Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle bestille mobilt bredbånd, men er i tvil om hvilken av leverandørene jeg skal velge. Ser Telenor er best i test, men Netcom har et veldig godt tilbud nå i februar. Jeg trenger ikke superhastighet, men god og stabil dekning hjemme (Oslo/Vestfold), til billigst mulig pris.

Noen meninger? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte mobilt bredbånd for litt siden. Kjøpte Necom sitt trådeløse bredbånd og er kjempefornøyd.

Mannen min spurte litt om hva som var så mye bedre med telenor sitt, men det var det vist ikke noe godt svar på. Og han mente at den store prisforskjellen ikke kunne forsvares iallefall.

Hastigheten er god nok og vi er som sagt veldig fornøyd. :)

Skrevet

Tok det lang tid fra dere bestillte USB modemet til dere fikk det Ulva?

Skrevet

Vi gikk til Elkjøp og kjøpte det. Fikk det med engang og det var veldig enkelt og raskt å innstallere.

Skrevet

Ja da har jeg i grunn funnet ut av det ikke er dekning for mobilt bredbånd der jeg skal bo, så da trenger jeg ikke bekymre meg for det :)

Skrevet

Sannhet med modifikasjoner. Får du vanlig veggbredbånd der da?

Jeg har brukt netcoms hvite dings i snart to år, rundtom i hele nordland fylke, og litt troms. Funker som bare det, også når en med telenor ble stående å banne.

Det er to ulike nettverk, og de bruker ikke de samme mastene. Derfor kan noen steder ha best signalstyrke til telenor, andre netcom.

Hvis du vet hvor du skal bo, bør du sjekke dekningskartet. Det er ingen vits å bruke netcom, hvis du kun har telenordekning. Vet du hvor du skal bo, finner du huset på kartet hos hver enkel operatør.

Det er ikke sikkert at du oppnår maks UMTS eller HSDPA 3G ute i periferien, men erfaringsmessig, skal du være svinheldig om du bor slik til at du får nyttiggjort deg sånt, nærmest hvor du snur deg. Da er det EDGE som gjelds, og den finner du nesten over alt i dag.

Ulempen med telenor vs netcom, er at de ikke liker at du laster ned noe. Allerhelst hadde de sett at du bare betalte månedsavgiften, uten å koble til dingsen. Hos netcom er det bare å kjøre på, til krampa tar deg. Det vil si at du, om signalstyrken er ok, kan bruke både podcast, nettradio, youtube (men du må trykke pause, og la den få litt tid til å bufre først), e-post og nettsurf går helt greit. De eneste sidene som går litt treigt er Kvinneguiden, som skal dytte maskina full av skrot, før det lar seg gjøre å få fram tekst. Men du kan bruke low-fi-versjon, om det kniper. (Rart man ikke kan laste innleggene først, og reklamen sist? Det der er et helvete med treigt nett. Og hvem gidder å wappe? KG gjennom nøklehull? Neitakk.)

Telenor truer altså med å skru ned hastigheten dramatisk dersom du laster ned såpass mengde som faktisk ikke er uvanlig å laste ned. Samme med ICE. Ser det er kommet enda en ny aktør på markedet for "mobilt bredbånd", men samme greia, begrenset nedlastning. Helt greit for skalla sekstiåringer som skal sjekke e-post og nettbank fra campingvogna. Men med en gang de begynner å bla litt i lokalavisa, begynner all reklamen å gjøre det dyrt og uhensiktsmessig.

Derfor er jeg trofast mot netcom. Bestilte nytt for ei uke siden. Tenkte at ettersom jeg likevel skal ha den, gjør det ingenting om jeg binder meg for et år. Bruker fritid, men om forholdene krever det, abbnnerer jeg med full gass i sommerhalvåret. For å kunne slippe å betale dyrt for dagsurfing. Simkortet kom dagen etter at jeg la på røret etter å ha snakket med kundesørvis. (Teknisk på netcom er forresten suverent hjelpsom for å hjelpe med å finne løsninger ute i periferien, noe som gjorde at jeg kunne bruke dette stasjonært, også der det egentlig ikke skulle kunne gå an i følge dekningskartet).

Selve den hvite dingsen, kom etter tre dager. Jeg kommer nok til å ha den som en hendig greie på maskin nr to. Men, setter nok inn et aircard istedenfor (en tusseladd eller to), fordi jeg ofte trenger ekstern antenne. Det er ikke mulig med den lille hvite. Kort jævla kabel som følger med også... Tror de ALLE kundene sitter på en benk i tiggerstaden like under nymasta deres? :)

Skrevet

Jada, nesten fritt valg i leverandører på ADSL, rimeligste var Ventelo med fri etablering. Er Ventelo bra mon tro?

Skrevet

Vi har Ventelo, men den dagen det blir bedre utbygget her så bytter vi tvert. Ventelo, den gang Bluecom var de eneste som ville gi oss internett den gangen.

Ventelo er overhodet ikke til å stole på hvis det skjer noe. Servicen er elendig rett og slett.

Funker bra hvis alt går på skinner, men trenger du hjelp er de utrolige trege om de i det hele tatt gidder.

Hadde Ventelo mobil også. Fikk ny mobil. Satte i simkortet, ingen ting funket. For å gjøre en lang historie kort så serverte de meg usannheter i bøtter og spann, før det toppet seg med at de mailet meg og sa at jeg måtte sende min nye mobil til rep.

Da hadde jeg(dagen før jeg fikk mailen fra Ventelo) allerede byttet til Netcom og alt funket etter 20 minutter. Ventelo klarte det ikke i løpet av den uka jeg lot dem få før jeg byttet.

Så har du andre muligheter der du bor, skygg unna Ventelo.

Skrevet (endret)

Jeg har ventelo.

Har egentlig gått greit, men bruker ikke e-posttjenesten deres og sånn, kun linja.

De leverer 70 % av hastigheten jeg betaler for. Og da jeg økte hastigheten for å få en raskere opplastning, så er opplastningen fremdeles den samme, a 50 % av hastigheten jeg betaler for.

Egentlig skulle jeg øke hastigheten til maks. 15000 eller 20000 Kbs det skulle ikke være noe problem, ettersom jeg nærmest bor oppå sentralen. Men de greide bare å koble meg til maks av det gamle adsl1-systemet, ca 6500 Kbs, men som sagt, haltende. Selgeren fra telenor ringte, og der var det ikke noe problem å få 20000 på samme linja. Det er jo deres sentral ;P

Men det til side, så har jeg ikke hatt noen problemer med driftstans, og jeg kom helt fint i kontakt med kundeservice. Men jeg antar den dagen det oppstår tekniske problemer, så er det nok liten hjelp i å prate med et callsenter i india, eller hvordan de løser det der... Men leverer de ikke, betaler vi ikke ;)

Ring kundesenteret deres, og få dem til å love deg gull og grønne skoger. I alle fall at det går greit å oppheve bindingen kostnadsfritt også halveis inne i perioden, dersom de leverer en ustabil tjeneste, eller andre tilbyr høyere hastighet enn dem - og ta opp samtalen ;)

Endret av Kamikatze

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...