Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Jeg ringte forværelset til fastlegen og ville fornye min blå resept på en nesespray og en salve til eksem. Har mistet reseptene i et flyttelass og behøver disse, så...da er det bare å få en ny i posten, og betale et gebyr for det, tenkte jeg. Legesekretæren sa at Trygdekontoret var strengte på dette med legens oppfølging av pasienter som får ting på blå resept. Greit nok. Men jeg har vært hos legen og vi har konstatert mitt behov for nesespray og salve. Om jeg skal møte opp hos legen til en time for hver gang vi fornyer resepten blir det "hei, behøver du resept?". "- Ja". "- Ha det bra". Det blir jo for dumt. Regelverket kan ikke være så teit?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #2 Skrevet 13. februar 2009 Jeg har fortått det sånn at man må inn til legen første gan man skal fornye reseptene etter det nye regelverket trådde i kraft 1.juli i fjor. Dette fordi legen må skrive inn diagnosenr på de nye reseptene, som er litt annerledes enn de gamle.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #3 Skrevet 13. februar 2009 Jeg ringer bare når jeg har behov for ny resept... selv etter endringen av regelverket. Men datteren måtte inn til konsultasjon, fordi det måtte tas en ny vurdering om hun fremdeles gikk inn under de nye blåresept-reglene. (Hun har astma og allergi) Jeg fikk vite at grunnen til at jeg slapp ny konsultasjon, var at mine medisiner gikk under "forhåndsgodkjent refusjon" fordi de kun brukes til spesielle sykdommer. (i motsetning til f.eks astmamedisin som også blir utskrevet til kols-pasienter kamuflert som en astma-diagnose) Dette kan være grunnen til at de krever konsultasjon for din del...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå