Gå til innhold

Dåpsgave!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer og jeg er tante og onkel til en gutt som skal døpes i mars :hjerte: I den anledning så må vi jo nesten kjøpe et par dåpsgaver. Jeg har tenkt at vi skal gi rangle i sølv(sikkert sølvplett) med gravering. Til andre dåpsbarn har vi bare betalt for graveringen, men unnlatt å gravere ettersom barnet kanskje får flere like ting og heller vil beholde noen av de andres gaver. Dette har fungert veldig fint.

Men nå har vi det problemet at tantebarnet vårt bor så langt unna og at det finnes veldig få (om noen) av de samme gullsmedkjedene der som de har her. Hva skal jeg da gjøre? Der de bor er det veldig mange uavhengige gullsmeder og andre kjeder enn de som finnes her. Så hvis jeg kjøper noe her, får de jo ikke byttet det med det første og heller ikke gravert det. Jeg hadde tenkt til å kjøpe dåpsgaven i den byen ettersom vi kommer dit på fredagskveld, og dåpen er på søndag. Likevel synes jeg det er litt "stress" å finne en fin rangle på lørdagen før dåpen. Dessuten blir man jo da også avhengig av å låne bil/bli kjørt.

Det ene besteforeldreparet bor i samme by som samboeren min og jeg, så det er ingen fare for at det kommer til å ta ta så veldig lang tid før de kommer hit til byen igjen. Likevel så er det jo ikke så koselig å måtte drasse med seg dåpsgaver for å bytte når man kommer på besøk heller.

Som en "tilleggsgave" har jeg tenkt å kjøpe "Barnas bibel, Min første bibel, Den store barnebibelen, Barnas egen bibel" eller noe i den duren. For så å lage en fin lapp med utskrift fra dåpsliturgien til å lime inn foran i boka. Også her har jeg ikke tenkt til å faktisk lime den inn, i tilfelle de får flere barnebibler og kanskje noen andre kjøper en større evt finere utgave. Her har jeg igrunn samme problem. Disse bøkene har jeg funnet på norli.no, ettersom denne byen jeg bor i oversvømmer av Norli. Det gjør det derimot ikke i den byen dåpsbarnet bor. Jeg er noe usikker på utvalget i de andre bokhandlerne i byen min, men de kan sikkert bestille en av disse bøkene til meg der også.

Så sitter jeg og lurer på hva jeg skal gjøre. Enten så kan jeg kjøpe den barnebibelen jeg synes er finest, for så å lime lappen inn i boka og skrive at det er fra tante GlaJenta og onkel Glagutten, og dermed gjøre sånn at de ikke kan bytte den og dermed slippe å tenke noe mer på hva slags bokhandlere de har i byen sin, eller lete meg frem til en bokhandler de har flere steder osv. Det samme kan jeg jo gjøre med ranglen også. Og da kan jeg jo liksågodt også gravere den. Da blir det i alle fall gjort. (Selv har jeg en konfirmasjonssmykke jeg fikk gravering til, og det tror jeg ikke jeg har somlet meg til enda :sjenert: )

Åh! Dette er vanskeligere enn jeg trodde!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke gi penger da, så kan de kjøpe det de vil selv? Kanskje de vil sette pengene på konto? Eller hva med et gavekort, i den butikken der de bor?

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg synes dere skal kjøpe gavene der dere bor og plukke ut det dere synes er finest. Hvis det blir dobbeltgaver trenger ikke dette være ditt problem.

Skrevet

Takker for svar! Beklager sen tilbakemelding på dem :sjenert:

Vi har på en måte fått litt beskjed om hva de vil ha fra oss også, så det burde strengt talt ikke bli dobbelt opp. Vi bestemte oss for å følge rådet ditt, antigartner :) På den måten så er vi ferdige med alt sammen før vi drar. Har valgt å gravere også. Landet på en kopp i sølvplett med gravering av navn og dåpsdato + Den store bibelhistorieboka. Den er i serien "De store hvite", så da har vi på en måte lagt oss på den linja i flere år fremover. Jeg synes den serien er så fin! Tror nok den kommer til å være på min ønskeliste til mine fremtidige barn også, gitt. :sukk:

Jeg har tenkt til å skrive diktet "Det største mysterium" av André Bjerke inni kortet til han, men så har jeg litt lyst til å skrive et bibelsitat på et kort som kan limes inn i permen på boka også. Da blir det en så mye mer personlig gave synes jeg. Jeg synes det passer best med dette:

(Da Jesus så det, ble han harm og sa til dem:)

"La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike hører slike til. Sannelig, jeg sier dere: Den som ikke tar imot Guds rike likesom et lite barn, skal ikke komme inn i det."

[Mark 10,14]

+ noen ord fra oss og onkelGlaGutten og tanteGlaJenta.

Eller blir dette for mye? Vi er "bare" tante og onkel, men det er vår første nevø og vil gjerne gjøre litt stas på både gutten og foreldrene.

Hva synes dere? Litt "too much"? Så vidt jeg vet er ikke foreldrene spesielt religiøse, men synes dette er "lov". Vi er igrunn ikke så religiøse av oss vi heller at det gjør noe, men synes det passer best med et bibelsitat inni den boka :)

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg synes du har gjort deg veldig fine tanker rundt både kort og tekst i boka. De store hvite er jo kjempefine gaver og bibelhistorieboka passer veldig godt som dåpsgave.

Hvis jeg var deg ville jeg trolig valgt enten bibelsitat i boka eller dikt i kortet, nettopp fordi jeg også ville tenkt at begge deler kanskje ble litt "over the top", men det er ikke sikkert foreldre, besteforeldre og faddere ville tenkt det samme. På grunnlag av dette tror jeg nesten jeg ville valgt å bruke bibelsitatet innskrevet i boka. Kortene fra dåpen blir nok fortere lagt vekk enn gavene.

På kortet har jeg som regel ønsket dåpsbarnet tillykke med dagen og alle gode ønsker for fremtiden (i en eller annen passende formulering). I tillegg har jeg av og til skrevet "Vi gleder oss til å bli kjent med deg".

Skrevet

Ja, det blir kanskje litt vel mye ;) Kanskje jeg heller skal velge diktet til André Bjerke da? Jeg synes det er så fint!

"Det største mysterium er ikke mer

enn det: at en ørliten kropp

er våknet til jorden. Den nyfødte ser.

To luker i himlen går opp.

Selv femtrinns-raketter og kjernefysikk

blir puslingers puslespill,

når det nyfødte barn med et eneste blikk

beviser at Gud er til.

" André Bjerke

Bibelsitat inni bibelhistorieboka blir kanskje unødvendig? Det passer jo med dette diktet også? Den "vi gleder oss til å bli kjent med deg"-avslutningen synes jeg var kjempefin!

Skrevet
Ja, det blir kanskje litt vel mye ;) Kanskje jeg heller skal velge diktet til André Bjerke da? Jeg synes det er så fint!

"Det største mysterium er ikke mer

enn det: at en ørliten kropp

er våknet til jorden. Den nyfødte ser.

To luker i himlen går opp.

Selv femtrinns-raketter og kjernefysikk

blir puslingers puslespill,

når det nyfødte barn med et eneste blikk

beviser at Gud er til.

" André Bjerke

Bibelsitat inni bibelhistorieboka blir kanskje unødvendig? Det passer jo med dette diktet også? Den "vi gleder oss til å bli kjent med deg"-avslutningen synes jeg var kjempefin!

Diktet av André Bjerke skrev jeg til min eldste niese (som jeg også er gudmor til) da hun ble døpt. Det har foreldrene rammet inn, så det står på en hylle på rommet hennes! :) Jeg synes det er veldig koselig!

Er enig at både dikt og bibelsitat blir litt mye, det holder med en av tingene. Forøvrig hadde jeg også kjøpt gavene og gjort de ferdige på forhånd. Synes du har valgt veldig flotte gaver!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...