Soon Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 Ja, som overskriften sier: Er det noen økonomiske (og/eller andre) fordeler ved å være gift fremfor å være samboere når man får barn sammen? Vi er samboere og venter barn i august Vi kan veldig gjerne gifte oss, så tenker sånn generelt økonomi, rettigheter etc...
Gjest itla Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Nå har de vel nylig endret reglene noe mtp arverett etc ved samboerskap hvis jeg ikke husker helt feil, så det er mulig disse tingene har endret seg, men tidligere har en av de viktigste fordelene ved ekteskap vært dette med arverett, mulighet til å sitte i uskiftet bo osv, uten at man trenger å gjøre noe for at dette skal være på plass. Som samboere har det vært nødvendig med samboeravtale og gjensidig testamente for å ha dette på det rene. Når det gjelder barn er fordelen ved å være gift ved fødsel at far automatisk får tilkjent farskap på fødselsattesten. Ellers er det noe med skatteklasser og sånt, men den delen kan jeg lite om. Hehe, sikkert andre som kan svare veldig mye bedre på dette... Men vi valgte å gifte oss i høst tildels pga det kommende nurket. Vi har utsatt dette med samboeravtale og testamente i flere år selv om vi var fullt klar over at vi burde gjøre det, så dermed slapp vi det. Som du kanskje skjønner var selve bryllupet mindre viktig for oss...
Soon Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. februar 2009 Noen fler som har innspill? Tenker særlig på skatter/avgifter av alle slag (om det skulle være av betydning). Og også dette med arv....hvis en faller bort etc...
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 13. februar 2009 #4 Skrevet 13. februar 2009 Hvis den ene velger å være hjemme i ulønnet permisjon med ungen, vil den andre betale mindre skatt hvis man er gift. Får forsørgerfradrag. Det får man ikke som samboere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå