FoxyFish Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #61 Skrevet 13. februar 2009 Noen mennesker sier altså: "Jeg har møtt såååå mange amerikanere som er dumme og ikke vet noe om Norge". Mens trådstarter sier: "Jeg har møtt sååååå mange nordmenn som har utrolig mye stygt å si om amerikanere, og et stoltere folk enn nordmenn skal man lete lenge etter. " Det er ganske morsomt at trådstarter ikke ser at hun gjør akkurat den samme feilen som de hun kritiserer, nemlig å generalisere. Som amerikanerne sier: "Practice what you preach." Nope, helt feil! Jeg sier ikke "alle nordmenn sier at amerikanere er dumme, og jeg er så lei av dere hele gjengen!!", jeg sier "jeg er så lei av nordmenn som sier at amerikanere er dumme fordi de ikke kan noe som helst om Norge" Det er en radikal forskjell Og at nordmenn er stolte er det vel ikke mange som har noe å si på. Vi er et veldig nasjonalistisk land, og mange er veldig stolte av å være nordmenn når man for eksempel er i utlandet. Og det er det ikke noe negativt med. Kjære vene, jeg er stolt nordmann selv, jeg! Men det betyr ikke at jeg forventer at alle "utlendinger" skal like Norge like godt som meg selv, og kunne både det ene og det andre om dette flotte landet. Hvis du tolker det slik at "jeg hater nordmenn" så kan jeg opplyse deg om at du har misforstått.
Fortunatus Skrevet 14. februar 2009 #62 Skrevet 14. februar 2009 For meg er det media sin skyld som gjør at jeg tror amerikanere er litt.. dummere enn ellers.. På nyhetene og amerikanske serier får vi høre - At i USA kan du bli saksøkt hvis du ikke skriver "hot coffee" på plastlokket på koppen - 7 av 10 i USA er overvektige. - De er elendige på geografi - De har stemt frem Bush 2 ganger - Michale Moores filmer om våpen og helsevesen. - osv osv Har også hørt historier der noen amerikanere prøvde å saksøke et norsk turistselskap da midnattsolen var akkurat samme sola som de hadde i USA.. Når man hører slike historier ofte nok, så til slutt blir man jo å tro at i det folkeslaget er gjennomsnitts-IQen kanskje ikke på topp. Men tror egentlig ikke de er så forferdelig dumme, fordi de har jo mesteparten av romfart, de er vel landet med best teknologi om det meste.
Nieve Skrevet 14. februar 2009 #63 Skrevet 14. februar 2009 Jeg har snakket med folk sørfra som tror at alle i Finnmark bor i lavvu, og at vi kjører snøscooter istedet for biler, pga så mye snø... men ikke så rart at noen nordmenn tror vi har isbjørn i Finnmark da Hammerfest er utstyrt med utallige isbjørn-monumenter...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå