rytme Skrevet 14. februar 2009 #1 Skrevet 14. februar 2009 Hei! Jeg går på synfase p-piller og får normalt alltid mensen på den andre eller tredje rosa pillen (sukkerpille). Det vil si onsdag eller torsdags morgen. Mensen oppfører seg veldig regelmessig. Denne måneden har jeg ikke fått mensen ennå, lørdag. Jeg har altså gått over 2-3 dager, noe som er helt uvanlig for meg. Jeg tok en graviditetstest i dag tidlig som var negativ. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre nå. Er testen helt sikker, kan jeg drikke alkohol som vanlig? På tirsdag skal jeg begynne på neste brett. Hva gjør jeg hvis mensen fortsatt ikke har kommet? Det er jo skadelig for fosteret hvis jeg går på p-piller mens jeg er gravid... Trenger svar raskt! Takk, hilsen rytme!
Malama Skrevet 14. februar 2009 #2 Skrevet 14. februar 2009 Det spørs vel litt på hva du vil gjøre dersom du er gravid. Nå er det jo ikke bevist noe skade på babyer av mødre som gikk på p-piller da de ble gravide da. Men altså, om du tenker å ta abort, så er det jo ingen grunn til å ikke ta flere piller. Men slik du spørr, så høres det ut som om du tenker å beholde. Da hadde jeg nok for sikkerhetsskyld latt være å begynne på nytt brett (men benytt da annen prevensjon til du begynner igjen, om du ikke vil bli gravid)
Veronica88 Skrevet 14. februar 2009 #3 Skrevet 14. februar 2009 Kan jo høres ut som du har glemt en pille siden mensen plutselig oppfører seg rart? Om den har vært på klokka riktig før så skal den jo ikke plutselig være sånn.. men selvfølgelig, det KAN jo skje. Har du ingen anelse om eller når du har glemt, så vet jeg ikke helt hva du kan gjøre da... en test er positiv 2 uker etter samleiet som er synderen. En blodprøve hos legen er positiv før, så for deg så er det kanskje eneste utvei? Gå og sjekk deg fortest mulig, og får du da bekreftet det, så tar du ikke flere piller. Skal vel helst ikke ta p-piller uansett om man skal abort, pga det kan forverre tilstanden etterpå, spesielt om man tar medisinsk, som jo er enda mer hormoner osv. Alkohol kan du vel droppe ei helg om du er usikker på hva du vil? Ingen MÅ drikke, men et flertall her i landet liker visst å tro akkurat det... Mensen kan jo komme og gå litt på bærtur om man er stresset, vet ikke om dette kan gjelde for mensen man får av p-piller også? Har du stresset i det siste? Og, har du mistet noen piller? Mange vet faktisk ikke at om man får oppkast eller skikkelig dårlig mage, i løpet av de 4 første timene (kan ta alt fra en halvtime til 3-4 timer visstnok å ta opp pilla helt, helsesøster sa til meg at sats på 4 timer så er du helt trygg), så er altså den pillen mistet. Har du da ikke tatt ny, så har du altså ikke tatt pille den dagen der, om du ikke hadde flaks og hadde tatt pille opp allerede. Du kan ikke kaste opp noe som allerede er i blodet! Så kan dette stemme for deg, så ta en test 2 uker etterpå. Du kan jo ikke ha blitt gravid FØR du eventuelt kastet opp en pille, om vi ikke går lengre tilbake i tid. Da må det ha skjedd etterpå. En test blir stort sett negativ før 2 uker er gått pga mangelen på nok hormoner i urinen. Blir den derimot svakt positiv, så ER den positiv, men du har lite hormoner. Om du ikke tror du har mistet noen piller, ta en blodprøve. Det er det beste svaret du kan få fortest mulig. Orker du ikke legen, vent ei uke til og ta en ny test?
rytme Skrevet 15. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. februar 2009 Kan jo høres ut som du har glemt en pille siden mensen plutselig oppfører seg rart? Om den har vært på klokka riktig før så skal den jo ikke plutselig være sånn.. men selvfølgelig, det KAN jo skje. Har du ingen anelse om eller når du har glemt, så vet jeg ikke helt hva du kan gjøre da... en test er positiv 2 uker etter samleiet som er synderen. En blodprøve hos legen er positiv før, så for deg så er det kanskje eneste utvei? Gå og sjekk deg fortest mulig, og får du da bekreftet det, så tar du ikke flere piller. Skal vel helst ikke ta p-piller uansett om man skal abort, pga det kan forverre tilstanden etterpå, spesielt om man tar medisinsk, som jo er enda mer hormoner osv. Alkohol kan du vel droppe ei helg om du er usikker på hva du vil? Ingen MÅ drikke, men et flertall her i landet liker visst å tro akkurat det... Mensen kan jo komme og gå litt på bærtur om man er stresset, vet ikke om dette kan gjelde for mensen man får av p-piller også? Har du stresset i det siste? Og, har du mistet noen piller? Mange vet faktisk ikke at om man får oppkast eller skikkelig dårlig mage, i løpet av de 4 første timene (kan ta alt fra en halvtime til 3-4 timer visstnok å ta opp pilla helt, helsesøster sa til meg at sats på 4 timer så er du helt trygg), så er altså den pillen mistet. Har du da ikke tatt ny, så har du altså ikke tatt pille den dagen der, om du ikke hadde flaks og hadde tatt pille opp allerede. Du kan ikke kaste opp noe som allerede er i blodet! Så kan dette stemme for deg, så ta en test 2 uker etterpå. Du kan jo ikke ha blitt gravid FØR du eventuelt kastet opp en pille, om vi ikke går lengre tilbake i tid. Da må det ha skjedd etterpå. En test blir stort sett negativ før 2 uker er gått pga mangelen på nok hormoner i urinen. Blir den derimot svakt positiv, så ER den positiv, men du har lite hormoner. Om du ikke tror du har mistet noen piller, ta en blodprøve. Det er det beste svaret du kan få fortest mulig. Orker du ikke legen, vent ei uke til og ta en ny test? Tusen takk for veldig bra svar! Jeg har ikke kastet opp denne måneden, men jeg har muligens hatt dårlig mage/diare.. husker ikke sikkert. Kan det også ha innvirkning?? Jeg tror også kanskje at jeg kan ha tatt pillene i feil rekkefølge. Jeg og samboeren min har sex ofte, så det er nesten umulig for meg å vite hvilken gang som eventuelt har gjort meg gravid, og siden eg har vært på p-piller så er det vanskelig å finne ut av når en eventuell eggløsning har funnet sted også.. Hmm jeg er forvirret.. Tipper det er vanskelig å få time hos fastlegen samme dag som jeg ringer (i morgen, mandag), og jeg ville helst ha visst dette før jeg skulle begynne på neste brett. Men kan de ta blogprøve på helsestasjon???
Malama Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 Alle leger skal ha to hastetimer hver dag, så om du ringer med en gang de åpner, så skal det være mulig å få time samme dag som du ringer. Og angående å få tatt en blodprøve, så bør de jo klare det uten å ha legetime også. Derimot, så får du ikke SVARET poå blodprøven samme dagen som du tar den, så det hjelper deg lite i forhold til nytt brett på tirsdag. Da får du heller bare la være å starte på det, just in case.
rytme Skrevet 15. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. februar 2009 hehe nei det gjør eg vel ikke... då har du nok rett.. eg krysser fingrene... vel eg vet ikke helt vilken vei eg krysser de for, men eg krysser de uansett;) tusen takk for de svarene eg har fått! dere ha vært veldig hjelpsomme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå