Vulpes Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 En venninne og jeg planlegger å flytte sammen til Trondheim til sommeren eller høsten. Vi vurderer litt muligheten å ta inn en tredjeperson, helst en gutt. Men vi vil jo gjerne gjøre alt på våre premisser da, sære som vi er :gjeiper: Jeg har for eksempel en sykdom som gjør at jeg er mye hjemme og mye sliten, og trenger at vedkommende viser hensyn til dette. Og vi orker ikke noen som skal bråke og feste masse. Så det vi lurer på, er om det går an at vi finner en tremannsleilighet sammen først, bare venninna mi og jeg, som vi flytter inn i... Og så har vi visninger og intervjuer for å finne Herr Perfekte Tredjemann. Er det vanlig at utleiere synes det er greit at leieboerne fikser slikt selv? Og så vil vi veldig gjerne ha muligheten til å kaste ut vedkommende om det ikke fungerer... Går det an? Hvis vi skriver en kontrakt på det, som han skriver under på før han flytter inn, at han får så-så lang oppsigelsestid? Må vi ha noen gyldige grunner for å kaste ham ut som står i kontrakten i så fall, eller kan vi gjøre det helt uten videre, så lenge vi har en kontrakt? Vi er n00ber på dette, trenger hjelp!! Alle tanker, tips og råd tas i mot med stor takk!
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Hvorfor finner dere ikke en leilighet hvor bare dere to kan bo? Les husleieloven. Den finner du på nett.
Gjest strykebrett Skrevet 13. februar 2009 #3 Skrevet 13. februar 2009 De fleste huseiere syns dette er ok, men dere må uansett avklare det først. Fremleie er somregel ikke lov uten at man har avklart det med huseier først. Men de fleste huseiere syns det er greit å slippe alt styret med utleie så de pleier å være positive. Når det gjelder å kaste ut noen må dere ha en god grunn til dette, og det er ikke lov til å kontraktfeste dårligere villkår på dette punktet enn det som er gitt i husleieloven etter hva jeg har forstått. Gå på lovdata så finner du den.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #4 Skrevet 13. februar 2009 Dette er vel framleie som som oftest ikke er lov..i tillegg hvem skal ha husleia fra denne tredje personen...dere jenter?..Eller blir det 1/3 av total leie.Skal hans underskrift være på kontrakten som ansvarlig også? Som utleier kan jeg fortelle litt om hvorfor jeg ikke aksepterer framleie..Jeg får mange på visning hver gang, og evaluerer disse personene...så tar jeg ett valg for hvem jeg vil ha i hus...og det er faktisk ikke enkelt. Man vurderer alt fra " festere,slitasje, hvor mange man ønsker å leie ut til, punktlighet, betalingsevne, husdyr..og generelt ser jeg også på hvor moden personen er, i forhold til å være i stand til å gå på en visning...og det er det forbausende mange som ikke er flinke til... Er de ikke i stand til å være punktlig, snakke for seg, være høflig, ha litt viten om leieprosess...så er de sjelden i stand til å betale leia i tide heller. Hvis dere jenter leier en leilighet for 3 personer..der dere to står ansvarlig for leieforholdet..så spiller det mindre rolle for min del. Hvis dere flytter, har ikke denne karen en rett til å overta leiligheta. Da blir det som en kjæreste som flytter inn..( i praksis) Problemet er da..at dere står ansvarlig for hans del av leia også...hvis han ikke betaler, er det deres problem. Hvis dere var økonomisk sterke nok til å håndtere leia dere to, så greit nok, hvis ikke..blir det bare problemer med slikt. Hadde dere søkt på min leilighet med det utgangspunktet hadde jeg ikke valgt dere. Hadde dere leid leiligheta dere to, og etterhvert spurt meg om det var greit å ta inn en tredjeperson (en fremmed), der dere skulle stå for evalueringa..hadde jeg muligens sagt greit..men da er det også dere som står ansvarlig. Når jeg vurderer leieboer..så er det med mange års erfaring, som har vært ganske så dyrkjøpt, stoler ikke på at unge ikke gjør noen tabber der. Når jeg leier ut, har noen ganger to stått ansvarlig for kontrakten, noen ganger 1..greit nok det så lenge jeg får betalt.
Gjest farge Skrevet 13. februar 2009 #5 Skrevet 13. februar 2009 Enig med gjest lenger oppe her, hvorfor ikke finne et sted bare dere to ? Grunnen til å ha inn en tredjepersn ser ut til å være pga penger. Han skal betale men helst ikke bo der. Når det er så mange hensyn å ta til deg med sykdom osv, så hadde jeg ikke tatt sjansen på å ha inn en fremmed. Det er ikke så lett å finne Herr Perfekt Tredjemann. Bommer dere, og det viser seg å være en bråkete fyr (noe dere ikke har forutsetning til å se) så har dere store problem.
Vulpes Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 13. februar 2009 Tusen takk for svar!!! Enig med gjest lenger oppe her, hvorfor ikke finne et sted bare dere to ? Grunnen til å ha inn en tredjepersn ser ut til å være pga penger. Han skal betale men helst ikke bo der. Når det er så mange hensyn å ta til deg med sykdom osv, så hadde jeg ikke tatt sjansen på å ha inn en fremmed. Det er ikke så lett å finne Herr Perfekt Tredjemann. Bommer dere, og det viser seg å være en bråkete fyr (noe dere ikke har forutsetning til å se) så har dere store problem. Kan ofte være koselig å være tre personer fremfor to, både med tanke på det sosiale og konflikter. Så klart er det lov å bo her... Men å spille drithøy musikk dagen lang, ha masse venner på besøk hele tiden og sånt orker jeg ikke.
Noli Skrevet 13. februar 2009 #7 Skrevet 13. februar 2009 Som student leide jeg et svært hus, var rom til 7. For meg var det økonomisk mulig å betale hele husleien selv, ellers ville jeg ikke gjort det. Men leide ut de andre seks romene, og bestemte selv hvor mye hver skulle betale i husleie (var relativt stor størrelsesforskjell på romene) og hadde kontrakt med hver av dem. Det gikk greit, men det var også litt styr. Det kunne lett ha gått galt, derfor ville jeg aldri gjort det om jeg ikke hadde mulighet til å dekke hele husleie selv, sånn just in case..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå