Gjest strikkelin Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Jeg skal lære meg å strikke, og har fått oppskrift på et sjal. Der står det : 1 rett maske, ett kast... Hva er et kast? Også videre uti oppskriften :"Løft av 2 masker". Løfte av? Hvor? Der skjønner at jeg sliter nå ja...
Gjest ¤bella¤ Skrevet 13. februar 2009 #2 Skrevet 13. februar 2009 http://www.pinnsvindesign.no/strikkeskole....;%20på%20pinnen Her kan du finne litt tips
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #3 Skrevet 14. februar 2009 Hvis du skal lære å strikke er det kanskje greit å begynne med noe enklere. Men kast er å ta tråden du strikker med fra undersiden og rundt høyre pinne en gang før du strikker neste maske. Og de to maskene løfter du fra venstre til høyre pinne.
jezza86 Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 Enig med 22.48, begynn heller med et skjerf, ei lue el. hvor du kun trenger å strikke rett og vrang hvis du ikke har kyndig hjelp tilgjengelig. Er så vanskelig å se om det er noe som blir feil også når man ikke kan...
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 Hvis du skal lære å strikke er det kanskje greit å begynne med noe enklere. Jeg er faktisk ikke enig. Da jeg lærte meg å strikke starta jeg med noe jeg hadde LYST til å strikke, en kjempevanskelig oppskrift på engelsk, men det var da bare til å prøve, og når en har lært hva det forskjellige er så går det som en lek. Og mye mer motiverende enn å strikke skjerf eller andre kjedelige ting..
Waterstone Skrevet 22. februar 2009 #6 Skrevet 22. februar 2009 Man bør ihvertfall gå i gang med noe som man har behov for, ellers er det ikke noe morsomt. Kjedelig å begynne med et skjerf bare fordi det er lett, hvis man ikke trenger noe skjerf. Jeg har en gammel, men kjempefin strikkebok som viser hvordan man strikker, fra enkle masker som rett og vrang til ganske avanserte mønstre. Nå har min datter den da hun ville begynne å strikke. Selv har jeg aldri vært så veldig glad i å strikke, men hekling syntes jeg er morsomt. Men da blir det mest duker og slikt selvfølgelig. Det aller viktigste er inspirasjon og glede over arbeidet, da får man til det meste!
Aeryn Skrevet 24. februar 2009 #7 Skrevet 24. februar 2009 Kast heter 'yarn over' eller bare 'yo' på engelsk. Her kan du se en video av hvordan det gjøres. For å se videoen: klikk på 'view continental video' under 'yo (yarn over)' nederst på siden. Å løfte av en maske betyr å flytte masken fra venstre til høyre pinne uten å strikke den. Er usikker på om det menes at du skal løfte dem av en og en ved å stikke pinnen inn nedenfra (som om du skal strikke dem rett), eller om du skal løfte dem av ved å stikke pinnen inn ovenfra (som om du skal strikke dem vrangt). Det kommer an på hva du skal gjøre etterpå. Hva står det i oppskriften?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #8 Skrevet 27. februar 2009 Om man skal strikke et helt enkelt skjerf for hver gang man vil strikke, så kommer man jo aldri til å lære noe! En gang må være den første, og da støter man gjerne på et par utfordringer med begrepter og teknikker. Om man ikke har noen strikkekyndige man kan spørre, så skal altså dette bety at man aldri skal få lære seg å strikke noe mer vanskelig enn et skjerf? Latterlig! Når noen legger inn et spørsmål her om hva et kast er, så svar brukeren eller tips om sider med hjelp, ikke svar vedkommende med at h*n ikke skal strikke! Svar på spørsmålet eller hold kjeft. Til trådstarter: Ser du har fått en flott link fra ¤bella¤, håper du har fått til å lage et kast!
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #9 Skrevet 28. februar 2009 Om man skal strikke et helt enkelt skjerf for hver gang man vil strikke, så kommer man jo aldri til å lære noe! En gang må være den første, og da støter man gjerne på et par utfordringer med begrepter og teknikker. Om man ikke har noen strikkekyndige man kan spørre, så skal altså dette bety at man aldri skal få lære seg å strikke noe mer vanskelig enn et skjerf? Latterlig! Når noen legger inn et spørsmål her om hva et kast er, så svar brukeren eller tips om sider med hjelp, ikke svar vedkommende med at h*n ikke skal strikke! Svar på spørsmålet eller hold kjeft. Til trådstarter: Ser du har fått en flott link fra ¤bella¤, håper du har fått til å lage et kast! Ingen her har vel sagt TS bare skal strikke skjerf, eller for den del at TS ikke skal strikke? Det meste en lærer i livet begynner med noe enkelt, og så blir man bedre og gjør vanskeligere ting etterhvert. TS mangler jo helt tydelig elementære kunnskaper. Jeg har selv strikket ei stund og strikker nå et sjal med kast hvor jeg skal ta masker løst av, og det var faktisk vanskelig å kommer igang, selv om mønsteret er lett. I tillegg er det ekstra vanskelig å rekke opp om det blir feil. Synes enkelte her leser mer i innleggene enn det som faktisk står.
jezza86 Skrevet 1. mars 2009 #10 Skrevet 1. mars 2009 Ingen her har vel sagt TS bare skal strikke skjerf, eller for den del at TS ikke skal strikke? Det meste en lærer i livet begynner med noe enkelt, og så blir man bedre og gjør vanskeligere ting etterhvert. TS mangler jo helt tydelig elementære kunnskaper. Jeg har selv strikket ei stund og strikker nå et sjal med kast hvor jeg skal ta masker løst av, og det var faktisk vanskelig å kommer igang, selv om mønsteret er lett. I tillegg er det ekstra vanskelig å rekke opp om det blir feil. Synes enkelte her leser mer i innleggene enn det som faktisk står. Enig!! Mente jo ikke å nekte noen noe som helst, men det må da være lov komme med gode råd! Å begynne med vanskelige oppskrifter er jo helt greit det, om man har god hjelp tilgjengelig... det virket derimot ikke som TS hadde det... Selv synes jeg i hvert fall det er svært demotiverende å holde å med prosjekter som er for vanskelige, sitte å lure på om det er riktig eller feil, og ikke minst å måtte ta opp igjen mye. Men beklager så mye til dere som ikke kan ta et råd for et råd...
Gjest ¤bella¤ Skrevet 1. mars 2009 #11 Skrevet 1. mars 2009 Ingen her har vel sagt TS bare skal strikke skjerf, Enig med 22.48, begynn heller med et skjerf, ei lue el.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #12 Skrevet 1. mars 2009 Enig med 22.48, begynn heller med et skjerf, ei lue el. Ingen her har vel sagt TS bare skal strikke skjerf, Å begynne med et skjerf eller ei lue er ikke ensbetydende med å strikke lue og skjerf resten av livet. En kan få vanskelige oppskrifter på luer og skjerf også. Men for all del, om TS fikk til sjalet sitt er det bare fint. Hun fikk jo hjelpen til det i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå