Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har vært i Ukraina og har noen tips til hva man burde oppleve der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kiev er en flott by med mange fine kirkebygninger. Lavra-klosteret er spesielt flott. En annen ting man bør få med seg er frihetsstatuen, som får den amerikanske til å se ut som en dverg. Kiev er ellers en by preget av ganske store kontraster, som mange øst-europeiske byer. Det er også med på å gjøre det mer spennende, synes jeg da. Ta med godt kart, gateskiltene er bare med det kyrilliske alfabetet, og det er ikke så mange der som snakker noe særlig engelsk. Under torget i byen er det et stort og moderne kjøpesenter hvis dere er interessert i slikt.

Fra Kiev kan man også ta dagstur til Tsjernobyl. Det rakk ikke vi, men det er sikkert spennende og annerledes.

Flyplassen i Kiev er liten, men slitsom. Selv om det går ganske få fly der så holdt de på konstant å annonsere ting over anlegget. Siste utkallelse for fly ditt og datt, absolutt siste utkallelse, absolutt absolutt siste utkallelse, osv osv. Så ta med sov-i-ro til flyplassen ;)

Skrevet

Takk for svar gjest. :)

Jeg sjekket litt avstand...og ser at Tsjernobyl ligger nord for Kiev, mot Hviterussland. Så da svipper vi nok innom siden vi høyst sannsynlig også tar turen innom Hviterussland.

Vet du noe om hvordan det er ellers utenfor Kiev? Ved Svartehavet f.eks.?

Går det greit å ta seg rundt med tog og buss?

Skrevet

Jeg har aldri vært i Ukraina (dessverre), men har fått anbefalt Lviv av flere. Jeg kan anbefale denne boken: Automobil av Morten Strøksnes, en reiseskildring fra biltur gjennom det han kaller "Europas bakgård" (blant annet Ukraina og Hviterussland). Kanskje du får noen tips der?

Skrevet (endret)
Jeg har aldri vært i Ukraina (dessverre), men har fått anbefalt Lviv av flere. Jeg kan anbefale denne boken: Automobil av Morten Strøksnes, en reiseskildring fra biltur gjennom det han kaller "Europas bakgård" (blant annet Ukraina og Hviterussland). Kanskje du får noen tips der?

Takk!!

Du Fresi, du Fresi du er jo så grei

Du svinger glasset med sveisen på snei

På Kg du skriver og går aldri lei

Og viser hver brud den rette vei.

*neie*

Endret av sixx
Skrevet
Takk!!

Du Fresi, du Fresi du er jo så grei

Du svinger glasset med sveisen på snei

På Kg du skriver og går aldri lei

Og viser hver brud den rette vei.

*neie*

:ler:

Jeg er på avvenning nå (fra KG, altså).

Skrevet (endret)

Endret av sixx
Skrevet

Jeg har vært i Kiev, og likte byen godt. Var der i mai, da det var grønt overalt, og det blinket i gullkupler fra klosteret.

Husk at hvis dere skal svippe innom Hviterussland, må dere ha visum. Søk i gooood tid på forhånd og vær forberedt på kronglete byråkrati.

Hadde jeg feriert i Ukraina ville jeg vært noen dager i Kiev, fått med meg Tsjernobyl, og så reist ned til Odessa og til svartehavet.

Skrevet
Jeg har vært i Kiev, og likte byen godt. Var der i mai, da det var grønt overalt, og det blinket i gullkupler fra klosteret.
Høres fint ut. :)

Husk at hvis dere skal svippe innom Hviterussland, må dere ha visum. Søk i gooood tid på forhånd og vær forberedt på kronglete byråkrati.

Ja, vet det om visum + at det vel er sånn at man må ha bestilt overnatting til første natten. Må sjekke det nærmere når vi vet når vi skal reise.

Hadde jeg feriert i Ukraina ville jeg vært noen dager i Kiev, fått med meg Tsjernobyl, og så reist ned til Odessa og til svartehavet.

Ja, var Odessa og Svartehavet jeg hadde i tankene. Ser Odessa ligger like ved Moldova, så da tar vi kanskje en sving innom der også. Vi traff to russiske soldater på toget i Sibir på 90-tallet....de hadde desertert fra krigen i Moldova. Jeg har ikke glemt dem...og på en måte kunne det være interessant å se landet de rømte fra.

Jeg lurer også på hvordan det er i Ukraina fra Kiev og østover.

Skrevet (endret)

Jeg har vært på 1 mnd. språkkurs i Odessa. Kjempekoslig by med herlige strender, trivelig uteliv og god mat.

Ellers tok vi utflukt til Belgorod-Dnestrovski fortet. Helt ok tur. Fortet var i stor grad kun en ruin, men det var en teaterforestilling og festival når vi var der, så det var moro å se alikvel.

Det er også mulig å se katakombene og Sofia Nasjonalpark. Vi reiste også på en tur som var lagt opp spesielt for å se forskjellige typer kirker i området, da det har bodd mange folkeslag der og de har en russisk ortodoks kirke, en katolsk, gresk ortodoks, armensk, en moske, to synagoger, et kloster, og et nonnekloster.

Og vi var innom Vilkovo, som blir beskrevet som Ukrainas "Venezia". Vi syntes dette var å ta i litt hardt, men det var nå gøy å se våtmarksområdene til Ukraina. La meg si det sånn: det ser *akkuratt* ut som på bildene i linken ;)

Har også vært i Yalta (Sevastopol, Simferopol osv.), og kan anbefale forskjellige ting der også, hvis det er dit du har tenkt deg :)

Endret av Phaedra
Skrevet

Takk for svar Phaedra :hoppe:

Og vi var innom Vilkovo, som blir beskrevet som Ukrainas "Venezia". Vi syntes dette var å ta i litt hardt, men det var nå gøy å se våtmarksområdene til Ukraina. La meg si det sånn: det ser *akkuratt* ut som på bildene i linken ;)forskjellige ting der også, hvis det er dit du har tenkt deg :)

Dit vil vi ja!!

Vet du om det går an å leie husbåt og surre rundt på kanalene der i den?

Har også vært i Yalta (Sevastopol, Simferopol osv.), og kan anbefale forskjellige ting der også, hvis det er dit du har tenkt deg :)

Ja takk, vil gjerne ha info om det jeg. :)

Vil ikke se flere gamle steinhauger (eller ruiner som det også kalles)......eller kirker....eller moskeer.....eller synagoger....eller museer. Ok, så kan jeg kikke på dem med et øye mens jeg går forbi, men vil ikke reise bare for å se på sånt altså (vi har fått det langt oppi halsen). :sjenert:

Skrevet

sixx, det er jo derfor du skal innom Transniestr (eller hvordan det nå skrives). Se her!!

Skrevet
sixx, det er jo derfor du skal innom Transniestr (eller hvordan det nå skrives). Se her!!

Serbia? :klø:

Skrevet
Serbia? :klø:

Liksom-uavhengig republikk i Moldova

Skrevet
Liksom-uavhengig republikk i Moldova

Kanskje den er uavhengig fordi de to drita soldatene jeg traff den gangen kjempet for dens uavhengighet?

Eller kanskje den er liksomuavhengig fordi de var så drita?

Vanskelig å vite gitt. :vetikke:

Og hvorfor har da forsjempel fotografen skrevet at bildene er fra Serbia?

En av dere juger. :trampe:

Men må sjekke....vil gjerne til liksomuavhengige stater.

Skrevet
Kanskje den er uavhengig fordi de to drita soldatene jeg traff den gangen kjempet for dens uavhengighet?

Eller kanskje den er liksomuavhengig fordi de var så drita?

Vanskelig å vite gitt. :vetikke:

Og hvorfor har da forsjempel fotografen skrevet at bildene er fra Serbia?

En av dere juger. :trampe:

Men må sjekke....vil gjerne til liksomuavhengige stater.

Det har vært en krig mot Moldova, men husker ikke helt når. Bildet var et tullebilde, jeg fant ikke noe mer passende. Ynnsjyll. :sjenert:

I den boken jeg linket til tidligere er det beskrivelser fra området i alle fall. I følge forfatterens kone er det et supersært sted. I følge internett er det Europas største våpenlager. :vetikke:

Skrevet (endret)
Det har vært en krig mot Moldova, men husker ikke helt når.

Borgerkrigen var etter Sovjetmurensfall, og den pågikk iallefall høsten -94.

Det har vært en krig mot Moldova, men husker ikke helt når. Bildet var et tullebilde, jeg fant ikke noe mer passende.

:slår:

I den boken jeg linket til tidligere er det beskrivelser fra området i alle fall.

Skal bestille den altså.

I følge forfatterens kone er det et supersært sted. I følge internett er det Europas største våpenlager. :vetikke:

Jeg liker supersære steder. Er det mange med maskingevær der? Jeg bruker å tiltrekke meg det.

Edit:

-.

+,

Endret av sixx
Skrevet (endret)

sixx:Det er litt krevende for meg å dele opp sitater, men i alle fall: 1. Bildet var ikke tulle-tullebilde, det var jo fra hovedstaden - men kanskje ikke så voldsomt illustrerende, lissom. 2. Om det er mange med maskingevær der vet jeg ingenting om siden jeg aldri har satt mine ben der, men jeg ser slett ikke bort fra det. :tommelsmil:

Endret av Fresi
Skrevet
sixx:Det er litt krevende for meg å dele opp sitater, men i alle fall: 1. Bildet var ikke tulle-tullebilde, det var jo fra hovedstaden - men kanskje ikke så voldsomt illustrerende, lissom. 2. Om det er mange med maskingevær der vet jeg ingenting om siden jeg aldri har satt mine ben der, men jeg ser slett ikke bort fra det. :tommelsmil:

Hvem skal ha brevbomba da?

Må fremdeles være fotografen som skrev det var i Serbia vil jeg tro. :klø:

Gjør ikke noe om bildet ikek er illustrerende....holder at stedet er sært (og gjerne uten en hel haug med gamle steiner).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...