Gjest Gjest_Bare lurer_* Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Hei, Er det noen som har kjennskap om sosialkontor dekker full husleie hvis man ikke kan betale selv i en periode? Husleiene i Oslo er så høy og jeg lurer derfor på om de ville ha dekket husleie på en to-roms til 9000-10000 kroner?
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #2 Skrevet 14. februar 2009 Hvorfor kan du ikke betale selv da? Dersom du ikke engang har en leilighet enda, så burde du vel vente med å leie en til du har penger?
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #3 Skrevet 14. februar 2009 Jeg ier en leilighet som jeg leier ut. Fikk også henvendelser fra folk som mottar sosialhjelp, og de er alle tydeligvis i stand til å betale/få dekket kr 10.000,- til leie (som er prisen pr. mnd). Det overrasker meg egentlig. Selv ville jeg ikke ha hatt råd til det der jeg leier, og tjener nokså godt.
Gjest *lucky* Skrevet 14. februar 2009 #4 Skrevet 14. februar 2009 Hei, Er det noen som har kjennskap om sosialkontor dekker full husleie hvis man ikke kan betale selv i en periode? Husleiene i Oslo er så høy og jeg lurer derfor på om de ville ha dekket husleie på en to-roms til 9000-10000 kroner? Det kommer ann på i hvilken kommune du bor fordi satsene er ulike og om du har barn, evt samboer så det må du spørre ditt lokale sosialkontor om.
Haris Pilton Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 Hvor mye du får dekket regnes ut sånn ca som dette (i hvert fall i mitt tilfelle): Inntekten min er ca 9000kr. Husleie/strøm er på 9000kr. Minstebeløpet man skal ha å leve for i min kommune er 5000kr (noe jeg egentlig synes er ganske mye for en person uten barn). Altså, jeg får 5000kr dekket av husleia. Resten betaler jeg selv. Men kommunen har normer på hvor høy en husleie kan være. Min husleie er egentlig for høy men jeg får likevel støtte pga legeerklæring. Så med mindre du har en tungtveiende helsemessig grunn for å bo i en leilighet som overskrider kommunens grenser, hadde jeg ringt sosialkontoret og hørt hva grensa ligger på og funnet meg en leilighet under den grensa sjekk i hvert fall før du skaffer deg leilighet. lykke til!
Lizz84 Skrevet 15. februar 2009 #6 Skrevet 15. februar 2009 Hvor mye du får dekket regnes ut sånn ca som dette (i hvert fall i mitt tilfelle): Inntekten min er ca 9000kr. Husleie/strøm er på 9000kr. Minstebeløpet man skal ha å leve for i min kommune er 5000kr (noe jeg egentlig synes er ganske mye for en person uten barn). Altså, jeg får 5000kr dekket av husleia. Resten betaler jeg selv. Men kommunen har normer på hvor høy en husleie kan være. Min husleie er egentlig for høy men jeg får likevel støtte pga legeerklæring. Så med mindre du har en tungtveiende helsemessig grunn for å bo i en leilighet som overskrider kommunens grenser, hadde jeg ringt sosialkontoret og hørt hva grensa ligger på og funnet meg en leilighet under den grensa sjekk i hvert fall før du skaffer deg leilighet. lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #7 Skrevet 15. februar 2009 Som utleier seg jeg at folk som befinner seg i en sosialhjelpsituasjon med sosialhjelp har råd til å leie for kr.9.-14.000 og det er tydeligvis få grenser. Har de det bedre enn andre som jobber fullt?
Haris Pilton Skrevet 15. februar 2009 #8 Skrevet 15. februar 2009 Som utleier seg jeg at folk som befinner seg i en sosialhjelpsituasjon med sosialhjelp har råd til å leie for kr.9.-14.000 og det er tydeligvis få grenser. Har de det bedre enn andre som jobber fullt? Da er det nok for eksempel folk som er i vanskelige helsesituasjoner, eller kanskje folk med barn som trenger noe mer enn en hybel. De er i hvert fall strenge på de grensene de har med mindre det er tungtveiende grunner for noe annet. Og de tungtveiene grunnene gjør som regel at de ikke har det bedre enn de som jobber fullt, nei Hadde jeg for eksempel hatt gjeld nå måtte jeg ha brukt sosialpengene på å betale ned på det også, da de ikke dekker gjeldutgifter. Heldigvis har jeg ikke det, men det er jo svært mange voksne som har det. De har det heller ikke bedre enn de som jobber fullt. Osv osv... Nei, det er ingen luksus å gå på sosialen, tvert imot.
Gjest bunn Skrevet 15. februar 2009 #9 Skrevet 15. februar 2009 Nei, det er ingen luksus å gå på sosialen, tvert imot. Klart det er luksus! Hva ellers kan du kalle å få penger uten å gjøre noen ting for det!?
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #10 Skrevet 15. februar 2009 Hvor mye du får dekket regnes ut sånn ca som dette (i hvert fall i mitt tilfelle): Inntekten min er ca 9000kr. Husleie/strøm er på 9000kr. Minstebeløpet man skal ha å leve for i min kommune er 5000kr (noe jeg egentlig synes er ganske mye for en person uten barn). Altså, jeg får 5000kr dekket av husleia. Resten betaler jeg selv. Men kommunen har normer på hvor høy en husleie kan være. Min husleie er egentlig for høy men jeg får likevel støtte pga legeerklæring. Så med mindre du har en tungtveiende helsemessig grunn for å bo i en leilighet som overskrider kommunens grenser, hadde jeg ringt sosialkontoret og hørt hva grensa ligger på og funnet meg en leilighet under den grensa sjekk i hvert fall før du skaffer deg leilighet. lykke til! Jeg ser din inntekt er 9000. Husleie-strøm er også 9000 derfor får du støtte på 5000. Hvordan dekker du inn andre ugifter? Tlf nett forsikring lege medisin transport jeg leste et annet svar fra deg, der du skriver at du sparer 500 i mnd også. siden du er langvarig syk, så vil du ha det slik en stund,så da regner jeg med andre utgifter i tillegg. Du må jo ha klær osv...
Haris Pilton Skrevet 15. februar 2009 #11 Skrevet 15. februar 2009 Jeg ser din inntekt er 9000. Husleie-strøm er også 9000 derfor får du støtte på 5000. Hvordan dekker du inn andre ugifter? Tlf nett forsikring lege medisin transport jeg leste et annet svar fra deg, der du skriver at du sparer 500 i mnd også. siden du er langvarig syk, så vil du ha det slik en stund,så da regner jeg med andre utgifter i tillegg. Du må jo ha klær osv... Jeg dekker de utgiftene med de 5000kr jeg får. Mamma betaler riktignok telefonregningen min fordi vi har noe fri familie-greier så det er jo ganske greit De månedene jeg har for mange utgifter kan jeg så klart ikke spare 500kr. Jeg tror 5000kr uten problem kommer til å være nok for at jeg skal klare meg fra måned til måned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå