Gå til innhold

Bruke hornsalt eller natron istedenfor bakepulver?

Gjest Dallis

Anbefalte innlegg

Overskriften taler vel for seg.

Jeg har lyst til å bake kjeks til fredagskosen, men er tom for bakepulver og det frister ikke å dra i butikken nå.

Kan jeg bruke natron eller hornsalt istedenfor? Samme mengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Jeg mener at i hvertfall natron krever syre for å ha heveevne; med hjortetakk er jeg ikke helt sikker.

(Men ikke svar på spørsmålet ditt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at i hvertfall natron krever syre for å ha heveevne; med hjortetakk er jeg ikke helt sikker.

(Men ikke svar på spørsmålet ditt).

tror også det stemmer.

natron brukes jo i blandt annet "lapper" ( sånne små tykke pannekaker) og da skal man putte natronet i surmelken .

I kakemenn derimot er det jo hjortetakksalt/hornsalt og de er resten av ingrediense: sukker, mel. smør og melk....og hvis det er omtrent det du skal ha i kjeskene dine burde det jo gå greit. I min oppskrift er det 2ts hornsalt til ca 9 del hvetemel....så har du noe å gå ut fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjortetakksalt er mest brukt til sprø kaker og kjeks. Bruk halvparten i forhold til bakepulver.

Natron erstatter bakepulver tilsvarende (halvparten). Men må røres ut i syre, for at ikke det du baker skal smake "såpe". Det behøver ikke være kulturmelk, men kan likegjerne være sitronsaft, sitronsyre eller hva du kan finne på. Natron er jo også en av hovedbestandelene i bakepulver.

Du behøver ikke rosiner i kjeks. Bare litt fantasi ;)

___ _ ___

Og tusen hjertelig takk for at du lager overskrifter, som faktisk forteller noe om hva tråden handler om.

:dagens-rose:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Bare hyggelig Kamikatze. Liker du ikke overskrifter av typen "HJELP!! Haster." du heller? :ler:

Listen over ting som manglet ble etterhvert så stor at jeg dro i butikken. Nå er sønnen glad, for nå får han müsli til frokost. :ler: (Kjeksene er han lykkelig uvitende om, de rekker ikke bli ferdig før lenge etter han er i seng likevel. :lur: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...