Gå til innhold

Reklamasjon på MacBook

Anbefalte innlegg

Gjest Mac-bruker
Skrevet

Jeg kjøpte meg en MacBook i desember 2008, og har generelt sett vært strålende fornøyd. I går tok sluttet imidlertid laderen/adapteret å lade macen, og det er litt krise fordi jeg sitter midt i et stort prosjekt.

I dag tok jeg med macen til min lokale mac forhandler, sammen med kvitteringen, og regnet med at det skulle være plankekjøring å få ny adapter om det var problemet. Jeg traff en hyggelig fyr som virket som han forstod problemet og vi sjekket med strømadapteret på en av utstillingsmaskinene, og det fungerte helt fint. Altså er det strømadapteret som er defekt. Jeg regnet da med at det var en smal sak å gi meg et nytt et (de selger dem jo i butikken), men neida. Macen må sendes inn til et autorisert Apple verksted og så godkjenner de (eller avviser) reklamasjonen. Det tar fort to uker, og jeg har ikke mulighet til å være uten maskinen så lenge nå. Jeg kan selvsagt bare kjøpe et nytt adapter for 775 kr og tenke "skitt au", men det frister lite å bruke 800 kr på noe jeg mener er en garantisak, maskinen er jo ikke tre måneder gammel en gang.

Noen som vet hva mine rettigheter er? Er det ikke forferdelig frikantet og dårlig kundebehandling?

Videoannonse
Annonse
Gjest Christabelle
Skrevet
Jeg kjøpte meg en MacBook i desember 2008, og har generelt sett vært strålende fornøyd. I går tok sluttet imidlertid laderen/adapteret å lade macen, og det er litt krise fordi jeg sitter midt i et stort prosjekt.

I dag tok jeg med macen til min lokale mac forhandler, sammen med kvitteringen, og regnet med at det skulle være plankekjøring å få ny adapter om det var problemet. Jeg traff en hyggelig fyr som virket som han forstod problemet og vi sjekket med strømadapteret på en av utstillingsmaskinene, og det fungerte helt fint. Altså er det strømadapteret som er defekt. Jeg regnet da med at det var en smal sak å gi meg et nytt et (de selger dem jo i butikken), men neida. Macen må sendes inn til et autorisert Apple verksted og så godkjenner de (eller avviser) reklamasjonen. Det tar fort to uker, og jeg har ikke mulighet til å være uten maskinen så lenge nå. Jeg kan selvsagt bare kjøpe et nytt adapter for 775 kr og tenke "skitt au", men det frister lite å bruke 800 kr på noe jeg mener er en garantisak, maskinen er jo ikke tre måneder gammel en gang.

Noen som vet hva mine rettigheter er? Er det ikke forferdelig frikantet og dårlig kundebehandling?

Jeg anbefaler deg å gå inn på www.mac1.no. Der kan de alt om slike ting, og kan gi deg gode svar =)

Skrevet

Det synes jeg høres håpløst ut.

Da vi fikk ødelagt batteriene våre fikk vi nye batterier i løpet av et par dager. Og jeg kan ikke huske at vi måtte levere fra oss maskinene heller.

(Tydeligvis ikke lurt å bare reise fra en mac uten å skru den helt av - vi bare klappet igjen lokket, den skrur seg jo igjen da. Problemet er at den da tapper bitte litt batteri hver dag, og tilslutt etter 3 uker var det helt tomt og batteriet lot seg ikke lade opp igjen)

Forklarte du situasjonen for han i butikken? Kunne de f.eks. låne deg en adapter frem til du er ferdig med prosjektet?

Skrevet

Har du kjøpt hos eller bestilt av norske forhandlere?

Ta en titt på forbrukerkjøpsloven. Det er helt klart at dette er en mangel, og du er selvfølgelig godt innenfor reklamasjonstiden på fem år. Det er altså butikken eller forhandlerens ansvar å reparere macen eller gi deg en ny.

§ 30 tredje slår fast at selgeren må låne deg en mac eller tilsvarende (eller et strømadapter til mac) hvis reparasjon/undersøkelser medfører at du blir avskåret fra å bruke macen din i mer enn en uke. Det skal du få gratis.

Altså har du etter loven krav på en annen mac/pc, eventuelt adapter, hvis reparasjonen tar mer enn en uke. Og god kundeservice tilsier i aller høyeste grad at de bør låne deg adapteret med en eneste gang. Jeg ville tatt turen tilbake til butikken og sagt fra om dette med en eneste gang. Og ikke tro at de i butikken ikke kjenner til reglene, for det gjør de. De bare prøver å unnslippe forpliktelsene sine.

Hvis du forklarer at du har et prosjekt på gang er de sikkert mer forståelsesfulle! :)

Skrevet

Grunnen til at jeg spurte om du har kjøpt av norsk forhandler, er at det er da forbrukerkjøpsloven beskytter deg. Ikke hvis du har bestilt fra utlandet.

Det vil uansett være kjempedårlig service å ikke hjelpe deg!

Skrevet

Når batteriet i min macbook sluttet å virke måtte jeg betale/legge ut for det nye batteriet som jeg fikk tilsendt i posten etter et par dager fra Apple, og når jeg hadde sendt det gamle og ødelagte batteriet til Apple fikk jeg pengene tilbake på konto.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger!

Macen er kjøpt hos norsk forhandler, og det var dem jeg henvendte meg til. Jeg forklarte han i butikken at det ikke er noe alternativ for meg å sende fra meg maskinen på nåværende tidspunkt. Han foreslå da at jeg kunne jo bare kjøpe en ny lader.

Det hjelper meg lite om jeg får låne en Mac, da jeg har programvare på den jeg trenger i jobben, og disse får jeg ikke innstallert på en eventuell lånemaskin, den vil egentlig være verdiløs for meg. Det eneste må være om de sender inn laderen og låner meg en annen i mellomtiden. Lader klarer jeg dessuten sannsynligvis å få lånt av en kollega, om ikke annet på kontoret i arbeidstiden.

Skrevet

Ring Apple, det går ofte fortere å ta det direkte med dem i stedet for gjennom butikken :)

Skrevet
Takk for tilbakemeldinger!

Macen er kjøpt hos norsk forhandler, og det var dem jeg henvendte meg til. Jeg forklarte han i butikken at det ikke er noe alternativ for meg å sende fra meg maskinen på nåværende tidspunkt. Han foreslå da at jeg kunne jo bare kjøpe en ny lader.

Det hjelper meg lite om jeg får låne en Mac, da jeg har programvare på den jeg trenger i jobben, og disse får jeg ikke innstallert på en eventuell lånemaskin, den vil egentlig være verdiløs for meg. Det eneste må være om de sender inn laderen og låner meg en annen i mellomtiden. Lader klarer jeg dessuten sannsynligvis å få lånt av en kollega, om ikke annet på kontoret i arbeidstiden.

Så du vil bare ha adapter som du kan låne i mellomtiden? Hvis det er selve adapteret som er ødelagt, så er de er forpliktet til å låne deg adapter som "erstatningsgjenstand" i henhold til loven.

Kan du få tatt med hele macen til butikken og vise dem at det ikke er den det er noe galt med? Slik at du kan levere inn kun adapteret.

Dette ble rotete, men jeg har null peiling på data ;)

Skrevet
Så du vil bare ha adapter som du kan låne i mellomtiden? Hvis det er selve adapteret som er ødelagt, så er de er forpliktet til å låne deg adapter som "erstatningsgjenstand" i henhold til loven.

Kan du få tatt med hele macen til butikken og vise dem at det ikke er den det er noe galt med? Slik at du kan levere inn kun adapteret.

Dette ble rotete, men jeg har null peiling på data ;)

Som jeg skrev i startinnlegget hadde jeg med meg hele macen i butikken og vi prøvde laderen til en av ustillingsmaskinene i butikken og det fungerte helt smertefritt. Altså er det laderen min som er defekt.

Han jeg snakket med insisterte på at de må sende både Macen og laderen til service for å vurdere om det er en reklamasjon eller ikke.

Skrevet
Macen må sendes inn til et autorisert Apple verksted og så godkjenner de (eller avviser) reklamasjonen. Det tar fort to uker, og jeg har ikke mulighet til å være uten maskinen så lenge nå. Jeg kan selvsagt bare kjøpe et nytt adapter for 775 kr og tenke "skitt au", men det frister lite å bruke 800 kr på noe jeg mener er en garantisak, maskinen er jo ikke tre måneder gammel en gang.

Jeg tror forbrukerrådet har en viss tid som må gå før du får låne en maskin (evt lader i dette tilfellet).

Skrevet
Jeg tror forbrukerrådet har en viss tid som må gå før du får låne en maskin (evt lader i dette tilfellet).

§ 30 tredje slår fast at selgeren må låne deg en mac eller tilsvarende (eller et strømadapter til mac) hvis reparasjon/undersøkelser medfører at du blir avskåret fra å bruke macen din i mer enn en uke. Det skal du få gratis.

Loven sier jo at dersom man er avskåret fra å bruke produktet i mer enn en uke skal man få et gratis låneprodukt, men i de fleste tilfeller må man vente og se om det tar mer enn en uke, og deretter komme tilbake å få låneproduktet. Det har i alle fall jeg opplevd to ganger med mobiltelefoner som har vært inne til reparasjon. Dermed må man klare seg uten i en uke før man får låneprodukt. Det virker som dette er vanlig praksis...

Skrevet
Loven sier jo at dersom man er avskåret fra å bruke produktet i mer enn en uke skal man få et gratis låneprodukt, men i de fleste tilfeller må man vente og se om det tar mer enn en uke, og deretter komme tilbake å få låneproduktet. Det har i alle fall jeg opplevd to ganger med mobiltelefoner som har vært inne til reparasjon. Dermed må man klare seg uten i en uke før man får låneprodukt. Det virker som dette er vanlig praksis...

Ja, det stemmer det, men jeg sa heller ikke noe annet. :)

Det er uansett mindre enn de to ukene trådstarter nevner et sted. Uansett bør god kundebehandling tilsi at de låner ut en så ubetydelig del med en eneste gang! :)

Så er det også en over her som sier at h*n kjøpte lader, og fikk penger tilbake da det viste seg at det var grunnlag for reklamasjon. Kanskje det er den beste løsningen!

Skrevet

Jeg dro tilbake til butikken i kveld, men fikk samme svar som tidligere i dag, bortsett fra at det holdt å sende inn bare laderen, ikke hele macen. Han som hjalp meg var skikkelig frekk og nedlatende i tonefallet, så hele greia ble lite hyggelig. Jeg spurte nemlig om hvorfor de ikke bare kan gi meg ny lader når det er helt klart at det er den som er ødelagt - de har den jo i butikken. Svaret jeg fikk var at "vi lager ikke Macer og derfor kan vi ikke avgjøre om det er defekt, det må de som lager Macer gjøre".

Jeg forsøkte meg på at jeg kunne kjøpe en ny strømadapter nå og eventuelt få igjen pengene om reklamasjonen ble godkjent, men det kunne jeg visst ikke. Ikke hadde de en jeg kunne låne heller. Jeg endte med å kjøpe en ny, jeg orket bare ikke mer krangling og stress, siden jeg plutselig fikk dumpet enda et prosjekt med kort deadline i fanget må jeg bare ha maskinen i orden så jeg får ting unna.

Skrevet
Jeg dro tilbake til butikken i kveld, men fikk samme svar som tidligere i dag, bortsett fra at det holdt å sende inn bare laderen, ikke hele macen. Han som hjalp meg var skikkelig frekk og nedlatende i tonefallet, så hele greia ble lite hyggelig. Jeg spurte nemlig om hvorfor de ikke bare kan gi meg ny lader når det er helt klart at det er den som er ødelagt - de har den jo i butikken. Svaret jeg fikk var at "vi lager ikke Macer og derfor kan vi ikke avgjøre om det er defekt, det må de som lager Macer gjøre".

Jeg forsøkte meg på at jeg kunne kjøpe en ny strømadapter nå og eventuelt få igjen pengene om reklamasjonen ble godkjent, men det kunne jeg visst ikke. Ikke hadde de en jeg kunne låne heller. Jeg endte med å kjøpe en ny, jeg orket bare ikke mer krangling og stress, siden jeg plutselig fikk dumpet enda et prosjekt med kort deadline i fanget må jeg bare ha maskinen i orden så jeg får ting unna.

Ta vare på kvitteringen for den nye laderen, og ring Apple i morgen. Kan hende de refunderer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...