Crow Jane Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Jeg - eller vi, hehe - har snakket litt om å gifte oss. Vi har svært lite penger å bruke på dette og ikke stor familie eller stor venneflokk som kan bidra heller. Kaster ut noen spørsmål her, jeg - så kanskje dere har noen tips. 1. Hvor begynner man? Hvilke papirer og slikt trenger man og hvor får man tak i det? 2. Hvor tidlig må man bestille kirke? Er det f.eks. usannsynlig å få til et giftemål til sommeren? 3. Noen tips til rimelige løsninger med 20-30 gjester? Verken samboer eller meg selv har så veldig overskudd til masse planlegging, dessverre. Og når økonomien er dårlig, så blir det jo vanskelig. Men vi vil veldig gjerne gifte oss før vi får barn. Han har barn fra før - så dette føles nok ekstra viktig for meg. Jeg er 30 og han 40, så jeg hører tikk-takk både i søvne og våken tilstand, hehe.
Chiquita Skrevet 13. februar 2009 #2 Skrevet 13. februar 2009 Start med å undersøke kirke på en dag dere vil. Jo, det skal fint være mulig å få til et bryllup til sommeren. Dersom dere vil ha et leid lokale (grendehus, resturant, hotell), så finner dere dette etter at dere har fått en dato av kirka. Det samme gjelder fotograf, om dere skal ha dette. Og da er egentlig "det meste" gjort. Om du skal ha stor og flott brullupskjole kan det være lurt å se på dette tidlig, da det kan være lang bestillingstid på disse. Ellers har finn.no mange nydelige og brukte brudekjoler. Et alternativ kan også være å bestille på ebay.com for å få det billigere. Da avgjør dere om dere vil ha det "stort og flott", eller "enkelt og greit" etterpå. Det finnes mange rimelige løsninger når man skal feire bryllup, så jeg anbefaler at du tar et søk her inne på bryllupsforumet
Crow Jane Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2009 (endret) Men må man ikke ha papirer og slikt? Dåpsattester? Ekteskapslisens? Hvordan foregår dette i Norge? Vi er såkalt etniske nordmenn begge to, så bare lurer i forhold til å være forberedt. Skal man f.eks. fylle ut ektepakt og forlovererklæring ved kirkevigsel eller er det kun ved borgerlig vigsel? Endret 13. februar 2009 av Crow Jane
Crow Jane Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. februar 2009 Nevermind.........surfet litt på nettsidene til den norske kirke og jeg er neimen ikke sikker på om kirkebryllup er helt for oss, jeg. Så masse do's and don'ts......pynting av kirken o.s.v. Men alle skjemaene ligger ute på nettet.
Chiquita Skrevet 13. februar 2009 #5 Skrevet 13. februar 2009 Man må ikke pynte kirken. Det er absolutt ikke nødvendig. (men selv hadde vi to rosebuketter på alteret da, men det kostet ikke mange kronene - tok de med videre som pynt i lokalet etter vielsen) I kirken så (etter at papirer er godkjent, selvfølgelig) er det egentlig bare å møte opp. Trenger ikke å gjøre så mye i forkant (et møte med presten for å avtale sanger, bibeltekst, osv, men man må vel ha et møte med vigsler om man skal få det gjort borgerlig også, så det er ikke noen forskjell slik jeg ser det)
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #6 Skrevet 14. februar 2009 Jeg - eller vi, hehe - har snakket litt om å gifte oss. Vi har svært lite penger å bruke på dette og ikke stor familie eller stor venneflokk som kan bidra heller. Kaster ut noen spørsmål her, jeg - så kanskje dere har noen tips. 1. Hvor begynner man? Hvilke papirer og slikt trenger man og hvor får man tak i det? 2. Hvor tidlig må man bestille kirke? Er det f.eks. usannsynlig å få til et giftemål til sommeren? 3. Noen tips til rimelige løsninger med 20-30 gjester? Verken samboer eller meg selv har så veldig overskudd til masse planlegging, dessverre. Og når økonomien er dårlig, så blir det jo vanskelig. Men vi vil veldig gjerne gifte oss før vi får barn. Han har barn fra før - så dette føles nok ekstra viktig for meg. Jeg er 30 og han 40, så jeg hører tikk-takk både i søvne og våken tilstand, hehe. Vil bare kommentere pkt. 2 Når man leser her inne får man inntrykk av at kirke bør bestilles opp til to år i forveien... Det stemmer nok hvis du skal ha den mest populære kirka på det mest populære tidspunktet, men ellers er det nok mulig å få til kirkebryllup til sommeren likevel Vi bestilte kirke for to uker siden, og gifter oss i juni. Det var ledige tidspunkt både juni, masse i juli og august. Bor i en større by, så de beste tidspunktene var tatt, men vi var veldig fornøyd likevel.. Har inntrykk av at terskelen for å kontakte kirken er høyere etter å ha lest her inne. Vi sendte bare en epost med forespørsel, og fikk raskt svar.. Hvis dere bestemmer dere for kirkebryllup eller annet bryllup, uansett masse lykke til
Kamikatze Skrevet 14. februar 2009 #7 Skrevet 14. februar 2009 Du vet, når det gjelder kirkens does and don'ts, så er mesteparten for å sikre seg mot at bridezillas går agurk og bytter ut korset med rosa nasse nøff i marsipan lysblått tyllskjørt... Det er ikke så mye du må, mer hva du kan og ikke. Når det gjelder festen, kan du delegere, og bruke venner for alt hva de er verdt. Bare vit å verdsette energien de legger i det, slik at du forbereder deg mentalt på at fargenyanser og fonten brukt i sangheftet ikke trenger å matche din smak som ultimat. Stol på folk, men vær selektiv med hvem du stoler på, basert på hvordan de ER å stole på. Slik at ikke du lener deg til et håp om at det kanskje kan funke, overfor noen som er notorisk upålitelige, og aldri har holdt en eneste avtale med deg tidligere. Hvis noen tilbyr seg noe, så er ord lette å uttale, og mange er fornøyd med den ros og anerkjennelse de får etter å ha tilbydt seg å gjøre noe, eller skaffe noe. Og da er det ikke så nøye med å følge opp, når det er enklere å love noen andre noe, og heller motta ros og beundring, enn å faktisk gjøre noe. Er strengt tatt kun disse tre skjemaene som er nødvendige. Ikke stirr deg blind på huskelisten til den norske kirke. Den er mer en meny, enn et diktat, og trengs ikke følges slavisk. Om dere velger en annen kirke enn den dere sokner til (hvis den for eksempel er fullbooket, for å unngå dobbeltbryllup) så blir det et lite gebyr. Vet ikke hva det er i dag, men det lå i alle fall lenge godt under tusenlappen. Ellers er det å vie seg i kirken gratis. Dere kan gjøre det så enkelt som dere bare vil. Kirken har mer problemer med alle de merkelige bridezilla-påfunnene de må si nei til, enn folk som velger en enklere løsning. Husk at dette er deres dag, der dere lover hverandre eksklusivitet og troskap, overfor deres "skaper", og alt utenom (bortsett fra de tre skjema) er valgfritt. Til og med de kjipe salmene, er bare et forslag. Der er rom for egne ønsker. Men du må ikke glemme at det uansett er en gudstjeneste i ei kirke. Den går jo sin vante gang, rent liturgisk.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #8 Skrevet 14. februar 2009 Hei:-) Først vil jeg gratulere dere:-) Det har jo kommet inn mange forslag når det gjelder kirke å alt det, men tenkte jeg skulle gi deg en idè når det gjelder festen etterpå. Siden dere har planer om å gifte dere på sommeren, så kan dere jo faktisk ha festen ute (med feks. et party telt) og ha grillaften. Hvis ikke dere har hage selv, så har kanskje noen gode venner eller familie det? Da kan også gjenstene ha med seg alkohol til eget forbruk, hvis dette er ønskelig. For da blir det ikke så dyrt for dere. Hvis dere har mulighet til å dra til sverige å handle maten, så er ikke det så dyrt heller. Ikke bør det være dyrt, ikke så mye jobb, men veldig hyggelig. har selv vært med å hjelpe venninden min å arrangere et slikt bryllup, av samme grunn som dere (lite penger) er det hyggeligste og og mest uformelle bryllupet jeg har vært i. men alt er jo smak og behag. Brudeparet var veldig fornøyd, og følte de fikk MYE for pengene. Lykke til!
Crow Jane Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 14. februar 2009 Takk for mange flotte svar. Den med grillfest i hagen var kanskje ikke så dum. Mye sant skrevet om kirken også, men jeg kjente litt avsmak da jeg leste på nettsidene deres, så spørs om ikke byfogden får duge. Så gjenstår det bare å få sambo en brøkdel entusiastisk, hehe. Joa, han vil gifte seg, men må vi snakke om det nååå??? *lol*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå