Gjest Gjest_lille my_* Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Er det for tidlig å få barn når man er 16 ? Noen som har erfaring med dette? Jeg er 16, gravid og liker ikke tanken på abort. Jeg er sammen med barnefaren og han sier han skal støtte meg. Jeg har ikke sagt noe til noen andre enda.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #2 Skrevet 13. februar 2009 Vel nå er det skjedd..så da er det nok ett valg du må ta selv. Dessverre er du litt for ung til å vite hva det innebærer..men sånn er det bare..du er alikevel tvunget til det. Kjenner ei som var i akkurat samme situasjon..hun valgte å beholde barnet, og det går bra med mye støtte fra foreldrene og familien...uten støtte fra familien hadde det nok vært svært vanskelig..en 16 åring har enda ikke hatt ansvar for seg selv en gang. Snakk med foreldrene deres..for de må nok være involvert..regner med dere bor hjemme fortsatt og er i skole. Faren og andre slektninger til hun jeg kjente var selvfølgelig ikke fornøyd i lang tid..mange reagerer slik..etter hvert har de godtatt det... til slutt så er det ditt valg... Handler også om å få disse 16 åringene gjennom skolegangen selv om de får barn, slik at de er styrket 18 år framover + til å kunne fø barna sine.
LukaFrost Skrevet 13. februar 2009 #3 Skrevet 13. februar 2009 Ja, det er for tidlig å få barn når man er 16 år gammel.
Gjest Gjest_lille my_* Skrevet 13. februar 2009 #4 Skrevet 13. februar 2009 Vel nå er det skjedd..så da er det nok ett valg du må ta selv. Dessverre er du litt for ung til å vite hva det innebærer..men sånn er det bare..du er alikevel tvunget til det. Kjenner ei som var i akkurat samme situasjon..hun valgte å beholde barnet, og det går bra med mye støtte fra foreldrene og familien...uten støtte fra familien hadde det nok vært svært vanskelig..en 16 åring har enda ikke hatt ansvar for seg selv en gang. Snakk med foreldrene deres..for de må nok være involvert..regner med dere bor hjemme fortsatt og er i skole. Faren og andre slektninger til hun jeg kjente var selvfølgelig ikke fornøyd i lang tid..mange reagerer slik..etter hvert har de godtatt det... til slutt så er det ditt valg... Handler også om å få disse 16 åringene gjennom skolegangen selv om de får barn, slik at de er styrket 18 år framover + til å kunne fø barna sine. Kjæresten min er 22 og han er snart ferdig på skole Men det blir ikke så lett å få sagt dette til venner og familie. Verken jeg eller typen har jobb,så vi har ikke råd til å flytte ut sammen.
LukaFrost Skrevet 13. februar 2009 #5 Skrevet 13. februar 2009 Hvor langt er du på veg? Jeg tror det er lurt å snakke med foreldrene (eller kanskje bare mamma først) dine eller ei god venninne. Ved å snakke med andre får man satt ting i perspektiv. I og med at du er så ung er det nok liten sannsynlighet for at forholdet vil vare. Hvordan ser du på å bli alenemor? Hadde jeg vært i din situasjen eller hatt en dgravid datter på samme alder hadde jeg gått for abort.
Gjest cr Skrevet 13. februar 2009 #6 Skrevet 13. februar 2009 Det er tidlig, men det er ikke nødvendigvis for tidlig. Du bør nok snakke med familien din og noen rådgivere. Abort eller ikke er ditt valg, så ikke la deg presse på dette.
Piper Skrevet 13. februar 2009 #7 Skrevet 13. februar 2009 Jeg syns det er alt for tidlig å få barn når man er 16 år, for man vet rett og slett ikke hva man går til. Er du forberedt på våkenetter, der barnet bare skriker? Vil du klare å fullføre skolen med en liten en? Er foreldrene deres forberedt på å hjelpe til, siden dere begge går på skolen? Har dere økonomi til å ta dere av et lite barn, for barn koster mye penger? (høres ikke slik ut, siden dere begge to går på skolen) Er du forberedt på at du gjerne må bruke lengre tid på å fullføre skolen, for barnet kan bli syk og da må du være hjemme med barnet? Han kan jo også være hjemme, men du har ingen som helst garanti på at du ikke får et barn som ofte blir syk. Er du foreberdt på å sitte hjemme på kveldstid med barnet, for du kan ikke være ute med vennene dine som du selv ønsker når du har et lite barn? Tror du at det bare blir koselig med et barn? Og tror du at det vil styrke forholdet ditt til kjæresten, om dere får dette barnet? Er dere enig i oppdragelsen til barnet? Hvor skal dere bo? Mange ting å tenke på, og nå har jeg selvfølgelig listet opp de eventuelle negative sidene, men man bør tenke igjennom de også. Det blir feil å bare se på de koselige sidene, for et barn krever utrolig mye og forholdet kan også bli satt på prøve med en liten baby å ta seg av. Du får tenke skikkelig igjennom det, men jeg mener at du er alt for ung til å få barn. Dette fordi du ikke er ferdig på skolen, dere har ikke penger til å forsørge barnet, og det blir mest sannsynlig foreldrene deres som må ta seg av den økonomiske biten.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #8 Skrevet 13. februar 2009 Jeg syns det er alt for tidlig å få barn når man er 16 år, for man vet rett og slett ikke hva man går til. Er du forberedt på våkenetter, der barnet bare skriker? Vil du klare å fullføre skolen med en liten en? Er foreldrene deres forberedt på å hjelpe til, siden dere begge går på skolen? Har dere økonomi til å ta dere av et lite barn, for barn koster mye penger? (høres ikke slik ut, siden dere begge to går på skolen) Er du forberedt på at du gjerne må bruke lengre tid på å fullføre skolen, for barnet kan bli syk og da må du være hjemme med barnet? Han kan jo også være hjemme, men du har ingen som helst garanti på at du ikke får et barn som ofte blir syk. Er du foreberdt på å sitte hjemme på kveldstid med barnet, for du kan ikke være ute med vennene dine som du selv ønsker når du har et lite barn? Tror du at det bare blir koselig med et barn? Og tror du at det vil styrke forholdet ditt til kjæresten, om dere får dette barnet? Er dere enig i oppdragelsen til barnet? Hvor skal dere bo? Mange ting å tenke på, og nå har jeg selvfølgelig listet opp de eventuelle negative sidene, men man bør tenke igjennom de også. Det blir feil å bare se på de koselige sidene, for et barn krever utrolig mye og forholdet kan også bli satt på prøve med en liten baby å ta seg av. Du får tenke skikkelig igjennom det, men jeg mener at du er alt for ung til å få barn. Dette fordi du ikke er ferdig på skolen, dere har ikke penger til å forsørge barnet, og det blir mest sannsynlig foreldrene deres som må ta seg av den økonomiske biten. her kommer du jo bare med negative ting og grunner TIL at hun skal ta abort. Selvom hun er ung så synes jeg det er viktig å få fram de positive tingene. Jeg ble selv mor da jeg var 17 og dette gikk kjempe fint, tilogmed som alene mamma. Men en viktig ting som spiller inn er støtte fra familien. I og med at du ikke har jobb og bor hjemme, så vil støtte og hjelp fra familien din være grunnleggende og noe som du vil sette stor pris på gjennom tiden med barnet ditt. Jeg synes du skal holde på ditt om du mener du vil beholde barnet, og ikke blir presset til å ta en avgjørelse du vil angre på senere. Ang det å snakke med foreldrene, så ville jeg ( og i ditt tilfelle barnefaren ) tatt en beslutning på å beholde eller ikke FØR du snakket med foreldrene dine. En venninne av meg ble nemlig "presset" til å ta abort av foreldrene fordi hun gikk til de å fikk råd om hun skulle beholde eller ikke. Hun angret da i senere tid. ( nb. hun var 16 hun også )
Piper Skrevet 13. februar 2009 #9 Skrevet 13. februar 2009 (endret) her kommer du jo bare med negative ting og grunner TIL at hun skal ta abort. Selvom hun er ung så synes jeg det er viktig å få fram de positive tingene. Jeg ble selv mor da jeg var 17 og dette gikk kjempe fint, tilogmed som alene mamma. Men en viktig ting som spiller inn er støtte fra familien. I og med at du ikke har jobb og bor hjemme, så vil støtte og hjelp fra familien din være grunnleggende og noe som du vil sette stor pris på gjennom tiden med barnet ditt. Jeg synes du skal holde på ditt om du mener du vil beholde barnet, og ikke blir presset til å ta en avgjørelse du vil angre på senere. Ang det å snakke med foreldrene, så ville jeg ( og i ditt tilfelle barnefaren ) tatt en beslutning på å beholde eller ikke FØR du snakket med foreldrene dine. En venninne av meg ble nemlig "presset" til å ta abort av foreldrene fordi hun gikk til de å fikk råd om hun skulle beholde eller ikke. Hun angret da i senere tid. ( nb. hun var 16 hun også ) Jeg skrev at jeg har listet opp de negative tingene, men jeg syns faktisk man skal tenke igjennom de for å være litt mer forberedt. Det er mange unge som glorifiserer det å få barn. Enkelte tror at de får en liten dukke de kan kose med, og tenker ikke over de negative sidene. Derfor syns jeg det er viktig at TS ser tingene litt fra den siden også, i stedet for å bare se de positive sidene. Jeg sier ikke at det ikke går bra å få barn som ung, men enkelte unge mødre ser bare det positive med det å få barn og glemmer alt annet. Og du sier samtidig at en 16 åring skal bestemme seg for å beholde eller ta abort før hun snakker med foreldrene, men er det egentlig riktig siden hun samtidig må pålegge foreldrene å ta en del av ansvaret siden hun bare er 16 år? Hun vil sikkert ha et godt samarbeid med foreldrene sine, og da bør hun også respektere det de sier. Og skal hun ta denne avgjørelsen alene med kjæresten, er det da riktig å samtidig pålegge foreldrene å ta en del av ansvaret? Hva om foreldrene ikke vil ha det ansvaret? Som sagt så bør man se det fra litt flere siden, og ikke bare fra den ene siden. Hadde hun vært voksen kunne hun ha gjort som hun ville, men hun er fortsatt ikke myndig og jeg syns foreldrene har noe de skulle ha sagt om de skal være tilstede for dette barnet. Jeg vil råde TS til å snakke med foreldrene, men samtidig ikke la seg presse til å gjøre verken det ene eller andre. Det er først og fremst hun og kjæresten som skal bestemme hva som skal skje med dette barnet, men smatidig syns jeg at foreldrene deres kan bli rådført siden de er så unge. Eller hun er så ung Endret 13. februar 2009 av Piper
Gjest Gjest_mamman_* Skrevet 13. februar 2009 #10 Skrevet 13. februar 2009 16 år er for tidlig ja. Når man kan velge. Når frøet alt er i magen får man finne ut om det lar seg gjøre å bære det frem uten at man havner i mappa til barnevernet. Eller om det er best å avslutte. Finn ut hvor langt du er gått og snakk med din mor. Har du støtte i henne så vil det meste løse seg rent praktisk. Bare dumt å snakke om å være klar for nattevåk og ingen fritid... det kommer av og til som et sjokk selv på de som er 35! Deretter får man ta en dag om gangen og ha beina på jorda. Om familien slår seg fullstendig vrang får du ta kontakt med helsevesenet og Amathea.
PopTart Skrevet 13. februar 2009 #11 Skrevet 13. februar 2009 Jeg syns det blir for dumt å si at man ikke vet hva man går til om man får barn som 16-åring. Førstegangsfødende vet ikke det uansett alder. Dette er en ung jente i en vanskelig situasjon som søker råd fra voksne damer og jeg tviler på at det hun trenger er masse negativitet som får henne til å vurdere abort mer enn hun i utgangspunktet gjorde. Til trådstarter: Snakk med en helsesøster på en helsestasjon eller lignende. De kan komme med gode råd og snakke med deg om hvordan dere kan evt løse praktiske ting. Masse lykke til uansett hva du bestemmer deg for
Gjest KateW Skrevet 13. februar 2009 #12 Skrevet 13. februar 2009 Også har man perspektivet hvor man nærmer seg førti, og ikke har fått barn, tok abort når man var ung og alltid trodde at det ville komme automatisk senere, også gjorde det ikke det. Kjære TS, det er ungt å få barn når man er 16. Samtidig kjenner jeg mange det har gått bra med, noen det ikke har gått bra med, og noen som tok abort og angret fryktelig... Du må bare tenke og bestemme deg. Det er ditt liv som i størst grad blir påvirket av dette.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #13 Skrevet 13. februar 2009 Jeg skrev at jeg har listet opp de negative tingene, men jeg syns faktisk man skal tenke igjennom de for å være litt mer forberedt. Det er mange unge som glorifiserer det å få barn. Enkelte tror at de får en liten dukke de kan kose med, og tenker ikke over de negative sidene. Derfor syns jeg det er viktig at TS ser tingene litt fra den siden også, i stedet for å bare se de positive sidene. Jeg sier ikke at det ikke går bra å få barn som ung, men enkelte unge mødre ser bare det positive med det å få barn og glemmer alt annet. Og du sier samtidig at en 16 åring skal bestemme seg for å beholde eller ta abort før hun snakker med foreldrene, men er det egentlig riktig siden hun samtidig må pålegge foreldrene å ta en del av ansvaret siden hun bare er 16 år? Hun vil sikkert ha et godt samarbeid med foreldrene sine, og da bør hun også respektere det de sier. Og skal hun ta denne avgjørelsen alene med kjæresten, er det da riktig å samtidig pålegge foreldrene å ta en del av ansvaret? Hva om foreldrene ikke vil ha det ansvaret? Som sagt så bør man se det fra litt flere siden, og ikke bare fra den ene siden. Hadde hun vært voksen kunne hun ha gjort som hun ville, men hun er fortsatt ikke myndig og jeg syns foreldrene har noe de skulle ha sagt om de skal være tilstede for dette barnet. Jeg vil råde TS til å snakke med foreldrene, men samtidig ikke la seg presse til å gjøre verken det ene eller andre. Det er først og fremst hun og kjæresten som skal bestemme hva som skal skje med dette barnet, men smatidig syns jeg at foreldrene deres kan bli rådført siden de er så unge. Eller hun er så ung Hvis foreldrene hennes ikke vil ta del i det ( noe jeg ikke tror blir tilfelle ) og hun da fortsatt vil beholde barnet, må hun da ta ansvar, begynne og jobbe og å tjene til livets opphold og ta fagene hun tar på skolen som privatist. Da får hun også stønad som mor og fordi hun tar skolen ved siden av.
Gjest Leken Skrevet 13. februar 2009 #14 Skrevet 13. februar 2009 Jeg fikk barn som 20 åring og synes nå i etterkant at det var tidlig. Ikke fordi at jeg ikke har klart å ta veldig godt vare på barna mine ( er nå 35) men fordi at det er en sårbar periode i livet, og man har ikke funnet segselv helt. Du vil aldri kunne få et godt svar, tar du abort kan du slite med anger resten av livet. Beholder du barnet vil du alltid ha et ansvar, og du må ofre mye av degselv. Prat med en voksen som du er trygg på , helsesøster eller lignenge. Dette er ditt valg, velg med omhu. Lykke til Mange klemmerfra meg, det trenger du sikkert.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #15 Skrevet 13. februar 2009 En 16 åring vet faktisk ikke hva de går til..de vet ikke hva det vil si å ha ansvar for seg selv en gang. En førstegangsfødende som er voksen..har i det minste ansvar for seg selv, hus hjem, mat job utgifter...det har ikke de fleste 16 åringer peiling på. Er ikke snakk om babykos og babystell her..den biten regner jeg med at en 16 åring takler når de må...men å ha barn innebærer mye mere ansvar enn det. Men det betyr ikke at det ikke kan gå bra..du bør heller snakke med foreldrene dine først, isteden for alle meningene du får her. Om du velger å beholde barnet eller ei, så vil du trenge deres støtte..å få barn er veldig krevende..og jeg regner med at du vil gjennom skolegang alikevel..noe som er fornuftig siden du skal fø dette barnet selv i framtiden...og det koster mye penger å ha barn..de varer en stund. Ja det koster faktisk å ha barn..mye mere enn det koster med kjæledyr. Hva du velger er opp til deg, men søk støtte og råd hos familien din..selv om noen av dem nok vil få sjokk og reagere med gru først. Grunnen til at de reagerer slik i steden for med lykkeønskninger og glede..er nettopp fordi de vet hva det vil si å ta seg av en familie, hvor krevende det er.
Gjest Gjest_lille my_* Skrevet 13. februar 2009 #16 Skrevet 13. februar 2009 Tusen takk for alle svar Jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal gjøre, men jeg er ganske imot abort. Jeg går 1 vidergående nå. Er det mulig å få gjennomført skolen uten at jeg må ha fri et år? Er det noen som vet om det går an å ha hjemmeundervisning eller å jobbe med ting selv hjemme?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #17 Skrevet 13. februar 2009 Er vel en 70% av unge foreldre som går i fra hverandre innen barnet er 2 år gammelt...nettopp fordi det er så tøft..så vet du hva du har å jobbe med der også..det er ikke enkelt.
PopTart Skrevet 13. februar 2009 #18 Skrevet 13. februar 2009 En 16 åring vet faktisk ikke hva de går til..de vet ikke hva det vil si å ha ansvar for seg selv en gang. En førstegangsfødende som er voksen..har i det minste ansvar for seg selv, hus hjem, mat job utgifter...det har ikke de fleste 16 åringer peiling på Jeg vet om mange mødre som fikk barn i voksen alder som ikke var særlig ansvarlig før de ble det. Det spiller ingen rolle hvor gammel man er, det kommer an på hvordan man er som person. Og hva man føler er riktig. Jeg ville i hvertfall ikke hatt på samvittigheten å ha snakka så mye negativt om det å få barn i såpass tidlig alder at en 16-åring følte det var best å ta abort. Greit nok at hun kommer her for råd, men det er ingen her som burde si noe som får henne til å vurdere det ene mer enn det andre.
PopTart Skrevet 13. februar 2009 #19 Skrevet 13. februar 2009 Tusen takk for alle svar Jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal gjøre, men jeg er ganske imot abort. Jeg går 1 vidergående nå. Er det mulig å få gjennomført skolen uten at jeg må ha fri et år? Er det noen som vet om det går an å ha hjemmeundervisning eller å jobbe med ting selv hjemme? Jeg vil faktisk råde deg til å skrive ned alt du lurer på og ta det med til en voksen som du kan prate med, som hverken glorifiserer det å få barn eller som sier noe negativt om det. Det du trenger nå er å få samla tankene og i situasjonen du er i er det ikke lett å få noen svar man blir klokere på her inne
Piper Skrevet 13. februar 2009 #20 Skrevet 13. februar 2009 Jeg vet om mange mødre som fikk barn i voksen alder som ikke var særlig ansvarlig før de ble det. Det spiller ingen rolle hvor gammel man er, det kommer an på hvordan man er som person. Og hva man føler er riktig. Jeg ville i hvertfall ikke hatt på samvittigheten å ha snakka så mye negativt om det å få barn i såpass tidlig alder at en 16-åring følte det var best å ta abort. Greit nok at hun kommer her for råd, men det er ingen her som burde si noe som får henne til å vurdere det ene mer enn det andre. De negative tingene vi snakker om er noe hun bør få vite, for det er faktisk slik det kan være. Og det er mye lettere å tenke på de positive sidene, og derfor mener jeg at man også bør tenke på den andre siden som ikke er like enkel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå