Gå til innhold

Studere?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Jeg vurderer å beygynne å studere (bachelor sykepleier, heltid). Frem til nå har jeg jobbet, har en god inntekt på oppunder 400 000,- i året. Jeg har et boliglån på 1 mill.

Jeg er samboer og vi har to små barn. Mannen er i jobb, men vi har separat økonomi, i form av at alt deles på to av utgifter.

Hvordan vil min økonomiske situasjon kunne se ut dersom jeg begynner å studere fulltid? Kan jeg betjene boliglånet med et studielån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nytter derinitivt ikke å ha seperat økonomi her.

du vil som student ha krav på studielån, som er 80 000 i året - fordelt på en engangsutbetaling på 16000(mye ekstrautgifter i begynnelsen av semesteret), og så månedlige utbetalinger på 6300(ca).

mulig du får en 900 kr ekstra pr barn i måneden.

MEN, lånekassen kan velge å nekte deg stipend når du er gift målt opp mot ektemanns inntekt.

tror ikke dette er vanlig forøvrig - gjelder nok kun hvis man har høy inntekt og lite lån.

du kan tjene inntil ca 115 000(kanksje 120 000 nå) i året, det utgjør ca rett over 6000 pr måned.

så maksimalt kan du ha en inntekt på tilsammen ca 12 000 i måneden, tilsvarende det jeg før vil tippe var en 25 000 eller noe slikt utbetalt?

hvis det er dette du vil, så hadde jeg ofret endel for å få gjennomført det. tre år går veldig fort.

men du vinner jo ingenting økonomisk på det - og du vil jo trenge din manns økonomiske støtte, samt støtte til at han stiller ekstra opp i eksamens og praksisperioder. (praksisplassene, spesielt sykehusene tilpasser seg svært sjeldent foreldres tidssykluser som barnehageåpningstider osv.)

jeg synes det er veldig trist dersom din mann, forutsatt at det vil gå rundt økonomisk, ikke ønsker å ha felles økonomi i denne perioden hvor du skal studere.

jeg mener dette er et så viktig valg i livet(dersom det er dette man ønsker), at en ektefelle bør kunne støtte opp om det og visa versa.

samboeren min støttet meg mye økonomisk når jeg studerte(kunne ikke jobbe ved siden av i lengre perioder pga sykdom), og nå har vi bytte roller: han studerer, og jeg støtter han økonomisk ved å betale over dobbelt så mye som han i utgifter.

synes det føles veldig bra å investere i felles fremtid, jeg:=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...