Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #1 Skrevet 14. februar 2009 Hvordan forholder man seg til venninner som forventer at du slipper alt du har i hendene for å stille opp for henne, men den eneste gangen jeg ber henne om litt pratisk hjelp med en enkel sak, sender hun deg melding på mobilen at du skal kjøpe henne et par flasker vin som takk for hjelpen??? Jeg har stilt opp for denne venninnen utallige ganger og aldri bedt om noe tjenester i retur. Ikke har jeg fått det heller. Jeg ble så forskrekket at jeg svarte at selvsagt skulle jeg kjøpe henne vin som "takk". Det koker inn i meg nå og angrer at jeg sa ja. Hva tenker slike folk?? Jeg er så forskrekket at jeg har ikke ord!
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #2 Skrevet 14. februar 2009 Hvilken tjeneste var det snakk om at hun gjorde deg da? Og hva slags ting er det du har gjort for henne? (Men generelt høres det meget merkelig ut at noen skal ha betaling for en vennetjeneste, ja.)
Gjest ts Skrevet 14. februar 2009 #3 Skrevet 14. februar 2009 Hvilken tjeneste var det snakk om at hun gjorde deg da? Og hva slags ting er det du har gjort for henne? (Men generelt høres det meget merkelig ut at noen skal ha betaling for en vennetjeneste, ja.) Hun bor i samme gate som meg og "tjenesten" bestod i å kjøre meg på butikken ca 300m opp i gata (jeg har skadet ryggen, kan ikke kjøre selv). Hele tjenesten tok mindre enn 5-6 minutter og det var HENNES forslag. Jeg bad ikke om det. Forklar den, du?!
Gjest Mss UJ Skrevet 14. februar 2009 #4 Skrevet 14. februar 2009 Hun bor i samme gate som meg og "tjenesten" bestod i å kjøre meg på butikken ca 300m opp i gata (jeg har skadet ryggen, kan ikke kjøre selv). Hele tjenesten tok mindre enn 5-6 minutter og det var HENNES forslag. Jeg bad ikke om det. Forklar den, du?! Må si at du har ei veninne som er utrolig frekk , , hadde droppet hun ja
juliane Skrevet 14. februar 2009 #5 Skrevet 14. februar 2009 Oi, jeg tenkte hun kanskje hadde hjulpet deg med å flytte eller noe lignende jeg. I så fall er det jo vanlig å gi en gaev eller invitere på middag som takk for hjelpen, men dette er jo et initiativ som kommer fra den som mottar hjelpen og ikke noe man ber om. To flasker vin for å kjøre deg 300 meter, ja da kunne du jo tatt taxi rundt halve byen i steden for.
Gjest ts Skrevet 14. februar 2009 #6 Skrevet 14. februar 2009 To flasker vin for å kjøre deg 300 meter, ja da kunne du jo tatt taxi rundt halve byen i steden for. Ja, ikke sant?! Morsomt svar. Føler meg i bedre humør allerede
Gjest MissBella Skrevet 14. februar 2009 #7 Skrevet 14. februar 2009 Må si at du har ei veninne som er utrolig frekk , , hadde droppet hun ja Det synes jeg og. Jaja noen forventer å få noe tilbake, dessverre..
Vera Vinge Skrevet 14. februar 2009 #8 Skrevet 14. februar 2009 Kan det være at hun tullet med deg? For dette høres utrolig merkelig ut, om du hadde hjulpet henne tidligere eller ei.
Nique Skrevet 14. februar 2009 #9 Skrevet 14. februar 2009 Jeg håper veninnen din spøker med den, det kan ikke være seriøst ment. er vel ingen venner som vil spørre om ett par flasker vin for å kjøre noen på butikken. Synes det høres ut som en spøk jeg. La være å handle det, og heller se om hun nevner noe senere.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #10 Skrevet 14. februar 2009 Frekt...men har kjent slike selv...de vet at de går over streken..men de gjør det alikevel...sa kraftig i fra jeg til slutt.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #11 Skrevet 14. februar 2009 Håper at du lar være å gi henne den vinflaska - det der var jo helt søkt. Si det til henne, at du trodde at hun spøkte
Gjest hannelise Skrevet 14. februar 2009 #12 Skrevet 14. februar 2009 Oj, det må være eks-venninna mi du har kommet ut for! Men siden din venninne har lappen, så er det nok ikke det. Min venninne hadde konstant dårlig råd, selv om hun hadde en ok jobb. Og derfor benyttet hun enhver anledning til å suge penger ut av folk. Hun skjønte heller aldri dette at i et vennskap så gjør man hverandre vennetjenester. Og hun fant alltid på masse gjen-tjenester som overhode ikke sto i forhold til det hun hadde gjort for meg. Og som regel var det penger eller vin hun ville ha. Helst cash. Etter noen år på denne måten, orket hvertfall ikke jeg mer. Så idag er hun heldigvis eks-venn. Jeg syns forøvrig ikke det høres ut som en spøk- noen er frekkere enn den berømte flatlusa i slike tilfeller.
Gjest Ludovie Skrevet 14. februar 2009 #13 Skrevet 14. februar 2009 Jeg har aldri vært borti mennesker som venninnen din. Og takk og pris for det.
LitaPia Skrevet 14. februar 2009 #14 Skrevet 14. februar 2009 Har alltid stilt opp for vennene mine, og har aldri noengang bedt om å få "betaling" for det. Slik er vennene mine også, de stiller opp. Jeg bruker å invitere til middag og slikt om de hjelper meg, og passer på å spørre dem om de vil ha hjelp om de skal flytte/pusse opp el. Er ikke det sånt som er naturlig å gjøre for venner?
Gjest ærlig Skrevet 14. februar 2009 #15 Skrevet 14. februar 2009 synes det høres ut som en spøk,jeg. Til og med jeg ville ha vært tilbøyelig til å tørre å spøke på den måten via en filleting som å kjøre deg 300 meter. Nettopp FORDI det er en filleting. Samtidig ville jeg mest sannsynlig også ha "krevd" TO og ikke en flaske vin, slik at du hadde forstått at det er en OVERDRIVELSE- og at meldingen da dermed ikke alvorlig ment. Årsaken til at jeg ville ha spøkt på den måten er for å kunne vise til at det bare skulle mangle at jeg kjørte deg- også blir man i visse tilfeller (slik som her) litt ironisk for å galgenhumoristisk kunne si at det ikke er nødvendig å takke engang.
Veronica88 Skrevet 15. februar 2009 #16 Skrevet 15. februar 2009 Du kan jo svare på meldingen at "kan vi ikke si at vi er likt nå da, jeg har jo hjulpe deg med (rams opp massevis) før?" Skriv gjerne også et ekstra takk for hjelpen, og "det er godt med venner som stiller opp når man trenger hjelp osv, det er jo derfor vi har venner . " Veldig i den tonen, så kanskje hun skjønner at venner ikke KREVER ting av hverandre. Om det var en spøk så var det jo en veldig risikabel spøk. Jeg spøker lett med venner, men det er fordi de skjønner det. De kjenner meg. F eks da jeg tok ei visdomstann og måtte ete 5 ibux og 4 penicillinpiller, + 1 pollenallergipille og min vanlige p-pille daglig... så dreiv jeg jo og spøkte om at jeg var blitt pillenarkoman! Vennene mine vet jo at jeg SVÆRT SJELDENT tar piller for noe som helst, så 10 stk daglig ble jo svært mye i forhold.. Hadde jeg sagt dette til venner/bekjente og familie som ikke vet at jeg ikke tar piller ofte, så ville det jo hørtes helt fryktelig ut! Så det er viktig å vite hva man kan si til folk, som de faktisk skjønner.. Venninna di burde jo vite innerst inne at du har gjort mye for henne, og så da kreve massevis for en liten ting, når hun aldri har gitt noe tilbake, er jo forferdelig risikabelt sagt. Hun må jo nesten forvente å få et sånt svar tilbake, at "greit nå er vi likt!". Enten har hun veldig dårlig hukommelse, eller så håper hun at du har det! Så skriv noe som gjør at alt tyder på at du husker hva du har gjort Kanskje tonen blir en annen da... kanskje hun da sier i et dårlig forsøk på bortforklaring "eeh det var jo bare en spøk da.."
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #17 Skrevet 15. februar 2009 I likhet med andre her, så ville jeg også trodd dette var en spøk fra venninnen din. Hva er det som gjør at du ikke tok det som en spøk, trådstarter?
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #18 Skrevet 15. februar 2009 Jeg synes du skal gi henne en flaske vin jeg, MEN drikk opp innholdet først!
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #19 Skrevet 15. februar 2009 Jeg synes du skal gi henne en flaske vin jeg, MEN drikk opp innholdet først!
Gjest ts Skrevet 15. februar 2009 #20 Skrevet 15. februar 2009 I likhet med andre her, så ville jeg også trodd dette var en spøk fra venninnen din. Hva er det som gjør at du ikke tok det som en spøk, trådstarter? Dette er blodig alvor! Tror du ikke jeg fikk 2 sms fra henne på to dger, der hun minnet meg på å kjøpe vin til henne fordi hun hadde gjort meg den (fille)tjenesten. Min venninne eier ingen form for humor, så at hun mener det som spøk, kunne jeg aldri innbilde meg. Jeg begynner å lure på om hun er velbevart i sitt hode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå