Gå til innhold

Hvor ligger "solsiden"/"vestkanten" i Trondheim?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er en egen bydel i Trondheim som heter Solsiden, så når du spør på denne måten får du svar på hvor bydelen ligger. Det er Trondheims Aker Brygge, og ikke noe særlig egnet for barnefamilier.

Steinan og Byåsen er på hver sin side av byen, men begge er attraktive for "fiffen". Steinan ligger sørøst for byen, og har mer sol enn Byåsen. Vil si at det er øvre Byåsen som er "finest", spesielt Storhaugen.

Ellers er store deler av Lade (ikke Lademoen) rikmannsstrøk med digre villaer. Det ligger ved fjorden, og våren kommer tidlig der!

Gjest trondhjæmmer

Adressa undersøkte hvor de rikeste bodde i forhold til postnummer med skattelistene for 2007. De fant vel ut at fiffen bodde på Steinberget (Nedre Byåsen), Singsaker, Øya, Tyholt, Vikåsen(!) og området Rosenborg med Solsiden...

Solsiden ligger ikke på vestkanten i Trondheim. Byåsen er vest, solsiden er en del av Østbyen. Mange villastrøk, feks Lade, Charlottenlund, Ranheim, Singsaker osv er på østkanten av byen. Tror de fleste trondhjemmere deler byen i to av elva. Ofte kalt "rettsia" etter hvor du føler sterkest tilknytning. Så har vi områdene sør for byen, Flatåsen, Saupstad, Heimdal, Sjetnemarka, Tiller osv der du finner både villaområder og drabantbyblokker, mest sistnevnte.

Men hvis man er velstående og hagegal så vil kanskje steinan være mest attraktiv, siden det er mest sol der..?

Har kjørt forbi Lade en gang, det huset hvor han butikkmillionæren bor/har kontorer, og det virket da ganske mørkt og dystert der..?

Annonse

Jeg hadde gått for Singsaker og området rundt festnigen. Mange store fine hus med hage. Nære sentrum. Byåsen er ikke fint, der har du vinter til langt ut i mai.

Forbi Lade og ut mot Ranheim er det også fint. Spesielt på Rotvoll. Der har du strandlinja like ved. Vikåsen ligger langt opp, da er det like greit å bo på Jonsvatnet, men det er jo et stykke unna, og ikke for fiffen.

Steinberget (på vei mot Byåsen) og området rundt er også ok, lenger mot Byåsen hadde jeg holdt meg unna.

Jeg ville sett på Tyholt, Strindheim (vær litt forsiktig med Persaunet da kommunen holder på å planlegge asylmottak midt i..), Lade og oppover langs fjorden som Rotvoll og Nedre Charlottenlund, Ranheim, og Singsaker. Jeg hadde ikke giddet å bo på Byåsen, selv om det er veldig fin nærhet til marka, pga trafikken har flaskehals inn mot byen så tar veldig lang tid å komme seg til/fra jobb i rush (trenger ikke hobbyer om du bor på Byåsen, bruker den tiden til å sitte i bil..). Jeg ville også ligget unna sør for byen, da det stort sett er myr med mygg + en del tendenser til kriminalitet.

Gjest MåneSkygge
Jeg hadde gått for Singsaker og området rundt festnigen. Mange store fine hus med hage. Nære sentrum. Byåsen er ikke fint, der har du vinter til langt ut i mai.

Forbi Lade og ut mot Ranheim er det også fint. Spesielt på Rotvoll. Der har du strandlinja like ved. Vikåsen ligger langt opp, da er det like greit å bo på Jonsvatnet, men det er jo et stykke unna, og ikke for fiffen.

Steinberget (på vei mot Byåsen) og området rundt er også ok, lenger mot Byåsen hadde jeg holdt meg unna.

Det er sant at snøen ligger lengre på Byåsen men det er veldig fint der. Jeg har bod på Byåsen før men bor nå i Steinan området. Det jeg savner med Byåsen er at man har bymarka rett utenfor døra og mange fine tur og badeplasser:)

Jeg ville sett på Tyholt, Strindheim (vær litt forsiktig med Persaunet da kommunen holder på å planlegge asylmottak midt i..), Lade og oppover langs fjorden som Rotvoll og Nedre Charlottenlund, Ranheim, og Singsaker. Jeg hadde ikke giddet å bo på Byåsen, selv om det er veldig fin nærhet til marka, pga trafikken har flaskehals inn mot byen så tar veldig lang tid å komme seg til/fra jobb i rush (trenger ikke hobbyer om du bor på Byåsen, bruker den tiden til å sitte i bil..). Jeg ville også ligget unna sør for byen, da det stort sett er myr med mygg + en del tendenser til kriminalitet.

Det var da en merkelig beskrivelse! :skratte:

Det er sant at snøen ligger lengre på Byåsen men det er veldig fint der. Jeg har bod på Byåsen før men bor nå i Steinan området. Det jeg savner med Byåsen er at man har bymarka rett utenfor døra og mange fine tur og badeplasser:)

Vel, hvis du bor på Steinan, er jo Estenstadmarka nære...med tur og bademuligheter :)

Til ts: tradisjonelt sett har boligprisene vært litt høyere på østsiden enn på vestsiden, og omsetningstiden for bolig har vært kortere. Alt kommer ned til deres preferanser; vil dere ha kveldssol, dropper dere deler av Byåsen. Vil dere ha utsikt kan Flatåsen, Steinan, Singsaker/Tyholt eller Lade/Ranheim (fjordutsikt) være bra. Ønsker dere bra skoleområde, sjekker dere skolen på forhånd. Vil dere ha rolig villaområde, er det mange muligheter både på Byåsen, Jakobsli, Heimdal. Enklere om dere kom med flere preferanser, slik at man kunne utelukket en del alternativer.

Gjest MåneSkygge
Vel, hvis du bor på Steinan, er jo Estenstadmarka nære...med tur og bademuligheter :)

Jo jeg har hørt om den. men jeg må gå ett stykke før jeg kommer dit. På byåsen var det bare to minutter inn til skogen. :)

Jeg liker best å slipe å gå så langt for å komme dit jeg vil gå tur :sjenert:

Annonse

Jo jeg har hørt om den. men jeg må gå ett stykke før jeg kommer dit. På byåsen var det bare to minutter inn til skogen. :)

Jeg liker best å slipe å gå så langt for å komme dit jeg vil gå tur :sjenert:

Det spørs jo hvor på Byåsen man bor... og hvor på Steinan.. Byåsen er fellesbetegnelsen på hele ås-siden, man er litt nærmere skogen på Lian enn i Selsbakklia. Mener ikke å starte enn diskusjon om at det ene er bedre enn det andre, bare å opplyse ts om at Byåsen er et stort område :) Og at det er turmuligheter på flere sider av byen. Personlig foretrekker jeg bymarka framfor estenstadmarka, men vet at mange foretrekker bademulighetene i estenstadmarka.. Smak og behag :)

Annonse
Gjest MåneSkygge
Det spørs jo hvor på Byåsen man bor... og hvor på Steinan.. Byåsen er fellesbetegnelsen på hele ås-siden, man er litt nærmere skogen på Lian enn i Selsbakklia. Mener ikke å starte enn diskusjon om at det ene er bedre enn det andre, bare å opplyse ts om at Byåsen er et stort område :) Og at det er turmuligheter på flere sider av byen. Personlig foretrekker jeg bymarka framfor estenstadmarka, men vet at mange foretrekker bademulighetene i estenstadmarka.. Smak og behag :)

Du har rett i det :) For meg der jeg bodde var der nærmere en hva jeg bor nå :gjeiper:

Jeg er veldig glad i bymarka og badeplassene der i alle fall :)

Det var da en merkelig beskrivelse! :skratte:

Hva er merkelig med det? Hele området er stort sett anlagt på en myr, som gir mye insekter. Er ikke så kjekt å grille ute en sommerkveld om det er 50 mill mygg som surrer rundt deg. Enkelte av områdene sør for byen er litt "getto" med kriminelle anstrøk, f.eks. Kattem og omegn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...