stolen med kjole og slør OVERALT :ler:

At talene er megaklissete og Ari'ete, er også kunstig for meg.. Hvis ikke man evt er sånn til vanlig.. Blir snodig at man plutselig vrir om og er megaari.. Vær vanlig i talen, men få fram det du ønsker!

Og, er du gjest, så er du gjest! Jeg hadde og blitt lei meg hvis noen gikk ut... Ta det heller med et smil! Det er jo en festdag! La brudeparet få se at du setter pris på de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva er det med Ari tale?

Er det noen her inne som kjenner han og vet hvordan han er til vanlig? Hvordan kan en uttale seg om noen en ikke kjenner og dermed kalle det for Ari tale etter på?

Virker som om en del bare må finne feil med ett eller annet i stedet for å se det positivet i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Hva er det med Ari tale?

Er det noen her inne som kjenner han og vet hvordan han er til vanlig? Hvordan kan en uttale seg om noen en ikke kjenner og dermed kalle det for Ari tale etter på?

Virker som om en del bare må finne feil med ett eller annet i stedet for å se det positivet i det

Man kan vel kalle det for en aritale når man har hørt talen????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Samme hvordan han er til vanlig, vel...?

Talen var usedvanlig svulstig (og platt i mine ører), og vil for alltid bli husket som akkurat det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg forstår godt at du gikk under lyssermonien som du beskriver, og antar at du ikke gjorde noe oppstyr omkring det men gikk diskret ut. Jeg hadde fått helt "hetta'" dersom noen tvang meg igjennom noe slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Å legge blomster på en kiste er for meg noe vakkert og naturlig, som har vært gjort i stort sett alle begravelser jeg har vært i.

Men hver sin smak.

* Aris tale var særdeles svulstig, men jeg tror fyren er svulstig tvers igjennom, og at det er bl a det prinsessen har falt for.

Igjen: Hver sin smak.

* For å komme tilbake til tema: Jeg håper inderlig ingen lager noe lysshow for vår del, men jeg synes ærlig talt det er direkte respektløst å forlate en bryllupsmiddag fordi man er uenig i fremtoningen. Som en sa her istad, hvis noen stikker av slik uten god grunn under vår middag,

blir jeg alvorlig såret og skuffet. Sånt gjør man bare ikke.

Men det er lov til å le av det etterpå,

når man er laaangt unna brudeparet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde og en lyssenase i søsteren min sitt bryllup og det syns jeg var så koselig. Og det var ikke for å si at vi satte sånn pris på dem. De sa takk for at vi kom og takk for gaven osv. Vi gratulerte en siste gang og ønsket lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er frekt og uhøflig å stikke av sånn selv om brudeparet ikke ser det. Det kan da ikke være SÅ vanskelig å sette fram et lys- det tar jo ikke all verdens tid det vel??

Og dessuten- kanskje brudeparet syns at det er kjempefint med lysseremonier, hvorfor skal da du som gjest gjøre narr av det?? ALLE liker ikke de samme tingene.

Når det gjelder taler så må da for pokker brudgommen få lov å si det han vil!!! Det er en dag med masse følelser og selvom du ikke har hørt mannen si svulstige ting før, så er dette en dag som jo bare kommer en gang i livet. Hva gjør det vel om han bruker litt mer "svulstige" ord enn til vanlig?? Kanskje han aldri har fått sagt det før og endelig tør???

Nei vanlig høflighet er å respektere andre og godta at ting ikke alltid foregår på den måten DU liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alle har forskjellig smak, og det er derfor håpløst å skulle tilfredsstille alle gjestene. Noen liker det og andre synes det er helt pyton. Derfor er det mye enklere å tilfredsstille bare brudeparet, og så lenge de vil det bør alle respektere det. Det er jo dessuten deres dag, og det viktigste er at de trives. Man bør vise respekt for hvordan de vil ha det.

Det er også forskjell på hvorfor en går. Dersom man får en eller annen form for psykisk reaksjon, kan man forklare dette for brudeparet etterpå. Det vil de forstå, og alt er greit. Men dersom man har lyst til å gå ut fordi "dette er ikke min greie", man synes det er teit eller lignende synes jeg folk bør ha såpass folkeskikk, respekt for andres ønsker og selvdisiplin nok til å holde ut!

Selv planlegger vi ikke noe slikt på dagen vår (det er ikke vår greie), men hvis noen andre hadde gjort det for å være snille og vise at de hadde brydd seg ville jeg mottatt det med takk. Tanken bak ville veid mye tyngre for meg, enn hvordan denne "seremonien" hadde utartet seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...