Gå til innhold

17-åring på ferie til utlandet med kjæreste

Anbefalte innlegg

Skrevet

17-åringen har bestilt tur til utlandet med sin jevnaldrende kjæreste. De reiser i vinterferien. Jeg var veldig usikker men sa til slutt ja. Nå som turen nærmer seg bekymrer jeg meg for så mye. Jeg er redd for at de skal bli syke eller utsatt for ulykker. Jeg er ikke redd for festing og alkohol. De reiser for å få sol og sommer, bade, snorkle og kanskje reise litt rundt. De reiser ikke for å feste.

Ville du tillatt at din 17-åring reiste på en slik tur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
17-åringen har bestilt tur til utlandet med sin jevnaldrende kjæreste. De reiser i vinterferien. Jeg var veldig usikker men sa til slutt ja. Nå som turen nærmer seg bekymrer jeg meg for så mye. Jeg er redd for at de skal bli syke eller utsatt for ulykker. Jeg er ikke redd for festing og alkohol. De reiser for å få sol og sommer, bade, snorkle og kanskje reise litt rundt. De reiser ikke for å feste.

At han drar med kjæresten tilsier jo at det ikke er en slik heisa-tur som i utgangspunktet gir grunn til bekymring.

Jeg ville nok latt sønnen min fått dra på ferie til utlandet med en kjæreste når han blir 17, ja.

Men det kommer jo egentlig mye an på hvordan gutten er, når jeg tenker meg om.

Gjest LindaKristin
Skrevet

Det tror jeg ikke at jeg hadde gjort...

Skrevet

Forstår veldig godt din bekymring. Men at de reiser som par ville nok beroliget meg noe, de ser vel etter hverandre og skulle det bli noe er de to.

Jeg hadde nok sendt med en haug med formaninger i håp om at de lyttet til noe av det, men det regner jeg med at du nok gjør..det vil som regel gå bra :))

Skrevet

Jeg bodde alene og bestemte ferier og reiser selv da jeg var så gammel, jeg.. :)

Men kan jo alltids kjøpe en reisehåndbok til han! :)

Gjest tyttebær
Skrevet

Trur dette går heilt fint!

Ein tur som par er jo ikkje som ein heisatur!

Eg var 16 år då eg og sambo reiste til utlandet fyrste gong! Han var riktig nok eldre enn meg, og hadde vore der mange gonger før på heisatur med venner. Men når me reiste i lag var det meir utforsking, sightseeing, romantisk middag o.l., enn å sitte på puben å drikke heile dagen!

Så - eg trur dei klarer seg fint! :)

Skrevet

Litt avhengig av hvor reisen går, men jeg ville nok ikke protestert så veldig.

Jeg tror det er viktig å gi litt slipp på ungene, og det vil som regel gå bra. De får helt sikkert en fin tur, og selv om du kommer til å bekymre deg mens de er borte, så er det helt sikkert sunt for deg også! ;)

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg reiste aleine sammen med samboern (bodde ikke sammen på den tiden da) da jeg var 17 år. Vi resiste til et festested i syden, men vi festet jo ikke så mye akkurat da. Jeg havnet på sykehuset (ikke påga festing da ;)) men vi klarte oss veldig fint for det vi.

Man er jo ikke hjelpesløs når man er 17år.

Skrevet

Det kommer an på hvor moden hun er, men i utgangspunktet ville jeg tillatt det,.

Skrevet

Jeg hadde vært mer skeptisk til en sydentur UTEN kjæreste. Så hvis de ikke er umodene for alderen tror jeg nok at jeg hadde tillatt det.

Skrevet

Jeg har ikke barn, så får ikke svart fra den vinkelen, men jeg er 97% sikker på at jeg ikke hadde fått lov til det da jeg var 17. Om kjæresten min var eldre hadde det nok kanskje gått med litt overtalelse, men ikke ellers.

Skrevet

Med en gang man fyller 18 så kan man jo ikke nekte dem å dra, så å legge mye i veien på noe som høres fornuftig ut for en 17 åring ser jeg ikke poenget i.

Skrevet

Jeg fikk lov da jeg var 16 år og det var snakk om en gutt foreldrene mine ikke hadde møtt enda. Fordi de stoler veldig på meg. Dro ikke på turen da, men det var fordi jeg fikk kjæreste og gadd dermed ikke dra på tur med en kompis..

Skrevet
Here we go again..

??

Jeg forstår at det føles tidlig, men samtidig tror jeg det er lurt å huske på at om kun ett år (når barnet er 18) er "alt lov". At man lar overgangen til å bestemme over eget liv bli mest mulig "glidende" i stedet for å slippe tøylene helt brått tror jeg kan ha mye for seg.

En kontrollert kjærestetur som 17 åring er absolutt å foretrekke framfor en vill feste-heisatur som 18 åring -tror jeg :)

Skrevet

Ettersom jeg snart fyller 21, har jeg ikke noe ansvar for en 17-åring. :)

Men svarer på bakgrunn av egne erfaringer. Jeg fikk, riktignok hadde jeg fylt 18, "lov" til å dra på "heisatur" til Spania med fire andre jenter. Av disse var det én foreldrene mine kjenner godt og synes godt om, én de visste hvem var og to helt ukjente. Jeg vet at jeg var fylt 18, og jeg tror ikke jeg spurte om lov en gang, men det var aldri noen åpenlys skepsis hos foreldrene mine. Dette var også en tur hvor vi skulle bade, snorkle osv. Men det var jo likevel alkohol hver kveld for det. Jeg er enig med de andre at det er noe helt annet å dra på tur som et par fremfor en jente/guttegjeng. Om de blir syke osv, så kommer de nok til å klare seg selv. Bare de er stødige nok i språk til å finne frem til et apotek så kommer det nok til å gå fint. Tror nok jeg ville tillatt evt kommer til å tillate min fremtidige 17åring en sånn tur. Likevel så kommer jo også dette an på 17åringen. Det virker jo som du stoler på dem begge, og da de mest sannsynlig modne "nok" til å kunne ta vare på seg selv.

Det går nok fint skal du se. :klemmer:

Skrevet

Så hyggelig! Og så flott at de får lov. Du får be datteren/sønnen din om å sende melding eller ringe hver dag og si at det går bra, da, vet du. ;-) Jeg var på ferie i utlandet med venner da jeg var 17 år, det gikk fint, det... Jeg er veldig ordentlig av meg, da. Hehe. ;-)

Skrevet

Hvis du stoler på dem og de er generelt fornuftige, så tror jeg dette er en opplevelse de vil vokse mye på. Send dem av gårde med god samvittighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...