DingDong Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Sterke kvinner – som sier de er sterke og har bein i nesa Hva er årsaken til dette? Vi hører sjelden menn som sier: – Jeg er en sterk mann med bein i nesa. Hvis en mann mot formodning skulle gjort dette offentlig, ville han blitt sett på som en sjåvinist og uttallelsen politisk ukorrekt. Hvis en kvinne gjør dette, blir det sett på som noe beundringsverdig og politisk korrekt. Slike kvinner blir applaudert i beste sendetid og er "gode rollemodeller". Det finnes en kvinne vi har mye å lære av. Hun var definitivt sterkere enn de fleste menn og kvinner. Hennes navn var Ayn Rand, og her er et intervju med henne i tre deler. Intervjuet er i tre deler og fra 1959 – her er de: | |
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #2 Skrevet 13. februar 2009 Det er godt mulig at liberalistiske menn liker Ayn Rand fordi hun tenker rasjonelt og teoretisk sett for så vidt "logisk". Ayn Rand hadde elskere, giftet seg vel aldri og fikk ingen barn. Vel og bra og fint for henne. Når man ser på bilder av, og film med, Ayn Rand, synes jeg ikke hun ser det minste feminin eller vakker ut. Hun likner en mann og viser ingen feminine, typisk kvinnelige egenskaper. Jeg liker ikke Ayn Rand. Og jeg synes uttalelsen "kvinner med ben i nesen" er teit.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #3 Skrevet 13. februar 2009 Det er noe en sier for å overbevise seg selv mer enn andre.
DingDong Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. februar 2009 Ayn Rand hadde elskere, giftet seg vel aldri og fikk ingen barn. Vel og bra og fint for henne. Jo, hun var gift. Når man ser på bilder av, og film med, Ayn Rand, synes jeg ikke hun ser det minste feminin eller vakker ut. Hun likner en mann og viser ingen feminine, typisk kvinnelige egenskaper. Her trekker du frem overfladiske egenskaper – som i det store og det hele er irrelevant og ubetydelig – hun hadde et vakkert sinn. Ikke det at jeg trenger å forsvare henne, den bemerkningen der hadde prellet av henne som vannet på gåsa – fordi hun var et sterkt individ. ________ Det er noe en sier for å overbevise seg selv mer enn andre. Nettopp. Det er derfor det er patetisk at det blir applaudert. Det er kun mennesker med mindreverdighetskomplekser som må uttrykke noe slikt, de som er sterke føler ikke at de må overbevise noen.
Gjest realist Skrevet 13. februar 2009 #5 Skrevet 13. februar 2009 Nettopp. Det er derfor det er patetisk at det blir applaudert. Det er kun mennesker med mindreverdighetskomplekser som må uttrykke noe slikt, de som er sterke føler ikke at de må overbevise noen. Selv om jeg ikke bruker betenelsen bein i nesa om meg selv, så får jeg ikke inntrykk av at kvinner som sier de har bein i nesa har mindreverdighetskomplekser. Kanskje det er noe menn liker å tro, at kvinner som posisjonere seg egentlig er usikre? Kanskje det virker såpass truende på menn at menn må griper til andre forklaringer på kvinners uttalte selvtillitt? Altså prøver de redusere selvsikre og brautende kvinner til det motsatte, dvs. usikre individer. Å si man har bein i nesa trenger ikke bety at man søker overbevise noen, verken seg selv eller andre. Tvert imot kan det kun være en konstatering av fakta. Jeg hører ofte kvinner si at de har bein i nesa, og jeg kan identifisere meg med disse kvinnene, mha. hva det vil si å ha bein i nesa. Tror det er mer sosialt akseptert at menn oppfører seg bestemt (altså at de har bein i nesa) enn at kvinner gjør det, derfor applauderer jeg kvinner som våger å si noe annet om seg selv enn at de f.eks. er snille, ærlige og lyttende.
Gjest realist Skrevet 13. februar 2009 #6 Skrevet 13. februar 2009 Forresten, mener du at kvinner som sier de er snille og ærlige også forsøker overbevise andre? Eller handler det kun om at du blir provosert og mistenksom fordi kvinner beskriver seg på en "maskulin" måte (bein i nesa)?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #7 Skrevet 13. februar 2009 Forresten, mener du at kvinner som sier de er snille og ærlige også forsøker overbevise andre? Eller handler det kun om at du blir provosert og mistenksom fordi kvinner beskriver seg på en "maskulin" måte (bein i nesa)? Jeg tror ofte det er sånn at de som skryter på seg ulike egenskaper er litt usikre, men det gjelder spesielt ting som har med selvsikkerhet å gjøre. "Barking dogs don't bite", vet du. Og jeg tror det gjelder for både kvinner og menn.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #8 Skrevet 13. februar 2009 Hva ønsker du å oppnå med å meddele oss andre at du mener du har ben i nesen? Et sted kommer det fra. Hvis det er selvfølgelig, er du kaptein åpenbar?
DingDong Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 13. februar 2009 Selv om jeg ikke bruker betenelsen bein i nesa om meg selv, så får jeg ikke inntrykk av at kvinner som sier de har bein i nesa har mindreverdighetskomplekser. Kanskje det er noe menn liker å tro, at kvinner som posisjonere seg egentlig er usikre? Kanskje det virker såpass truende på menn at menn må griper til andre forklaringer på kvinners uttalte selvtillitt? Altså prøver de redusere selvsikre og brautende kvinner til det motsatte, dvs. usikre individer. Vel, la meg snu litt på flisa. Blir menn som sier: – Jeg er snill og ærlig applaudert? Nei, det er en selvfølge. Menn går ikke rundt og føler seg truet av kvinner. Kvinner er ingen trussel, for de fleste handler på bakgrunn av følelser, ikke logikk. Ikke kom å fortell meg at det var sjåvinistisk sagt heller, for det der er en kjennsgjerning. Og ja, det kan være en konstatering av fakta. Men saken er at noen kvinner omtrent presenterer seg som "en sterk kvinne med bein i nesa". Det er jo totalt irrelevant om hun er det eller ikke?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #10 Skrevet 13. februar 2009 Jeg skjønte ikke så mye av dette jeg da. Men jeg liker Ayn Rand, hun er smart. Det liker jeg. Forøvrig kan jeg med handa på hjertet si at jeg greier meg uten en mann, om jeg MÅ. Men ikke i lengden. *ærlig spiker* Og jeg har ikke lyst å greie meg uten en mann. Heldigvis har jeg en! Så jeg har vel ikke bein i nesa da.
Veronica88 Skrevet 14. februar 2009 #11 Skrevet 14. februar 2009 Jeg kaster litt bensin på bålet her nå, men jeg tror også litt på at kvinner som MÅ påpeke at de er sterke for en hver pris, gjerne ikke er så veldig sterke. Ingen har sett på meg som svak, de vet at jeg t¨åler det meste. Og venner vet også hva jeg har gjennomgått, og fortsatt står. Så jeg trenger ikke å utdype at jeg føler meg sterk, jeg tror det er ganske synlig! Jeg har møtt noen jenter som er veldig sånn "jeg er bare ærlig og har bein i nesa, ikke sant, så da sier jeg akkurat det jeg vil for jeg er ikke redd noen". Og det de sier, er gjerne litt småfornærmende. Påpeker man dette, at man blir litt såret av visse påstander, så er det bare "unnskyld meg at jeg er ærlig da!" til svar. Ærlighet og folkeskikk er to forskjellige ting... Så min mening er at man ikke trenger å skryte på seg såkalt gode egenskaper (å være selvstendig og ærlig er jo bra!), for å bruke det til noe negativt (å være ufin mot andre). Og at man ikke trenger å si til folk at man er en sterk kvinne. Jeg tror det er ganske tydelig hvem som er det og ikke..
Gjest Hollow Skrevet 14. februar 2009 #12 Skrevet 14. februar 2009 Eg har lest innlegga, og eg ser ikkje problemet. Kvifor er det gale at ein person ser seg sjølv som sterk? Når de seier at dette er noko kvinner seier for å overbevise seg sjølv, då er det ikkje kommentaren i seg sjølv de reagera på. Det er den oven- på- og- ned- haldninga. Men om vedkommande faktisk har denne haldninga, blir jo berre spekulasjonar. Eg har lest mangt eit intervju der personen omtaler seg sjølv som sterk, utan at det verkar som om den seier det i hovmod. Nei, eg ser ikkje problemet med å innsjå at man har gode kvalitetar, og gir uttrykk for det. Mange er ikkje flinke nok til å gi seg sjølv ros. Å ha bein i nasa bruker eg for øvrig om både menn og kvinner. Då ingen av delene er sjølvsagt. Og eg har aldri møtt nokon som applauderer kvinner som seier dei er sterke fordi dei seier dei er sterke. Kvar er desse personane?
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #13 Skrevet 14. februar 2009 Eg har lest innlegga, og eg ser ikkje problemet. Kvifor er det gale at ein person ser seg sjølv som sterk? Det er ikke noe galt. Det oppnår derimot motsatt effekt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå