Gå til innhold

Ovn som er billig i bruk?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet

Hvilke ovner er billigst i bruk?

Vi har panelovner nå, og strømregningen er skyhøy.. Er student så har lite med penger! Har kun 2 rom å varme opp..

Har hørt at oljeovner er billig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oljeovner er ikke billigere i drift enn panelovner, men de har fordelen ved at de har lavere overflatetemperatur, slik at ikke støv (og døde hudceller) svis og pustes inn. I tillegg holder de en mer stabil temperatur, fordi de hele tiden avgir varme, tregere enn termostaten. Men det er nøyaktig samme mengde kilowatt oljeofyllte ovner og panelovner bruker.

Det du vil tjene mest på, hvis du har faste rutiner, er å bruke timere, slik at du kan slå av ovnene ei time før dere går ut om morgenen hverdager, og sette dem på igjen en time eller to før dere er hjemme igjen. Dere kan også senke termostaten om natta, eventuelt la timeren slå av i det rommet som ikke er i bruk, noen timer om natta.

Det vil neppe lønne seg for dere å installere ved- eller oljefyr i en torommer. Hvis ikke dere har tilgang på gratis brensel, og kobling til pipe. Gamle brukte billige/gratis vedovner kan ikke lenger brukes pga miljøkrav til ren forbrenning.

En varmeveksler kan kanskje være regningssvarende over tid, men de er dyr i innkjøp, og det er ikke sikkert den er enkel å montere, med hensyn til huseier og naboleiligheter.

Tror dere tjener mer på å bruke forede gardiner foran vinduene, tepper på gulv, og tepper eller annet på veggene som ekstra isolasjon. Tett all trekk, ved å bruke tetningslister, silikon eller ved å henge noe foran. Og lur dere selv på de kaldeste dagene, ved å tenne mange rimelige stearinlys, og kose dere under pledd i sofaen, med hverandres kroppsvarme. :)

Skrevet

Takk for svar!

Jeg skrur ned ovnen før jeg drar hjemmefra osv. Kler meg godt inne, slik at jeg slipper å ha så mye varme på. Men hun jeg bor med har ovnen på 26-29 hele tiden. Og skrur ikke ned når hun drar på jobb eller noe annet. Jeg må alltid snike meg inn på hennes rom og senke varmen. Jeg takler ikke denne høye strømregningen. Klarer ikke si det til henne heller :( Hennes rom er som en badstu, mens det kaldt inne hos meg. Sånn termostat hadde vært lurt da, mest på hennes rom da, siden hun alltid har så mye varme på.

Skrevet

Slike timere får du for under hundrelappen hos clas ohlson, men det er litt bruksanvisning å sette seg inn i første gangen.

Kjøpte noen til 80 kr stykket, og de kan ha ulikt program for hver ukedag, eller likt hverdager, og eget program for lørdag og søndag. Vet du for eksempel at hun jobber hver torsdag etter kl 15:00, og er tilbake i 21:00-tiden, er det bare å slå den av klokka to på torsdag, og på igjen klokka åtte. Det kan være en del å hente på dette. En slik timer betaler seg i løpet av få måneder.

Men sjekk om der er vindustrekk hos henne. Dessuten kan det hende at hun kunne hatt godt av en oljefylt ovn, for å få jevnere temperatur. Ofte på gjennomstrømningsovner (typiske panelovner) så varierer temperaturen 6-8 grader fra termostaten slår inn og ut. Så hun kan "fryse" ved 22 grader, om der er trekk eller kaldras fra vinduet. Og da må hun stille termostaten på 25-26 grader for at det ikke skal bli kaldere enn de 22 gradene hennes. Selv om det da på det varmeste kan bli oppi 28 grader, før termostaten slår ovnen av, og venter på å slå inn igjen ved 22. Ved slike tilfeller er oljefylte ovner fine, for de holder innstilt temperatur bedre, og trenger ikke varme rommet så mye mer enn hva som er innstilt. Men de koster litt i innkjøp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...