hysteria Skrevet 14. februar 2009 #2 Skrevet 14. februar 2009 Lurer på det samme... Jeg vet ikke om jeg har melkeallergi, men jeg kuttet ut melk i kostholdet mitt en stund da jeg leste at det kunne gi mere kviser (hvis man allerede var utsatt for å få kviser...), og jeg fikk mindre kviser! I tillegg har jeg merket at jeg får vondt i magen når jeg drikker melk nå! Det kan jo være fordi jeg har kuttet det ut, så jeg er ikke vant til det.. Eller det kan være at jeg ikke tålte det i utgangspunktet. Jeg er ikke sikker. Uansett føles det bra slik jeg har det nå. Får i meg noe melk, men drikker for det meste soyamelk. Har tenkt å teste meg, men vet ikke helt om jeg ser poenget i det, når jeg ser resultatet selv. Så det beste kan vel være å kutte ut melk en stund og se hva som skjer? ...pluss å google melkeallergi
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #3 Skrevet 14. februar 2009 Det er forskjell på melkeprotein allergi og laktoseintolleranse. Ved melkeprotein allergi så tåler man ikke melk i det hele tatt, det er det vanlig at barn har. Ved laktoseintolleranse så er det laktosen (melkesukkeret) man ikke tåler. Da kan man drikke laktosefri melk og spise laktosefire melkeprodukter. Jeg har laktoseintolleranse, får jeg i meg laktose så får jeg etter en til to timer skikkelig vondt i magen og diarè. Det eneste som hjelper er å gå på do. Jeg blir også veldig oppblåst i magen som varer i flere timer. Hvis jeg har fått i meg mye laktose så kan diarèen vare i flere timer med brekninger i tillegg.
Mixelite Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 (endret) Det er forskjell på melkeprotein allergi og laktoseintolleranse. Ved melkeprotein allergi så tåler man ikke melk i det hele tatt, det er det vanlig at barn har. Jeg trodde det var laktoseintoleranse som var vanlig blant barn og som de ofte kan vokse av seg? Melkekproteinintoleranse er mer sjelden å høre om, synes jeg. Endret 15. februar 2009 av Mixelite
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 Melk skal egentlig ikke brukes av voksne da... Bare barn fram til 10år eller noe.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #6 Skrevet 15. februar 2009 Jeg trodde det var laktoseintoleranse som var vanlig blant barn og som de ofte kan vokse av seg? Melkekproteinintoleranse er mer sjelden å høre om, synes jeg.
Gjest Mea Culpa Skrevet 15. februar 2009 #7 Skrevet 15. februar 2009 Lactose intolerance er noksaa vanlig. I land der man ikke drikker melk for eksempel. Jeg hadde mye problemer med magen foer, men etter at jeg kuttet ut gluten og melkeprodukter har jeg blitt helt bra igjen. Jeg vet ikke sikkert hva jeg egentlig reagerer paa, om det er lactose, gluten, hvete og/eller melkeprotein, men det spiller ikke saa stor rolle. Jeg har funnet et kosthold som fungerer for meg i det minste.
Mixelite Skrevet 15. februar 2009 #8 Skrevet 15. februar 2009 Jeg trodde det var laktoseintoleranse som var vanlig blant barn og som de ofte kan vokse av seg? Melkekproteinintoleranse er mer sjelden å høre om, synes jeg. Nei laktoseintoleranse vokser man ikke av seg, men det kan bedre seg. Da mangler man et enzym i tarmen som spalter melkesukkeret. Melkeprotein allergi er ikke så sjelden, men mange tror at det er laktoseintoleranse de har. Ved melkeproteinallergi så må man holde seg borte fra all type melkeprodukter. Ok, jeg har bare møtt en med laktoseintoleranse og hun har begynt å drikke vanlig melk etterhvert. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i laktoseintoleranse og trodde derfor at noen vokser det av seg. Sikkert begrepsforvirringen du snakker om. Vi har proteinintoleranse mot gluten og melk og må uansett sky melkeprodukter som pesten, så jeg har ikke satt meg så veldig inn i de andre "melkeproblematikkene". Takk for oppklaring
Mixelite Skrevet 15. februar 2009 #9 Skrevet 15. februar 2009 Melk skal egentlig ikke brukes av voksne da... Bare barn fram til 10år eller noe. Det er vel ingen grunn til å fraråde folk å bruke melk som næringsmiddel så lenge de tåler det? Det er sikkert er flere "der ute" som har spesifikke plager som er relatert til melkekonsum uten at de er klar over det, men har man ingen plager, hvorfor skal man da la være å drikke melk?
Gjest hamar Skrevet 15. februar 2009 #10 Skrevet 15. februar 2009 Har selv en adoptivsønn fra Colombia med lactoseintoleranse,men den lactosefri melken er jo så vond at jeg aldri har skjønt hvordan noen har klart å svelge den. Is og ost er ikke "farlig" for dem å spise.Melk derimot,uten tabletter,vil melkesukkeret ligge å "råtne" i maven,noe som gjør at pusten din vil lukte som en "utedass" og en vil ha konstant løs mave.
Hinata Skrevet 15. februar 2009 #11 Skrevet 15. februar 2009 Har selv en adoptivsønn fra Colombia med lactoseintoleranse,men den lactosefri melken er jo så vond at jeg aldri har skjønt hvordan noen har klart å svelge den. Is og ost er ikke "farlig" for dem å spise.Melk derimot,uten tabletter,vil melkesukkeret ligge å "råtne" i maven,noe som gjør at pusten din vil lukte som en "utedass" og en vil ha konstant løs mave. Vond laktosefri melk? Syns den er bedre enn vanlig melk jeg Og når man klarer å drikke soyamelk, så får man ned mye rart...
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #12 Skrevet 15. februar 2009 Laktosefri melk finnes ikke i Norge, her er det kun Laktoseredusert og den smaker æsj! I Sverige og Danmark har de Laktosefri melk og den smaker godt, rart at ikke Tine klarer å lage melk som er drikkbar for Laktoseintolerante også.
yoga Skrevet 15. februar 2009 #13 Skrevet 15. februar 2009 Rismelk innholder jo ikke laktose, og den synes jeg er god på smak. Også veldig god i bakverk. Soyamelk er IKKE god på smak, men veldig kurant å bruke i matlaging, i sauser etc..
Gjest hamar Skrevet 15. februar 2009 #14 Skrevet 15. februar 2009 Gå på apoteket og kjøp KERUTABS tabletter som hjelper for lactoseintoleranse.Tas før et måltid hvor en drikker melk.
yoga Skrevet 15. februar 2009 #15 Skrevet 15. februar 2009 Gå på apoteket og kjøp KERUTABS tabletter som hjelper for lactoseintoleranse.Tas før et måltid hvor en drikker melk. Hjelper de altså? Har hørt om dem, men er litt skeptisk.. Noen med gode erfaringer? (Ikke meningen å kuppe tråden )
Gjest hamar Skrevet 15. februar 2009 #16 Skrevet 15. februar 2009 Hjelper de altså? Har hørt om dem, men er litt skeptisk.. Noen med gode erfaringer? (Ikke meningen å kuppe tråden ) Ja,jeg har brukt det på min adoptivsønn fra Colombia siden 1991. Fungerer 100% på lactoseintoleranse.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #17 Skrevet 15. februar 2009 Hjelper de altså? Har hørt om dem, men er litt skeptisk.. Noen med gode erfaringer? (Ikke meningen å kuppe tråden ) Ja de fungere, men de er sykt dyre. Vet ikke om det er så sunt å bruke de hver dag.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #18 Skrevet 6. april 2010 Jeg har laktoseintolleranse og funnet ut mange produkter man kan bruke i ulike butikker. Meny,Ica og faktisk Rimi har en del laktosefrie produkter. Rimi har mest produkter som blant annet pisket krem,melk. De andre har et bredt utvalg. Tine har nå kommet med Laktosefri melk og etter min mening smaker den helt likt som den andre. Sjekk ut www.detlaktosefriekoket.se Der er det masse oppskrifter og produkter. Jeg ble laktoseintollerant etter en antibiotikakur mot kviser,jeg gikk på tetracyklin/tetralysal. Så ikke løp så fort det er noe til legen for antibiotika, det kan ødelegge hele fordøyelsen og ta bort enzymene i magen som er nødvendig for å spalte melken.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #19 Skrevet 7. april 2010 Rismelk innholder jo ikke laktose, og den synes jeg er god på smak. Også veldig god i bakverk. Soyamelk er IKKE god på smak, men veldig kurant å bruke i matlaging, i sauser etc.. Jeg bruker rismelk og havremelk. Liker ikke å bruke soya i noe som helst, mener det alltid blir en ekkel bismak av soya. Men havrefløte er veldig godt (Oatly sin) og er helt super å bruke i matlaging, fløtesauser etc. Ingen jeg har servert dette til ville tippet at det var uten fløte i.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå