Gå til innhold

Smakstilsette vann til hest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes hestene drikker lite for tiden. De spiser rundballe - som jo ikke er tørt, men drikker ikke mange literne i døgnet.

Tilbyr dem vann jevnlig, men det fryser jo etter en stund, og så er det "på'an igjen". Tenkte om det fantes noe man kunne tilsette vannet for å friste dem til å drikke, ala saft el.

*Hvor mye burde de drikke?

*Hvordan gjør dere det om vinteren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når det gjelder at vannet fryser, har du prøvd å legge en ball eller vedkubbe oppi der? Hver gang de drikker så rører den på seg og vannet bruker lengre tid på å fryse, det gjorde at hestene på stallen drakk mer når jeg pleide å være der.

Men noen av hestene drakk også minimalt med vann men gikk rundt og spiste snø.

Endret av Gjest
Gjest Gjest veterinær
Skrevet

Du kan prøve å tilsette litt eplejuice, eller melasse. Det er meget viktig at hestene får i seg nok vann når de går på utegang. Jeg har behandlet mange hester med forstoppelseskolikk sfa for lavt vanninntakt, og det er ikke alltid det går like bra med de hestene, dessverre. Hvis du ikke klarer å holde vannkaret deres frostfritt størstedelen av døgnet, så finnes det vannkar på markedet som varmer opp vannet slik at det holdes på en stabil temperatur.

Skrevet
Når det gjelder at vannet fryser, har du prøvd å legge en ball eller vedkubbe oppi der? Men noen av hestene drakk også minimalt med vann men gikk rundt og spiste snø.

Har ikke prøvd det, dvs det har aldri falt meg inn... Despiser nok snø, men jeg synes urinen ser mørk ut i snøen....

Skal prøve med eplejuice :)

Gjest *lucky*
Skrevet

Ta en større dunke som du fyller med flis(eller isolasjon), sett vanbøtta opppi, se til at det er flis rundt hele vannbøtta så fryser ikke vannet så lett. Gi hestene temperert vann, det er jo ikke så godt å drikke mye iskaldt vann, det har du sikkert prøvd selv:)

Ellers så tror jeg ikke det er så dyrt å legge ut drikkekar med varmekabel.

Gi de lunketvann med litt melasse i når de kommer inn for kvelden, det liker de godt! Du kan ha i hvitløkspulver til hest feks.

Litt usikker på hvordan det er for tennene til hesten visst du gir mye melasse, så spør veterinæren.

Gjest Gjest_Jeanette_*
Skrevet

Melasse i vannet kommer hesten sannsynligvis til å elske, så prøv det! Det resulterte i at hesten stadig var borte å drakk, slik at det kun frøs på et tynt lag med is hver gang. Men er det 20 minus fryser jo vannet uansett.

Skrevet

Vi har hatt samme problem... Det er virkelig verdt det å investere i termobarer, som holder en stabil temperatur på 15-20 grader :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...