Gå til innhold

Når man mottar sosialhjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går fikk jeg innvilget månedlig bostøtte fra sosialen på 5000kr fordi jeg har blitt alene i en leilighet til 9000kr og ikke kan flytte av helsemessige årsaker.

Men jeg ser at det står i papirene at jeg må gi beskjed når det oppstår endringer i økonomiske forhold, som er "arbeidsinntekt, ledighetstrygd,pensjoner, engagsstønad ved fødsel, gevinster, stipend, studielån, feriepenger og tilbakebetalt skatt"

Betyr det at når jeg får feriepenger til sommeren får jeg ikke de sosialstøtte den måneden, og feriepengene går rett til husleia? Sånn at på sett og vis er det "bortkastede" feriepenger? Det samme hvis jeg får penger tilbake på skatten?

Det hadde jo vært fint å for en gangs skyld ha litt ekstra å rutte med og kanskje kunne reise i ferien som alle andre...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Ja det er sånn det er. Sosialstøtte er ment å hjelpe deg når du ikke har råd til å forsørge deg selv. Når du har inntekt til å klare deg selv en måned skal ikke sosialstøtten "sponse luksus".

Man kan mene hva man vil om det, men sånn er det altså.

Skrevet

Wow...

Det er ikke det at jeg ikke er supertakknemlig for at jeg får månedlig hjelp, for det er jeg. Men nå har jeg virkelig ikke lyst på feriepenger, eller penger tilbake på skatten (betalte ekstra mye i fjor for at jeg skulle få tilbake i år) for jeg ser jo ikke noe til det uansett... :tristbla:

Hadde det vært mulig for meg å gjøre som "vanlige" folk på min alder hadde jeg jo delt leilighet med noen. Argh, dette var irriterende.

Jeg får sannsynligvis en voldsoffererstatning på 50-150 000kr (oppreisning) til høsten. Da går vel det også rett i boutgifter :sukk: Hadde tenkt å bruke de pengene på boligsparing/tannbehandling osv men nå forsvinner de vel rett ut til en leilighet jeg ikke engang bor frivillig alene i, og ikke kan flytte fra.

Skrevet

Men forresten, dersom jeg for eksempel får 1000kr til bursdagen min, må jeg si fra om det også? For da har jeg jo 1000kr til "luksus", gud forby.

Skrevet
Men forresten, dersom jeg for eksempel får 1000kr til bursdagen min, må jeg si fra om det også? For da har jeg jo 1000kr til "luksus", gud forby.

Strengt tatt skal man vel det, men jeg regner med at ingen gjør det. Det registreres jo ikke noe sted offentlig. Men ikke sett pengene på kontoen din. DA kan de oppdage det.

Skrevet

Du skriver at du får bostøtte fra sosialen, mener du at du får suplering til husleien, eller får du bostøtte - fra husbanken?

Hvis du mottar supplering til husleien fra sosialen, er det noe de yter når du absolutt ikke har andre midler, og da må alt oppgis (ikke bursdagsgaver da) men det kan alikevel være at du får dra på en rimelig ferie, det kan du diskutere med din saksbehandler.. Om det pgr hellsemesige årsaker kanskje vil få deg raskere tilbake til arbeidslivet, eller lignende.. Og trenger du tannbehandling er det gode grunner for at du får bruke pengene til det.

Lykke til:-)

Skrevet

Det er nok sånn det er. Jeg hadde dårlig råd en stund og vurderte og gå til sosialen, men fikk beskjed om at da måtte jeg nok selge bilen min, og det vil jeg ikke.

Skrevet

Kjenner jeg får litt panikk nå.

Jeg har alltid spart 500kr i mnd i tilfelle uventede utgifter, er ikke det heller lov nå, fordi jeg da har penger i bakhånd som jeg kunne brukt på husleie? Jeg sparer ikke fordi jeg har så mye overflødig inntekt, tvert imot, men fordi jeg heller sparer penger enn å bruke dem på unødvendigheter.

Jeg skal til NAV-kontoret i morgen og stille alle disse spørsmålene altså... bare stresser meg selv opp litt her jeg sitter i kveld, hehe.

Synes det er litt dumt hvis det er sånn "du har lov å ha så mye at du akkurat ikke er under fattiggrensa, men ikke mer!"

Skrevet

Man kan søke sosialen om å dekke hele tannbehandlingen. Jeg vet om en som fikk dekket et stort beløp.

Et tips er å aldri godta et avslag i første omgang. Alltid send inn en anke på avslag eller vedtak som ikke er så bra som det du trenger.

Skrevet

Klart du kan spare, men gjør det hjemme i sparebøssa di. Ikke putt pengene i banken.

Skrevet
Du skriver at du får bostøtte fra sosialen, mener du at du får suplering til husleien, eller får du bostøtte - fra husbanken?

Hvis du mottar supplering til husleien fra sosialen, er det noe de yter når du absolutt ikke har andre midler, og da må alt oppgis (ikke bursdagsgaver da) men det kan alikevel være at du får dra på en rimelig ferie, det kan du diskutere med din saksbehandler.. Om det pgr hellsemesige årsaker kanskje vil få deg raskere tilbake til arbeidslivet, eller lignende.. Og trenger du tannbehandling er det gode grunner for at du får bruke pengene til det.

Lykke til:-)

Det er ikke fra husbanken, så det er vel supplering... :)

Skrevet
Kjenner jeg får litt panikk nå.

Jeg har alltid spart 500kr i mnd i tilfelle uventede utgifter, er ikke det heller lov nå, fordi jeg da har penger i bakhånd som jeg kunne brukt på husleie? Jeg sparer ikke fordi jeg har så mye overflødig inntekt, tvert imot, men fordi jeg heller sparer penger enn å bruke dem på unødvendigheter.

Jeg skal til NAV-kontoret i morgen og stille alle disse spørsmålene altså... bare stresser meg selv opp litt her jeg sitter i kveld, hehe.

Synes det er litt dumt hvis det er sånn "du har lov å ha så mye at du akkurat ikke er under fattiggrensa, men ikke mer!"

Sosialen er der for at man ikke skal sulte ihjel, grovt sett. Man skal ikke ha råd til noe ekstra når man får sosialhjelp. Har du råd til å spare 500 kr mnd får du kanskje for mye hjelp. ;)

Skrevet
Sosialen er der for at man ikke skal sulte ihjel, grovt sett. Man skal ikke ha råd til noe ekstra når man får sosialhjelp. Har du råd til å spare 500 kr mnd får du kanskje for mye hjelp. ;)

Nah... vil ikke si at jeg får for mye hjelp. Jeg har som regel ca 3000kr etter faste utgifter så jeg vasser ikke akkurat i penger, jeg bare bruker dem på det aller nødvendigste.

Skrevet
Nah... vil ikke si at jeg får for mye hjelp. Jeg har som regel ca 3000kr etter faste utgifter så jeg vasser ikke akkurat i penger, jeg bare bruker dem på det aller nødvendigste.

Det er meninga det da, å bare ha penger til det aller nødvendigste. Jeg måtte få hjelp av sosialen og fikk ikke penger til å betale studielånet, f.eks. Det måtte jeg få utsettelse på. Sånn er det.

Skrevet
Det er meninga det da, å bare ha penger til det aller nødvendigste. Jeg måtte få hjelp av sosialen og fikk ikke penger til å betale studielånet, f.eks. Det måtte jeg få utsettelse på. Sånn er det.

Ja, studielånet har jeg også utsatt.

Skrevet

Forresten... for å sitere hva NAV mener er det aller nødvendigste: "mat og drikke, klær og sko, husholdningsartikler og hygiene m.m., TV-lisens, avis og telefon, fritidsaktiviteter, fritidsutstyr til barn og reiseutgifter."

Alt utenom mat og drikke, husholdningsartikler og hygiene er ting jeg det siste året har regnet som luksus.

Skrevet

Min aller største bekymring nå er egentlig voldsoffererstatningen... Jeg har nettopp brukt en måned på å få alle papirene i orden, men har ikke sendt søknaden enda.

Nå er jeg ikke sikker på om jeg vil søke enda eller om det er like greit å vente til jeg har begynt å jobbe igjen (kanskje om et år), sånn at jeg slipper å punge ut med 10 000kr i måneden som jeg virkelig ikke kan noe for.

Jeg føler at det blir altfor lett å presse meg selv ut i arbeidslivet nå, for å kunne disponere erstatningen som jeg først hadde ønsket... Jeg må velge mellom helsa eller erstatningen?

Feriepengene er det ikke så nøye med... ikke skattepengene heller... men det føles så bortkastet å gå gjennom en ekstremt vanskelig og opprivende søknadsprosess for å få erstatningspenger jeg ikke kommer til å se noe til uansett.

Skrevet
Forresten... for å sitere hva NAV mener er det aller nødvendigste: "mat og drikke, klær og sko, husholdningsartikler og hygiene m.m., TV-lisens, avis og telefon, fritidsaktiviteter, fritidsutstyr til barn og reiseutgifter."

Alt utenom mat og drikke, husholdningsartikler og hygiene er ting jeg det siste året har regnet som luksus.

Ja, det der er en kjent sak. Jeg har mottatt sosialstønad et par ganger, og har ikke hatt råd til fritidsaktiviteter osv i de periodene. Kjipt, men sånn er det. Det er for øvrig forskjell på om man er kortvarig eller langvarig mottaker av sosialstønad. Er man langvarig mottaker får man mer, for at man skal kunne leve tilnærmet normalt. Er man kortvarig mottaker får man bare et minimum som gjør at man akkurat har nok til å overleve.

Skrevet
Ja, det der er en kjent sak. Jeg har mottatt sosialstønad et par ganger, og har ikke hatt råd til fritidsaktiviteter osv i de periodene. Kjipt, men sånn er det. Det er for øvrig forskjell på om man er kortvarig eller langvarig mottaker av sosialstønad. Er man langvarig mottaker får man mer, for at man skal kunne leve tilnærmet normalt. Er man kortvarig mottaker får man bare et minimum som gjør at man akkurat har nok til å overleve.

Ja... og jeg synes det er rart at når man får ekstra penger til feks klær, sko og fritidsaktiviteter en måned (feks feriepenger), har man ikke lenger krav på penger til mat og drikke. Så da er man like langt.

Skrevet

Fikk du bostøtte pga ME Haris? Jeg flytter jo nettopp pga at jeg ikke har råd til å bli boende der jeg bor nå som jeg skal over på rehabilitering. Veldig ubeleilig for å si det mildt, men jeg trodde ikke jeg hadde noe annet valg utfra det jeg har fått info om fra NAV. :klø:

I tillegg skal jeg minne meg selv om å overføre skattepenger etc til mamma evnt ta ut og ha i nattbordsskuffen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...