Gå til innhold

Har din katt halsbånd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

mine katter har reflexhalsbånd. De har en tendens til å ta turen over veien når de skal i skogen eller til naboen borti veien her. Halsbåndet har strikk og smetter lett av:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bjelle skal pusefrøken få slippe ja, hun skal jo bli en liten jeger :) Hadde den på litt først, men da ble jeg gal av å høre på den, og hun jaktet bare på seg selv :ler:

Plager det ikke dere katte eiere at det snart er slutt med småfugler pga alle kattene som går løs?

Skrevet
Plager det ikke dere katte eiere at det snart er slutt med småfugler pga alle kattene som går løs?

Nei, ikke nevneverdig.

Skrevet

Hvilke fuglearter er det som er utrydningstruet på grunn av katter?

Skrevet

Ser mange av dere nevner at dere har refleks bånd fordi kattene er sorte. Hva med de som er langhårede?

Min er forløpelig innekatt, men går i bånd ute, og tilogmed det "forsvinner" i pelsen etter en 10-15 min gå tur. Og det er tykt.

Skrevet

Nei, jeg har ikke halsbånd på katten. Men jeg vente henne til med det da hu var liten, for jeg bodde i et område hvor det av og til kom ut varsel om at katter ute halsbånd ble avlivet. Så jeg tok det på når det var nødvendig - men klippet alltid av den tåpelige bjellen.

Skrevet

Når jeg hadde utekatt hadde jeg halsbånd med telefonnummer på. Når katten en gang ble borte var det ei som ringte og fortalte hvor den var.

Jeg tviler litt på at hun hadde tatt seg bryet med å lete etter chip, så jeg synes det er en grei løsning. Ikke alle bryr seg så mye at de drar til dyrlegen med katter de finner, men å ringe orker vel de fleste.

Skrevet

Tråden er ryddet ihenhold til reglene

Pasha mod

Skrevet

Det er ikke så veldig mange katter som fanger fugler i det hele tatt, da det er veldig vanskelig. De få som blir fanget er som regel syke individer, eller unge fugler, som er ute på egen hånd for tidlig. Fugler er også skadedyr dersom det blir for mange av dem, på lik linje med mus/rotter.

Jeg bruker ikke halsbånd på mine katter, da jeg ikke ser noe poeng med det. De er ID-merket, og de fleste jeg kjenner som har halsbånd på kattene mister dem hele tiden.

Skrevet

Som så mange andre her inne, går pusen min først og fremst med halsbånd fordi han er svart. Det hjelper litt på min angst for at han skal bli påkjørt. Andre grunner er bl.a. at dyrebeskyttelsen her med jevne mellomrom fanger inn katter uten halsbånd, at folk skal lettest mulig se at han tilhører noen, og fordi jeg vet at mange dropper å finne ut om en skadet/død katt er chippet dersom den mangler halsbånd. Nå er min pus øremerket/chippet, men siden han altså er svart, er ikke den øretatoveringen så veldig synlig, og jeg liker den ekstra sikkerheten halsbåndet gir meg.

Ang bjeller på halsbåndet, sa veterinæren noe jeg selv ikke har tenkt på. Jeg har alltid fjernet bjellen fordi jeg innbiller meg at katten må bli gal av lyden (og jeg også), men veterinæren min sa at den kan være direkte farlig for katten. Dersom katten kommer i en slåsskamp med en annen katt eller en hund og trenger å gjemme seg, kan lyden av bjellen avsløre gjemmestedet, og det vil bli umulig å stikke seg unna. Så nei til bjeller på halsbånd!

Skrevet (endret)

Vår svarte og hvite katt har refekshalsbånd uten bjelle på, men med telefonnummer og navn. Hun er ID-merket og chippet, men jeg synes allikevel det er en ekstra trygghet med halsbånd. Det har forresten en "klikk"-lås som gjør at det åpner seg med en gang det blir litt drag i det.

Endret av Sisu
Gjest Tessmira
Skrevet

Kattene mine har ikke halsbånd..bor på landet å nærmeste nabo er elgen. Mer sannsynlig at de setter seg fast i noe enn at elgen ringer å forteller de har gått seg bort..

Hadde jeg bodd mer sentralt hadde jeg nok heller chippet dem enn satt på halsbånd, liker ikke ting rundt halsen selv å da skal kattene mine få slippe det også. Men for all del, om de venner seg til det har de sikkert ikke vondt av det.. men liker det ikke. Som sagt, redd de skal sette seg fast i noe.

Skrevet

Et argument som ingen andre har nevnt:

Jeg har bare hatt omplasseringskatter. Føler at jeg gjør en god gjerning på den måten. Mine grunner for å ha halsbånd har vært som overnevnte, nemlig at andre mennesker skal vite hvor de hører til.

MEN - det har hatt en interessant bieffekt også. Kattene mine blir tammere når de får halsbånd på seg. Kanskje de føler seg litt kuet av det? Eller føler seg litt eid? Eller kanskje det er fordi de blir gående med lukten av hjemmet sitt rett under nesa? Jeg vet ikke helt, men de er mye mer rampete uten i hvert fall ;-)

Skrevet
[...]Jeg vet ikke helt, men de er mye mer rampete uten i hvert fall ;-)

Da er jeg glad jeg har halsbånd på den minste hjemme, for den er sannelig rampete så det holder, selv når halsbåndet er på. Jeg har aldri før hatt en kattunge som er så umulius som denne, men du verden så søt den er, til tross for alt den ødelegger. :ler:

Skrevet
Da er jeg glad jeg har halsbånd på den minste hjemme, for den er sannelig rampete så det holder, selv når halsbåndet er på. Jeg har aldri før hatt en kattunge som er så umulius som denne, men du verden så søt den er, til tross for alt den ødelegger. :ler:

Hehe *lol* Du får trøste deg med at de roer seg med årene. Mine er sterilisert og kastrert og henholdsvis 11 og 7 år - så de er ganske rolige.

Dessverre er min nye samboer allergisk, så det blir nok de siste kattene jeg har i livet. Er bare glad jeg slapp og velge, men at vi kan leve med dem så lenge de lever. De har fått katteluke og begynt å være en del ute, så det hjelper godt.

Er vokst opp med hunder, men veeeeldig glad i katter.

Skrevet

Vi har halsbånd på begge kattene pga magneten til katteluken.

Skrevet

Katten min har halsbånd. Dette er for at andre lett skal se at hun tilhører noen (man kan aldri vite hva folk finner på av fæle ting med disse søte dyrene!), for at jeg skal høre henne når jeg roper på henne (hun har bjelle på halsbåndet) og for at biler skal se henne, har reflekser. Hun er også ID merket med tatovering i øret og microchip i nakken, men er ikke alle som gidder å se inni ørene på de for å se om de tilhører noen. Hun er babyen min og derfor gjør jeg det jeg kan for at hun skal være trygg ute på tur alene og alt for at hun skal komme hjem igjen hvis hun skulle rote seg bort, navn, adresse og tlf. nr er med på båndet i en slik liten "tønne" som henger på det. Hun har selvfølgelig kun halsbånd som hun kan smette ut av hvis hun henger fast, hun har alt hengt fast en gang og kom hjem uten båndet på seg, å det var jeg mektig glad over, så vet at hverfall det båndet er trygt:) Hun er også sterelisert da;)

Skrevet

veldig lurt å ha halsbånd på katter,dem som klatrer i trær,har sett et par som har hengt seg fast i greiner.Jeg hadde nok ikke satt på noe sånt :nei:

Skrevet

Halsbånd på katten er helt greit sålenge det er uten bjelle. Det må være grusomt for de å høre på den klingelyden hele tiden.

Skrevet

Jeg har halsbånd på begge mine. Grunnene til det er nevnt her før; for at det skal være lettere for folk å se at de har et hjem, og for at de skal ha tlf.nr mitt på seg i tilfelle det skjer noe.

De er selvfølgelig chippet, men de færreste vil nok ta seg bryet med å ta en katt til Dyrebeskyttelsen e.l for å få lest av chippen/sjekke om de er chippet. Mange vet vel ikke engang at det er vanlig å chippe katter.

Tenker spesielt på om de skulle bli påkjørt, om de ikke har halsbånd vil jeg mest sannsynlig aldri få vite hva som har skjedd med katten. Om den har halsbånd med tlf. nr. kan jeg i hvert fall håpe på at noen gidder å ringe meg og gi beskjed om hva som har skjedd (tenker da på om katten er død). Vil heller vite at den er død, enn å ikke vite hva som har skjedd.

De har halsbånd med smekklås, vet selv at dette fungerer bra om katten skulle bli hengende fast et sted. Hadde ikke tort å ha på de halsbånd med vanlig 'beltespenne'.

De har blitt vent til å gå med halsbånd siden jeg fikk de, og har aldri vist noe ubehag. Hvis jeg tar av de halsbåndet for å børste de e.l, stikker de hodet villig gjennom når jeg skal ta det på igjen :)

Har selvfølgelig ikke bjelle på halsbåndene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...