Gå til innhold

Er det greit å gå i ett bryllup man ikke er invitert til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Kjæresten min skal straks være forlover i ett bryllup jeg ikke er invitert i. Det er helt greit at jeg ikke er invitert (har møtt de som skal gifte seg en gang + at vi ble ordentlig sammen etter at de hadde sendt ut invitasjoner.)

Men er det greit at jeg går i kirken bare? Eller vil folk da se rart på meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem som helst kan gå i en hvilken som helst kirke og se på ett bryllup! Så det er bare å ta turen hvis du har lyst til det :)

Jeg ville i hvertfall synes det var koselig. Og jeg er spent på hvor mange som dukker opp i kirken som ikke er invitert.....

Skrevet

Hvis det er veldig kort tid til så rekker du kanskje ikke, men det er jo kanskje greit å spørre først? Kanskje du får komme i selve selskapet også, antar han skal der også. Alltid noen som plutselig ikke kan, og dermed er det mat og stol til deg også, og det er jo et rimelig spørsmål om forloveren får ta med dama han fikk etter at invitasjonen ble skrevet. Ting skjer alltid mellom invitasjoner blir delt ut og selskapet skal være :).

Er det få folk i kirken og det plutselig sitter fremmede der så kan det jo være de synes du er litt.. ja.. vel nysgjerrig hvis ingen vet hvem du er? Sitter du foran der hvor resten sitter og tydeligvis vet at du skal være der så blri det jo noe annet.

Kommer det lass med gjester så ser vel ingen forskjell på om du er der eller ikke :)

Skrevet

Selvsagt kan du gå i kirken uansett om du er invitert eller ei.

Jeg har vært i vielsen til et par gamle klassevenninner, og det har de bare synes har vært koselig. Alle venninnene mine som har giftet seg har også snakket om at de håper at det kommer flere i selve vielsen enn bare de som er invitert. I alle vielsene jeg har vært i har det vært flere mennesker i vielsen enn på selve festen. Av til er det folk jeg kjenner, og andre ganger aner jeg ikke hvem det er. Det kan jo være alt fra fjer familie til venner og kollegaer til brudeparet. Jeg kan ikke tenke meg at noen vil tenke på hvem i all verden du er. Det er da vel svært svært få bryllupsgjester som har kontroll på alle bekjente til både brud og brudgom. Så lenge du har møtt brud og/eller brudgom synes jeg det bare er flott at du stiller, og jeg er sikker på at de også setter pris på at du stiller opp.

Når det en gang blir min tur så håper jeg at det kommer flere enn de som blir invitert til middagen, og om nye kjæresten til en av vennene våre hadde kommet hadde jeg bare sett på det som kjempepositivt og kjekt at h*n gjør et initiativ for å knytte bånd med vennegjengen.

(bare husk på å ikke sett deg helt forann. Blir litt rart om noen såpass perifere sitter på samme rad som foreldre osv)

Skrevet
Hei.

Kjæresten min skal straks være forlover i ett bryllup jeg ikke er invitert i. Det er helt greit at jeg ikke er invitert (har møtt de som skal gifte seg en gang + at vi ble ordentlig sammen etter at de hadde sendt ut invitasjoner.)

Ja det er lov, og ganske vanlig. Mange beærer paret med å gå i kirkern. Mange går og ser på vielsen og avleverer gave der.

Det samme gjøres ved barndåp. Det er da også mange i kirken ved dåp, som ike hr noe meddåpen å gjøre.

Skrevet

Når jeg gifter meg til sommeren, syns jeg det er veldig koselig dersom det kommer folk i kirka som ikke er bedt til bryllupsfesten. Du er faktisk kjæresten til en av forloverene. Syns ikke det er rart i det hele tatt om du kommer i kirka. Nesten så jeg tenker at det er litt snodig at du ikke blir bedt på festen. Forloveren til mannen min har akkurat fått seg ny samboer, som vi ikke har møtt mer enn en gang. Men vi har jo bedt inn med følge og derfor er hun også bedt selv om vi ikke kjenner henne. Forloveren har vi i et godt forhold til og regner jo dermed med at vi kommer til å bli bedre kjent med kjæresten hans etterhvert også. Men man er jo forskjellig, og godt er jo det ;) Budsjettet styrer kanskje også hvor mange/ hvem man ber. Pengene ruller jo fort når det skal arrangeres bryllup, og da prioterer man jo selvfølgelig de nærmeste når man ber inn til fest :)

Skrevet

Jeg synes det er rart at forloveren ikke kan ta med seg følge. Hadde han spurt brudeparet, så hadde han sikkert kunne ta med deg da. Jeg tror jeg hadde følt meg litt dum som brud hvis jeg hadde møtt kjæresten til forloveren i kirken, men hun kunne ikke få komme på festen?!

Men selvfølgelig kan du møte opp i kirken, det er jo en grunn til at bryllup annonseres.

Gjest MissBella
Skrevet

Selvfølgelig kan du det! Det har jeg også gjort et par ganger. Brudeparet setter jo pris på alle som kommer i bryllupet, samme om det er bare i kirken eller begge deler.

Skrevet

Hadde ikke fristen gått ut og bordplassering bestemt og bordkort vært laget osv, så kunne de vel ha invitert deg likevel? Men men...

Når du kommer i kirken, så vil du nok se at mange andre er der også. Ikke bare gjestene som er invitert til bryllupsmiddagen/-festen.

Gjest Pysepus
Skrevet
Hei.

Selvfølgelig kan du gå :)

Skrevet (endret)

Bare møt opp, er sikker på at ingen glor på deg og lurer på hvem hun der er :)

Som flere har skrevet her, det pleier alltid være mange mer en de som skal på festen.

Endret av Arwen
Skrevet

Kirkebryllup er en offentlig begivenhet, og en fest for menigheten. Folk kommer ikke bare i kirka for å bivåne ektepakten, noen går i kjerka uansett. Mange bruder har nok fått det for seg at de har "leid lokalet". Men dette er faktisk en kristen handling i en kristen menighet med en sannsynligvis ikke like kristen prest, om noen skulle være i tvil.

Derfor er også kirken åpen for alle, og man gjør ekstra stas på brudeparet, med følge. (Selv om dette er første gangen de viser seg et sånt sted siden konfirmasjonen, og mange ikke tror på gud, og forakter dem som gjør det.)

Det skulle bare mangle at ikke du skal være i kirka, for å bivåne kjæresten din sin store dag, som forlover! Det er vel ikke hverdagskost dette? Om du er invitert etterpå, eller ikke, står sikkert i invitasjonen. Er den "med følge" er det klart du må med. Men da bør kjæresten din gi beskjed NÅ, sånn at de får forberedt seg tidlig. Hvis ikke invitasjonen åpner for deg, så vil det være en glipp om ikke kjæresten din, eller brudefolket som vet om deg, ordner dette.

Hvis de fikser sånt som dette uten hinting, viser de at det skal mer enn dyre blomster og masseproduserte "designerplastdingser" på kaka til for å ha klasse. Bruden har helt sikkert for mye i hodet til å legge merke til enkeltpersoner bak i kirka. Men om hun blir litt flau, hva så? Det er ikke ditt problem. Du hadde i det minste folkeskikk nok til å være hos din kjæreste på en for ham sikkert viktig dag. :)

Skrevet

Det kan du, kirken er åpen for alle. :) Det er alltid noen på de bakerste radene i et bryllup som har vanlige klær og ikke er inviterte, men som gjerne gråter en skvett for lille nabojenta som har gifta seg... He he.

Jeg synes som flere andre her at det er rart at du ikke er bedt i bryllupet. Selv traff jeg en gutt i februar som jeg ble sammen med i april et år, og jeg var da invitert til ett bryllup i juni og ett i september. Bryllupet i juni var til en av mine aller nærmeste venninner (såpass nærme at hun ga meg en "forklaring" på hvorfor hun ikke spurte meg om å være forlover). Jeg sendte en SMS og spurte om kjæresten min kunne komme i bryllupet, etter ca. et døgn fikk jeg til svar at det ble vanskelig pga. at maten var bestilt og bordplasseringen var bestemt, men han kunne komme til kaffen. Jeg syntes det var litt småkjipt, men ble ikke så overrasket... Bruden som skulle gifte seg i september sendte selv en SMS til meg og skrev at hvis jeg ville ha med meg kjæresten min i bryllupet deres, var han hjertelig velkommen, og hun lurte på om hun skulle skrive ham opp på gjestelisten. Der var vi begge kun invitert til kaffe/fest etterpå.

Skrevet
Det kan du, kirken er åpen for alle. :) Det er alltid noen på de bakerste radene i et bryllup som har vanlige klær og ikke er inviterte, men som gjerne gråter en skvett for lille nabojenta som har gifta seg... He he.

Jeg synes som flere andre her at det er rart at du ikke er bedt i bryllupet. Selv traff jeg en gutt i februar som jeg ble sammen med i april et år, og jeg var da invitert til ett bryllup i juni og ett i september. Bryllupet i juni var til en av mine aller nærmeste venninner (såpass nærme at hun ga meg en "forklaring" på hvorfor hun ikke spurte meg om å være forlover). Jeg sendte en SMS og spurte om kjæresten min kunne komme i bryllupet, etter ca. et døgn fikk jeg til svar at det ble vanskelig pga. at maten var bestilt og bordplasseringen var bestemt, men han kunne komme til kaffen. Jeg syntes det var litt småkjipt, men ble ikke så overrasket... Bruden som skulle gifte seg i september sendte selv en SMS til meg og skrev at hvis jeg ville ha med meg kjæresten min i bryllupet deres, var han hjertelig velkommen, og hun lurte på om hun skulle skrive ham opp på gjestelisten. Der var vi begge kun invitert til kaffe/fest etterpå.

Jeg synes ikke det er småkjipt at du ikke kunne ha med kjæresten din på middagen så lenge hun alerede hadde bestillt maten og kansje ikke ville betale opp mot 2000kr ekstra.

Jeg og min forlovede har blitt enige at spør noen om å få ha med seg sin nye "flamme" så er det helt greit hvis noen andre har meldt avbud og det er en ekstra ledig plass.

I kirken synes jeg det er utrolig koselig om noen vil komme som ikke er invitert til middag eller fest.

Skrevet (endret)

Hvis fristen til cateringen har gått ut, så er det gjerne vanskelig å skvise inn ekstra middagsgjester (og det har ingenting med at man ikke vil betale en kuvert til). I tillegg så er gjerne trykksaker (program og bordkort) trykket opp, og bordkart osv. Skal man ha inn nye gjester, så bør man nesten spørre før fristen i invitasjonen går ut, for da har man jo ikke ordnet de tingene enda.

Ang. gjest (kl. 14:06), så er det jo litt forskjell på et bryllup i juni og september. Du skriver jo selv at i juni-bryllupet så var maten allerede bestilt og bordkartet satt. På septemberbryllupet, så var sikkert ikke invitasjonsfristen gått ut engang.

Endret av Jade
Skrevet

Det er selvsagt helt greit, regner med brudeparet synes det er bare koselig med ekstra folk i kirken!

(Men som flere andre synes jeg det er litt merkelig at ikke forloverens kjæreste blir bedt i bryllupet.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...