Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Hei! Jeg bare lurer på om dere som tjener mellom 300.-350.000 kr er fornøyd med lønnen deres og om dere føler at pengene deres strekker til.
Gjest hstm Skrevet 13. februar 2009 #2 Skrevet 13. februar 2009 jeg er forsåvidt greit fornøyd med lønnen, men jeg er ikke så fornøyd med boligprisene. så med de boligprisene som er nå(har nettopp kjøpt meg inn i boligmarkedet, 1,6 mill for en liten blokkleilighet + fellesutgifter) så strekker ikke pengene til med tanke på at det skal komme barn/må ha bil i jobbsammenheng/leilighet trenger oppussing av bad. vi klarer oss helt fint akkurat nå, men hverdagen for høyt utdannede i dag er jo en helt annen økonomisk enn den var for noen få år siden da boligprisene var dobbelt så lave. lønnen har absolutt steget, men ikke i samme forhold. så de jeg kjenner uten utdannelse/med liten utdannelse, og som kom seg inn i boligmarkedet for en 5-7 år siden - de har rekkehus eller enebolig og har godt med penger til annet, mens jeg og samboer som tok utdannelse istedet(og de andre i samme situasjon) kom jo litt "uheldig" ut i forhold til boligpriser - og må kjøpe for dobbel pris av det de måtte. har jo forsåvidt ikke så ulik lønn heller, så........
Sol79 Skrevet 13. februar 2009 #3 Skrevet 13. februar 2009 jeg er forsåvidt greit fornøyd med lønnen, men jeg er ikke så fornøyd med boligprisene. så med de boligprisene som er nå(har nettopp kjøpt meg inn i boligmarkedet, 1,6 mill for en liten blokkleilighet + fellesutgifter) så strekker ikke pengene til med tanke på at det skal komme barn/må ha bil i jobbsammenheng/leilighet trenger oppussing av bad. vi klarer oss helt fint akkurat nå, men hverdagen for høyt utdannede i dag er jo en helt annen økonomisk enn den var for noen få år siden da boligprisene var dobbelt så lave. lønnen har absolutt steget, men ikke i samme forhold. så de jeg kjenner uten utdannelse/med liten utdannelse, og som kom seg inn i boligmarkedet for en 5-7 år siden - de har rekkehus eller enebolig og har godt med penger til annet, mens jeg og samboer som tok utdannelse istedet(og de andre i samme situasjon) kom jo litt "uheldig" ut i forhold til boligpriser - og må kjøpe for dobbel pris av det de måtte. har jo forsåvidt ikke så ulik lønn heller, så........ Dvs at du har lån på 800 000 siden du åpenbart har en partner, og det syns du er mye i lån?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #4 Skrevet 13. februar 2009 Veldig fornøyd med lønnen er jeg ikke, og jeg kunne nok fått bedre inntekt hvis jeg fant meg en annen lønn. Utdanningen min har potensiale for vesentlig høyere inntekt. Men, jeg trives i jobben min på alle måter og klarer meg greit økonomisk.
Gjest sammesom over Skrevet 13. februar 2009 #5 Skrevet 13. februar 2009 Dvs at du har lån på 800 000 siden du åpenbart har en partner, og det syns du er mye i lån? njæ, jeg alene har vel 1,1 mill i lån nå. han studerer, derfor betaler jeg det aller meste nå. så nå har vi vel samlet lån på 1,9 mill. så når han begynner i jobb, så regner jeg med at inntekten stiger med rundt.....2 - 300 000, og med bytte av bolig pga barn/bil i jobbsammenheng/hans nedbetaling av studielån så regner jeg med at gjelden øker med.....tja.....700 000. jeg synes ikke jeg har mye lån sammenliknet med andre i min situasjon(og det gjelder jo de aller fleste på min alder+/- som har høy utdannelse) - men jeg synes det er kjedelig å vite at jeg betalte dobbelt så mye som de som kom inn litt før meg ja. men for min egen del så er jeg fornøyd så lenge man kan betale utgiftene, og ha råd til litt annet. men det er klart det føles rart når noen som har langt mindre utdannelse har råd til så mye mer . selv om de ikke har mer enn videergående utdannelse(og jeg har 7 år) - fordi man alltid har fått høre at utdannelse skal lønne seg. men jeg nøyer meg med å tenke at jeg jo aldri kunne byttet mitt liv mot noen andres, selv om økonomien kanskje hadde vært annerledes. hvem liker vel å betale 2 millioner for en bolig du vet kostet 1 million for bare få år siden? ingen liker jo det.
Gjest L_C Skrevet 13. februar 2009 #6 Skrevet 13. februar 2009 Jeg er fornøyd med lønnen min, og pengene strekker som regel til. Jeg er 23 år og har "bare" fagbrevs så jeg skal sikkert lete en stund for å finne en jobb med bedre lønn
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #7 Skrevet 13. februar 2009 jeg er forsåvidt greit fornøyd med lønnen, men jeg er ikke så fornøyd med boligprisene. så med de boligprisene som er nå(har nettopp kjøpt meg inn i boligmarkedet, 1,6 mill for en liten blokkleilighet + fellesutgifter) så strekker ikke pengene til med tanke på at det skal komme barn/må ha bil i jobbsammenheng/leilighet trenger oppussing av bad. Jøss, har du fått så mye i lån alene til deg og kjøpt noe til 1,6?!
Gjest sammesomoverigjen Skrevet 13. februar 2009 #8 Skrevet 13. februar 2009 Jøss, har du fått så mye i lån alene til deg og kjøpt noe til 1,6?! nei, er du gal som jeg skriver i innlegget så har jeg en samboer som studerer, men siden jeg er i jobb så betjener jeg mesteparten av lånet. vi hadde ikke fått dette i lån om det ikke var for at han er ute i jobb om et par år, og at vi begge har gode utsikter på jobbmarkedet.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #9 Skrevet 13. februar 2009 Jeg er akademiker, jobber på universitetet og tjener ca 350 000. Klarer meg forsåvidt greit, men får litt mindreverdighetskomplekser av at andre som tjener MER enn meg, men har tilsvarende eller lavere utdannelse (f.eks. lærerne), klager over lønna og får mer og mer. Er ikke 350 000 bra lønn lenger? Hva driver forskerforbundet, som er fagforeninga mi, med, når vi har havnet så langt bak de fleste yrkesgrupper? Det føles litt merkelig når alle venninnene mine som ikke tok utdannelse tjener mer enn meg. Får trøste meg med at jeg har flexitid og en interessant jobb... Men helt fornøyd er jeg nok ikke.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #10 Skrevet 13. februar 2009 hvem liker vel å betale 2 millioner for en bolig du vet kostet 1 million for bare få år siden? ingen liker jo det. Ikke sant? Og alle burde faktisk sjekke hva forrige eier betalte for boligen før du kjøper den Hadde aldri giddet å betale 2 mill for en bolig jeg vet ble kjøpt for 1 mill for fem år siden, og hvor han som kjøpte ikke har gjort en dritt med den.
Gjest sammegjestensomoverigjenigjen Skrevet 13. februar 2009 #11 Skrevet 13. februar 2009 Ikke sant? Og alle burde faktisk sjekke hva forrige eier betalte for boligen før du kjøper den Hadde aldri giddet å betale 2 mill for en bolig jeg vet ble kjøpt for 1 mill for fem år siden, og hvor han som kjøpte ikke har gjort en dritt med den. du må jo nesten det hvis alle boliger har steget så mye, og man er ny i markedet - eller man kan fortsette å leie. det sier jo bare de som eide boliger før den sinnsvake stigningen......... men hvis du treffer han jeg kjøpte av så kan du hilse han å si at han gjorde en slett jobb i å skjule alt som var feil på badet, og at han er dødsdårlig på å male. takker
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #12 Skrevet 13. februar 2009 lønnen er absolutt dårlig for å tatt et år ekstra på videgående og 3 på høgskolen, kontra de som kun har tatt 2 år på videregående ja. jeg har altså 4 år mer skolegang men tjener fortsatt dårlige enn snekkere, mekanikkere osv.. og i tillegg har jeg studielån, som svir ekstra godt. sykt at det er slikt! det strekker til nå ja og jeg har det helt greit. klarer å spare en liten slant i mnd til BSU. men det er fordi jeg leier leilighet og den bilen jeg har er liten og grei med ingen gjeld. jeg hadde ikke trudd at jeg skulle ha denne standaren her når jeg var ferdig utdanna... trodde ikke lønna var så dårlig det er ikke lenger penge status med utdanning lenger..
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #13 Skrevet 13. februar 2009 he he.. syntes lønn over 300.000 er mye jeg Jeg har fagbrev som kokk med 2 år vgs, læretid og en del jobberfaring, jobbet privat og fikk ikke mer en 240.000 i året.(MED mye overtid) (hvor av 3 kr ekstra i t. pga organisert) Akkurat nå har jeg kun 66% av lønna pga. i rehab.ironisk nok pga. "utbrent" på jobb. Mannen min har mellom 300 - 350.000 i lønn (husker ikke nøyaktig) Med et felles lån på 1.2 mil greier vi oss ganske bra med en famile med 2 barn i tennårene. Men mye luksus blir det ikke..
aline Skrevet 13. februar 2009 #14 Skrevet 13. februar 2009 jeg ligger litt i overkant av 300.000, og klarer meg stort sett fint. Leier bolig, har ikke verken boliglån, billån eller studielån (nedbetalt), har ikke barn, så økonomisk klarer jeg meg igrunnen fint. Skulle gjerne hatt mer i lønn dog, rett og slett fordi jeg har ett par lidenskaper i livet mitt som koster endel. Så med alt av "vanlige" utgifter + alt av utgifter i forhold til mine noget kostbare fritidssyssler, så er det ikke mye penger igjen etterpå. Men hadde jeg ikke hatt disse lidenskapene, hadde jeg klart meg veldig fint på 300.000- Slik ting er nå, hadde jeg hatt både råd til alt jeg må + mine lidenskaper + litt ekstra, dersom jeg gikk opp til 350.000, så det er ikke noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #15 Skrevet 14. februar 2009 du må jo nesten det hvis alle boliger har steget så mye, og man er ny i markedet - eller man kan fortsette å leie. hvorfor må jeg det? Jeg kan jo bare stille meg i samme køen som de om nekter å hause opp boligprisene, og heller bestemmer seg for å by det den er verdt. Hvorfor skal han få 1 mill rett i lomma uten å ha gjort noe med boligen? At andre er så dumme å ikke sjekke prisene før de kjøper får de ta på sin kappe. Jeg ville ha sjekket, og sørget for at alle andrep å visningen også var klar over hva selgeren betalte da HAN kjøpte :D
Gjest Stjernedryss Skrevet 14. februar 2009 #16 Skrevet 14. februar 2009 hvorfor må jeg det? Jeg kan jo bare stille meg i samme køen som de om nekter å hause opp boligprisene, og heller bestemmer seg for å by det den er verdt. Hvorfor skal han få 1 mill rett i lomma uten å ha gjort noe med boligen? At andre er så dumme å ikke sjekke prisene før de kjøper får de ta på sin kappe. Jeg ville ha sjekket, og sørget for at alle andrep å visningen også var klar over hva selgeren betalte da HAN kjøpte :D Det er frivillig å kjøpe bolig så du trenger ikke, men det har da ingenting å si hva selgeren betalte da HAN kjøpte. Tidene forandrer seg, og det er tilbud og etterspørsel som bestemmer prisen. Hva boligen tidligere har blitt omsatt for er revnende likegyldig
Gjest Gjest_Anita_* Skrevet 14. februar 2009 #17 Skrevet 14. februar 2009 Hva boligen tidligere har blitt omsatt for er revnende likegyldig synes du det? det er markedet (kjøperen) som bestemmer prisen. når kjøperen vet at selgeren bare har betalt halvparten av det han nå selv forlanger så vil jo kjøperen spørre seg: hvorfor i all verden skal jeg betale dobbelt så mye som selgeren betalte for tre år siden? jeg tror det er altfor mange bevisstløe kjøpere der ute, iallfall var det det når boligbobla var som verst. når folk nå kan finne ut hva selgeren selv betalte, så tror jeg færre ser seg blind på prisantydningen
Gjest Stjernedryss Skrevet 14. februar 2009 #18 Skrevet 14. februar 2009 synes du det? det er markedet (kjøperen) som bestemmer prisen. når kjøperen vet at selgeren bare har betalt halvparten av det han nå selv forlanger så vil jo kjøperen spørre seg: hvorfor i all verden skal jeg betale dobbelt så mye som selgeren betalte for tre år siden? jeg tror det er altfor mange bevisstløe kjøpere der ute, iallfall var det det når boligbobla var som verst. når folk nå kan finne ut hva selgeren selv betalte, så tror jeg færre ser seg blind på prisantydningen Det er kjøperen OG selgeren som sammen bestemmer prisen. Hvis det skal ha noe å si hva kjøperen selv betalte så ville jo en bolig som eier kjøpte i 1992 være mye billigere enn enn bolig som eier kjøpte i 2007
Gjest Meglersønn Skrevet 14. februar 2009 #19 Skrevet 14. februar 2009 Det er kjøperen OG selgeren som sammen bestemmer prisen. Du kan ikke ha solgt eller kjøpt særlig mange boliger i ditt liv, iallfall Det er KJØPEREN, og kun kjøperen som bestemmer prisen. Vil ikke selgeren gå med på kjøperens bud, så blir det jo ikke noe salg. Og nå for tiden er det kjøpers marked. Bare idioter kjøper bolig uten å prøve å finne ut hva den har gått for tidligere, hvor mye den er pusset opp for og hvor mye selgeren kommer tilå sitte igjen med i ren fortjeneste. Hvorfor gidde å la en husselger TJENE masse penger på salget? De som ikke sjekker hva boligen er solgt for tidligere, fortjener å sitte der med skjegget i postkassa i et hus de har betalt altfor mye for. Om selger betalte 1.000.000 for tre år siden og ikke har gjort noe med huset, HVORFOR i all verden skulle jeg gidde å betale 2 millioner for det nå? Det er jo ingen som er så dumme, eller jo: noen få, men jeg tror de fleste har vett nok i dag til å sjekke hva boligen har gått for før. Klart det er relevant! Å påstå noe annet er i beste fall naivt.
Aftensol Skrevet 14. februar 2009 #20 Skrevet 14. februar 2009 Synes det er litt merkelig at de som har utdannet seg høyt og tatt opp stort studielån klager over at de tjener liker mye eller bare så vidt over oss som ikke har tatt høy utdannelse... Det er faktisk 100% opp til personen om de vil ta utdannelse eller ikke... Jeg har kun vgs, og tjener like mye som samboer som har høyskoleutdanning og stort studielån.. Og det var mitt valg når jeg valgte å ikke gå noe videre på skole fordi jeg likte meg i jobben jeg har! Jeg har altså jobbet meg oppover fra jeg var ca 17år og tjener derfor deretter siden jeg er i samme jobb enda! Jeg har gått fra å plassere ut varer, selger, salgs leder og salgs leder med service ansvar over flere år, og tjener derfor ca 300 000 i året... Og jeg kjøpte meg bil tidlig, og betalte ned lånet mens jeg gikk på skole, og kjøpte leilighet for ca 3år siden (ferdig for 2år siden) Og det blir nok til at vi kjøper oss hus om 1års tid.. Og til spørsmålet til TS: Jeg er fornøyd med lønnen min, men kunne godt hatt litt mer på slutten av mnd Men legger jeg om noen av vanene mine, så er nok alt helt topp Men jo mer man tjener, jo mer bruker man.. Tror at uansett hvor mye man tjener, så klarer man alltids å bruke det opp... Noen unntak selvfølgelig! Noen tjener jo millioner f.eks
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå