Gjest MB Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 August 2007 fikk jeg meg verdens søteste japanske spisshund valp. Han har nå vokst opp og blitt en kjempefin hund på nesten alle måter. Men nå etter det har blitt mørkt ute har han begynt å bjeffe noe volsomt på fremmede mennesker vi møter på tur når det er mørkt. Han nekter å gå i nærheten av de og bare bjeffer og bjeffer og slutter ikke før enten de eller vi har gått igjen. Han var ikke sånn før, starta vel i november. Før det bjeffa han bare på utleninger når det var litt mørkt, men jeg tenkte at det bare var fordi han aldri har møtt eller vært med noen utlendinger før. Men nå har det jo blitt mye værre. Har noen noe tips til hva jeg kan gjøre for å få han til å slutte. Han bjeffer også litt når det kommer fremmede på besøk i huset, et par ganger, men det gjør meg ingen ting siden han passer på huset sitt og for min del er det greit. Han bjeffer ikke noe særlig ellers. Ikke på hunder eller katter eller hester eller noen nye rare ting. Han bjeffer KUN på andre hunder om de bjeffer/oppfører seg truende først. Før det vil han bare leke.
Pialill Skrevet 15. februar 2009 #3 Skrevet 15. februar 2009 ingen? eneste jeg kommer på er å vise at du er sjefen... han skal ikke være dem som går fremst og beskytte deg. det jeg gjør når hunden min bjeffer eller knurrer er at jeg tar han hardt i nakkeskinnet og ser han rett inn i øynene og sier strengt nei. kan være han bjeffer fordi han tror det er hans oppgave å beskytte deg, og det er ikke noe lurt....
Satyrica Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 Så rart at han plutselig har begynt med dette etter såpass lang tid, men han er vel mørkredd da En ting du kan gjøre er å avtale med folk du kjenner som hunden sjelden eller aldri har møtt, om å møte deg ute på tur og ha med seg noe hunden din er veldig glad i, som kylling i biter eller frysetørket lever som hunden kan spise der og da. på denne måten vil han oppleve folk dere møter ute som noe positivt. Husk også å gi masse ros i det øyeblikket han slutter å bjeffe.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 Jeg er egentlig i samme situasjon med min kooikerhund på 8 mnd. Etter at det begynte å bli ganske mørkt på kveldene begynte han å bjeffe og knurre mot alle mennesker og hunder som han så. Siden det ser ut som det kommer av usikkerhet, og det at han ikke vet hva det er og dermed liksom skal advare det på forhånd så han er sikker på at det ikke skal komme å ta han, så fant jeg ut at det beste er å lære han at han trenger ikke ta på seg den rollen, fordi det er jeg som skal beskytte han. Det vi har gjort, som faktisk viser seg å være ganske vellykket, er å reagere FØR han rekker å reagere. Med en gang vi ser at det er noe som han kommer til å bjeffe på så prøver vi å få kontakt. Vi prøver å lære han at når han ser noe han syns er skummelt så skal han ta kontakt med oss for "støtte" isteden for å bjeffe. I begynnelsen stoppet jeg opp hver gang det kom noen og stilte meg mellom hunden min og den som kom, og jobbet kontakt. Hvis du har gått på noe valpekurs e.l har du sikkert lært å jobbe med kontakt, og det er det vi har gjort. Etterhvert har jeg begynt å få han til å se på meg mens vi passerer den andre hunden/mennesket. I tillegg til at han slipper å tenke på om det er noe farlig, så konsentrerer han seg om å jobbe med noe annet. Jeg har selvfølgelig med godbiter alltid når jeg går tur, slik at han får masse ros når han passerer, eller tar kontakt med meg når det kommer noe skummelt, uten å bjeffe. Det er selvfølgelig veldig vanskelig å avbryte når hunden først har begynt å bjeffe, men da må man kanskje gå inn med noe sterkere for å avbryte adferden, f.eks en ball eller annen yndlingsleke, bare for at den skal tenke på noe annet... Denne metoden har hjulpet oss veldig ivertfall, og de siste dagene har han passert flere hunder om kvelden uten å komme med annet enn "jeg vil leke med deg- piping", som høres mye mer positivt ut enn "jeg skal drepe deg for du er så skummel- bjeffing;)
Gjest MB Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 Tusen takk for svar. Det med å ta tak i han litt kommer nok ikke til å skje ettersom at jeg ikke liker å bli litt hardhent selv om det er veldig veldig lite. Det er lite sansynelig at jeg gjør på min 6kg`s hund. Ikke noe vondt ment. Men takk for svar
lucy_in_the_sky Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 (endret) eneste jeg kommer på er å vise at du er sjefen... han skal ikke være dem som går fremst og beskytte deg. det jeg gjør når hunden min bjeffer eller knurrer er at jeg tar han hardt i nakkeskinnet og ser han rett inn i øynene og sier strengt nei. kan være han bjeffer fordi han tror det er hans oppgave å beskytte deg, og det er ikke noe lurt.... Nå vet jeg ikke hvilke treningsmetoder ts bruker, men dette synes ikke jeg høres noe lurt ut i hvert fall.. Hunden din er vel kommet i en 'spøkelsesalder', mange hunder får en slik periode der de plutselig kan reagere på ting de aldri har reagert på før, de blir mørkredd osv. Jeg synes du fikk et fint råd fra Gjest_Marianne over her, det beste er å forhindre at adferden skjer, og det kan du gjøre ved å distrahere hunden Ellers kan du sikkert få masse fine råd på canis.no, der er det masse flinke og erfarne hundefolk Endret 16. februar 2009 av lucy_in_the_sky
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #8 Skrevet 16. februar 2009 Jeg prøver å distrahere hunden med en godbit fra hunden reagerer til det den reagerer på er gått forbi. Prater rolig. Om nødvendig sitter jeg på huk og holder godbiten inne i munnen på hunden. Nå er den blitt flink og tar oftere kontakt med meg om den er usikker.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 17. februar 2009 #9 Skrevet 17. februar 2009 Bra at det går bra:) Du kan jo prøve å trene litt kontakt inne også, uten så mye forstyrrelser, så vet han hva han skal gjøre når du går ut... Prøv å få han til å se på deg i lenger og lenger tid før han får en godbit, slik at du ikke trenger å ha godbiten inni munnen hans etterhvert... (vet det er lett å si, men jeg vet akkurat hvor vanskelig det kan være av og til, min eksploderer fullstendig av og til, og det virker som han ikke vet at jeg fins, men det blir bedre etterhvert:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå