Gå til innhold

Har din katt halsbånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min lille gale kattunge har fått halsbånd, og synes det er greit å ha det på. Hun gjør ihvertfall ingen forsøk på å få det av, men jeg kan tenke meg at hun hadde likt bedre å slippe ;)

Så, har din katt halsbånd?

Må legge til at pusefrøken har ikke noe fancy bling-bling halsbånd, bare et enkelt halsbånd med refleks (og sånn strikk i tilfelle hun henger seg fast), min tanke bak er at 1) folk skjønner at hun hører til en plass når hun er ute på tur, og 2) siden hun er sort er hun mer synlig med refleks :)

Er det teit?

Endret av Drua
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er innekatter, og når de går ute så er de allerede chippet (og øremerket med ID såklart)

Skrevet

Ja våre to katter har halsbånd. Ingen av de har med refleks, men det var en lur ide siden den ene er sort og dermed vanskelig å se i mørket. De har strikk i halsbåndet de også, som du sa, i tilfelle de skulle henge seg fast en eller annen plass.

Det finnes jo halsbånd med bjelle også, det ser jeg på som kattepining, mulig at det ikke er det men vi tok bjellene av halsbåndene iallefall. :)

Gjest Langsyne
Skrevet

Jeg har halsbånd på katten, men i mange år var jeg uten fordi jeg var redd for at det skulle sette seg fast slik at han kunne kveles.

Men så fikk jeg øye på de halsbåndene som de kan få av seg selv. Med strikk eller med smekk som åpner seg selv om den blir dregd i.

Tok en stund før jeg fikk han til å godta det, og det ble MANGE halsbånd det året (måtte kjøpe nytt hele tiden da han tok det av seg). Men han sluttet å ta det av seg etter 1år, og nå virker han til å ikke merker det noe særlig. Jeg har det ikke noe stramt heller, er ikke nødvendig da han er blitt så flink til å ha det på.

Skrevet

Bjelle skal pusefrøken få slippe ja, hun skal jo bli en liten jeger :) Hadde den på litt først, men da ble jeg gal av å høre på den, og hun jaktet bare på seg selv :ler:

Gjest Langsyne
Skrevet

Har forresten heller ikke bjelle på!!

Skrevet

Nei det kunne ikke falt meg inn å sette halsbånd på katten. Men jeg er veldig nysgjerrig på hvilke grunner dere har for å gjøre det?

Katten min er tam og velfødd, så jeg vil tro folk skjønner at den har et hjem selv om den ikke har halsbånd. Refleks? Jeg tror at katter som blir påkjørt blir det selv om de har refleks. Problemet er vel at katten forviller seg/løper ut i veibanen og at bilen ikke rekker å stoppe, ser ikke helt at et refleksbånd kan redde kattens liv egentlig?

For meg er halsbånd noe man putter på katten fordi man selv syns det er fint. Jeg tror dermed at katten har det bedre uten, men revurderer gjerne det standpunktet!

Skrevet

Min har ikke halsbånd, for han er så gammel og pysete at de få gangene - tre ganger i året, kanskje? - han går ut blir han borte i maksimalt fem minutter, og går ikke i nærheten av noen vei.

Men hadde jeg hatt utekatt, så hadde den fått akkurat sånn halsbånd som du beskriver, med refleks og strikk, så den er godt synlig uten å risikere å henge seg fast og kveles. :)

Eventuelt finnes det halsbånd med en slags nødåpner som åpner seg om katten henger seg fast. Og så hadde jeg skrevet telefonnummer på halsbåndet, kanskje på en sånn liten plakett man kan henge på.

Og selvfølgelig chipmerking, vaksine, kastrering og ormekurer, men det er jo en annen sak. :)

(Han er altså kastrert, vaksinert og får ormekurer selv om han ikke er så mye ute.)

Tror ikke de plages så mye av å ha på halsbånd når de vant til det, må da bli omtrent som at vi har på oss klær. Kjempefornuftig å ha reflekshalsbånd på utekatter!

Skrevet

Mine katter har halsbånd fordi vi har kattedør med magnetlås, og noe må jo magneten henge i.

Den ene er innekatt foreløpig, men når den begynner å gå ut, så er det jo greit at den allerede er vant til halsbånd.

Har også den typen som løser ut hvis katten blir hengende fast. Det er helt tydelig at kattene ikke er plaget av halsbåndet, de prøver aldri å fjerne det.

Skrevet

Min pus har halsbånd - men kun når hun er ute. Når hun vil ut stiller hun seg pent opp og strekker hals for å få på seg båndet før hun springer avgårde :ler: Samme når hun kommer inn, da vil hun opp på armen for kos, så fjerning av bånd og litt mat.

Jeg har tre grunner for halsbånd:

- jeg vil gjøre det tydelig for enhver at dette er en katt med et hjem og også at det er MIN katt...:sjenert: Har opplevd unger som prøver å lokke til seg katten i den tro at den er deres (hun har et ganske "vanlig" utseende) - heldigvis er pusen min skeptisk til fremmede og ikke enkel å få ta i, men bedre føre var...

- pusemor er liten og kullsort, helt umulig å få øye på i mørket. Med halsbånd håper jeg bilister lettere kan få øye på henne i veien/veikanten og ta hensyn deretter. Jeg får også lettere øye på henne når jeg skal ha henne inn for natten og hun leker gjemsel i buskene ;)

- skulle uhellet være ute og noe skje med henne (bli påkjørt/skadet/funnet omkommet etc etc), har jeg større tiltro til at "vanlige" folk kontakter et navn og nummer på halsbånd enn å melde fra til dyrlege for å sjekke chip. Rett og slett.

Jeg bruker konsekvent "klikk-halsbånd" (som utløser seg selv) med refleks - bjelle fjernet (kjenner jeg ikke helt stoler på strikk-båndene...). Enten med ampull med navnelapp i eller navn/tlf skrevet på innsiden. Halsbåndene koster en femtilapp og i løpet av det siste året har vi hatt et "forbruk" på ca fire tror jeg...

Skrevet
Mine katter har halsbånd fordi vi har kattedør med magnetlås, og noe må jo magneten henge i.

Samme her.

Kattene mine har aldri forsøkt å fjerne halsbåndene eller hatt noe som helst problemer. Jeg har utekatter, men det skal sies at de er to gode sofagriser begge to. :)

Skrevet

Syns igrunn det er litt unødvendig med halsband på katter. Er den chippet og id merket skulle det ikke være noe problem å finne eieren:) Men det er kanskje litt enklere å finne eier om den har en bånd med tlf nummer på.

Men skal man først ha på halsbånd det må være med sånn klikk lås, som spretter opp av seg selv om man drar i det. Slike med strikk kan strekkes ut og kanskje skade katten mer. Så det på tv en gang en katt som hadde hengt seg fast og prøvde å komme seg ut ved å sette poten i båndet å prøve å dra det av. Men endte med at han fikk hele foten inn i båndet og ble sittende fast med båndet under ene armen og fikk store gnagsår :nei:

Gjest Langsyne
Skrevet
Nei det kunne ikke falt meg inn å sette halsbånd på katten. Men jeg er veldig nysgjerrig på hvilke grunner dere har for å gjøre det?

Katten min er tam og velfødd, så jeg vil tro folk skjønner at den har et hjem selv om den ikke har halsbånd. Refleks? Jeg tror at katter som blir påkjørt blir det selv om de har refleks. Problemet er vel at katten forviller seg/løper ut i veibanen og at bilen ikke rekker å stoppe, ser ikke helt at et refleksbånd kan redde kattens liv egentlig?

For meg er halsbånd noe man putter på katten fordi man selv syns det er fint. Jeg tror dermed at katten har det bedre uten, men revurderer gjerne det standpunktet!

Jeg bor ikke langt unna sentrum. I tillegg har jeg hatt mange katter her en stund fordi de ikke har hatt halsbånd og har gått seg bort. Da snakker jeg om tre katter hvert år, de siste årene. :tristbla:

Har funnet eierne til noen, men ikke alle.

Skrevet

Kattene mine klatrer i trær og løper i skogen hele dagen (de bor hos moren min laaangt unna byen), så jeg har ikke halsbånd på dem, er altfor redd for at de skal sette seg fast eller bli hengt i et tre. Vet det finnes halsbånd med spesiell klikk-lås som åpnes seg når trykket blir for hardt,men jeg stoler ikke på det.

Å bruke halsbånd kan være en lur idè med tanke på at folk vet at de har et hjem,men jeg tar ikke sjangsen. De bor på gård, er kastrert/sterilisert og alle i området vet hvor de hører hjemme (det er to naboer på 5 km avstand :)), så de trenger igrunn ikke halsbånd heller.

Gjest Langsyne
Skrevet (endret)
Syns igrunn det er litt unødvendig med halsband på katter. Er den chippet og id merket skulle det ikke være noe problem å finne eieren:) Men det er kanskje litt enklere å finne eier om den har en bånd med tlf nummer på.

Ja nettopp. Synes heller ikke at det skulle vært så nødvendig, da hadde jeg også latt være, og katten hadde sluppet. Hadde vært fint! :)

Men jeg vet at det er så mange som ikke gidder å sjekke om det er id eller chipping på kattene.

Endret av Langsyne
Skrevet

Mine grunner til at jeg synes det er smart med halsbånd på katt:

- det øker sannsynligheten for at bilene ser dem, har ingen tall på det, så kanskje det ikke er så mange som reddes av reflekshalsbånd, men logikken sier meg at flere vil unngå bildøden om de blir lettere å se. Refleks er et must på barn, hvorfor ikke på dyr? Barn og dyr har jo ofte samme atferdsmønster, og kattene er enda mindre enn barna, og dermed vanskeligere å se. Refleks vil gjøre at bilene har sjangs å se katten mens den enda befinner seg i veikanten, og dermed kan de bremse tidligere. Jeg har aldri hørt om en katt med reflekshalsbånd som har blitt påkjørt, men savner undersøkelser og statistikk på dette - interessegrupper med litt ressurser burde sette igang og finne ut hva som er realiteten her!

- hvis katten skulle bli skadet og gjemmer seg/legger seg i skogen for å dø, vil den være lettere å finne igjen med lommelykt og litt mørke, enn å lete etter en svart/grå/spraglete klump midt i alt det andre gråbrune i naturen.

- at katten har halsbånd, tilsier at den har en eier. Mange hjemløse katter finner litt mat her og litt mat der, og har tidligere hatt en eier, så de er tamme og ser normalvektige ut selv om de er hjemløse. Jeg har flere ganger sett katter jeg har lurt på om er hjemløse, fordi jeg ser dem nesten hver gang jeg går ut, eller de søker kontakt med fremmede og ser ut som de ber om å få et hjem. Hadde kattene hatt halsbånd med telefonnummer, kunne jeg bare tatt en rask telefon for å vite om katten har et hjem eller ei. (Ja, noen er sikkert chipmerket, men jeg kan jo ikke stappe alle kattene jeg ser i bilen og kjøre til veterinær for å sjekke chip).

- jeg tror ikke en katt har verre av å gå med halsbånd - forutsatt at den er kastrert og dermed ikke springer rundt og slåss hele tiden, og at det er et strikk-/nødåpnerhalsbånd - enn en hund. Jeg tror de venner seg til det raskt, og så snart de er vant med det merker de det ikke. Jeg glemmer iallefall raskt at jeg har klær på meg, det er ikke noe man går og tenker på og plages av.

Derimot ser jeg ingen vits med pyntehalsbånd på innekatter, eller halsbånd uten refleks eller telefonnummer/navn på eier på utekatter. Ingen vits å la kattene gå rundt med halsbånd uten at de selv tjener på det.

Skrevet

Har også katt med halsbånd, ettersom magneten som åpner katteluken må henge i noe.. Og vi må ha luke med magnetlås ettersom den "åpne" luken (da man kan unngå halsbåndbruk) vi hadde før slapp inn løskatter stadig vekk.

Bruker også bånd med selvutløser, den utløses (for?) lett og er ikke noe problem for katten å komme seg ut av dersom den skulle henge seg fast i noe.

Katten kunne ikke brydd seg mindre om båndet. Og vi passer nøye og ofte på at det ikke sitter for stramt, men at det er løst og ledig rundt halsen.

Synes forøvrig det er værre med ute/innekatter som ikke har katteluke (der det kunne latt seg gjøre). Tenk for en frihet for katten å kunne gå ut og inn av seg selv! Å være inne i 8 timer hver dag alene eller fryse stumpen av seg ute mens man er på jobb hele dagen har jeg ikke noe til overs for. Jeg hadde ikke likt å ha det i tankene hele dagen på jobb i alle fall. Anbefaler alle som har mulighet, å kjøpe katteluke med magnet (for å unngå at løskatter kommer inn) og å bruke halsbånd (støtter alle grunner som er nevnt over her). Min mening er at katter er frie dyr og ikke skal sperres inne.

Gjest Langsyne
Skrevet
Synes forøvrig det er værre med ute/innekatter som ikke har katteluke (der det kunne latt seg gjøre). Tenk for en frihet for katten å kunne gå ut og inn av seg selv!

Bor i et leilighetskompleks og kan ikke ha kattedør. Han koser seg inne når jeg er på jobb eller koser seg ute! På vinteren er han av erfaring mer inne, merker jeg. Så jeg lar han være inne. Men på sommeren er han mer ute, og da lar jeg han være ute.

Katter er forskjellige?

Skrevet

Min har reflekshalsbånd som åpner seg av seg selv dersom hun skulle huke seg fast i noe. På dette henger en liten medaljong som kan åpnes, og inni er det en lapp med navn og telefonnummer. Hun bryr seg ikke om halsbåndet i det hele tatt. Hun har mistet endel av de, men det tar jeg som et tegn på at de virker som de skal.

Skrevet

Vi har på våre katter. Det er helt enkle reflekshalsbånd med strikk som de skal få av seg om de skulle være uheldige å henge seg opp i noe. På innsiden står mitt navn og telefonnummer.

Jeg syns refleksen er smart, kanskje blir katter påkjørt uansett, men våre er svarte og refleksen lyser opp med en gang det kommer lys på så det er bedre enn ingenting!!

De fikk dem på seg i ung alder og har aldri vært plaget eller synlig irritert på dem. Hadde aldri tatt på katten pyntehalsbånd bare for moro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...