Gå til innhold

Dere som sier..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er det vel ikke akkurat bare nordmenn som er selvopptatte på vegne av sitt eget land. Det gjelder for alle befolkningsgrupper.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå er det vel ikke akkurat bare nordmenn som er selvopptatte på vegne av sitt eget land. Det gjelder for alle befolkningsgrupper.

Selvfølgelig :)

Skrevet

Hvor mye kan vi om naboene våre egentlig? Er vi så mye bedre?

Test dine kunnskaper om Danmark.

Skrevet

7 av 10

Gjest Langsyne
Skrevet

7 av 10.

Gjest Bare innom
Skrevet

9 av 10

(bommet på Dronningens lillesøsters navn)

Skrevet

Jeg synes ikke amerikanere er dumme langt i fra. Hva er Norge kjent for i USA?

Skrevet
Og igjen, dette var en tråd som var mer rettet på hvor selvopptatte nordmenn kan være overfor egen nasjon.

Ro deg litt ned. Alle folkeslag er stolte over egen nasjon.

Når du snakker om selvopptatthet, så oppfatter jeg litt det motsatte; nordmenn er selvbevisste. "Nåja, nå må vi ikke skryte så mye, for vi er et lite land"-mentaliteten er langt vanligere enn "vi har olje og oljepenger, derfor vet alle hvem vi er", som jeg ikke har opplevd i det hele tatt. Jeg har aldri møtt en nordmann som har ment av vi er verdens navle. Når vi er ferdig med grunnskolen har vi skjønt at Norge er et lite land i verdenssammenheng.

Jeg synes ikke amerikanere er dumme. Jeg tror "dumme amerikanere" bare er et fast uttrykk, vi skjønner jo at ikke alle veier 250 kilo, klør seg i rævva og ikke aner hvor Canada ligger. USA har spredd sin kultur over hele verden, den gjengse nordmann for størstedelen av inntrykkene sine om amerikansk dagligliv fra filmer og sitcoms. Og her er jo alle amerikanere pene og med en kjapp replikk på lur, mange sitter nok med dette inntrykket.

Vi får også negative inntrykk. Av statisikk leser vi at amerikanere er kunnskapsløse i f.eks. geografi, og store deler av resten av verden ser med sjokk og vantro at de valgte Bush som sin leder to ganger. Klipp som en annen her i tråden linker til, underbygger disse fordommene. Her vises amerikanske enkeltpersoner i situasjoner der de framstilles som dumme. Jeg tror det er noe i at en så stor befolkning har et videre spenn i intelligensen enn en mindre folkegruppe har, kontrastene er større.

Jeg synes du ser veldig svart/hvitt på ting. Du sier du er lei av at nordmenn synes amerikanere er dumme?

Skrevet
Jeg synes ikke amerikanere er dumme langt i fra. Hva er Norge kjent for i USA?

Ostehøvelen (hvis de har) og bindersen vi ikke hadde oppfunnet av likevel. :fnise:

Skrevet

Når du snakker om selvopptatthet, så oppfatter jeg litt det motsatte; nordmenn er selvbevisste. "Nåja, nå må vi ikke skryte så mye, for vi er et lite land"-mentaliteten er langt vanligere enn "vi har olje og oljepenger, derfor vet alle hvem vi er", som jeg ikke har opplevd i det hele tatt. Jeg har aldri møtt en nordmann som har ment av vi er verdens navle. Når vi er ferdig med grunnskolen har vi skjønt at Norge er et lite land i verdenssammenheng.

Jeg synes ikke amerikanere er dumme. Jeg tror "dumme amerikanere" bare er et fast uttrykk, vi skjønner jo at ikke alle veier 250 kilo, klør seg i rævva og ikke aner hvor Canada ligger. USA har spredd sin kultur over hele verden, den gjengse nordmann for størstedelen av inntrykkene sine om amerikansk dagligliv fra filmer og sitcoms. Og her er jo alle amerikanere pene og med en kjapp replikk på lur, mange sitter nok med dette inntrykket.

Vi får også negative inntrykk. Av statisikk leser vi at amerikanere er kunnskapsløse i f.eks. geografi, og store deler av resten av verden ser med sjokk og vantro at de valgte Bush som sin leder to ganger. Klipp som en annen her i tråden linker til, underbygger disse fordommene. Her vises amerikanske enkeltpersoner i situasjoner der de framstilles som dumme. Jeg tror det er noe i at en så stor befolkning har et videre spenn i intelligensen enn en mindre folkegruppe har, kontrastene er større.

Jeg synes du ser veldig svart/hvitt på ting. Du sier du er lei av at nordmenn synes amerikanere er dumme?

Så å si all kultur fra USA har en dirkete inflytelse fra de Europeiske koloniene som styrte USA. Og slavene alt de gjør er å gi oss en ny versjon av europeiske og andre lands kulturer.

Skrevet

Hadde jeg vært roligere, tror jeg faktisk at jeg hadde sovnet. :Gjesp:

Nordmenn har en tendens til å være ganske så tvetydige i sin selvopptatthet. Det er riktig som du sier at man omtrent blir oppdratt til å være ydmyk og diskrét, men likevel glimter man til når amerikanere ikke vet at det ikke går isbjørn i gatene her. Jeg har møtt SÅ mange nordmenn som har utrolig mye stygt å si om amerikanere av den enkle grunn at de har manglende kunnskap om Norge. Det er altså et stort sprik mellom ord og handling. Et stoltere folk enn nordmenn skal man lete lenge etter. Jeg var for eksempel på en konferanse i forbindelse med 2005 markeringen av 100-års selvstendighet fra Sverige. Her var blant annet et tema nasjonalbevissthet og nasjonalstoltet i Norge og i Sverige, og Norge "vant" klart i alle tilfeller. Stoltheten var overlegen. I seg selv er ikke det noe negativt. Vi har tross alt vært selvstendige mye kortere tid enn blandt andre våre naboland. Men at folk (amerikanere spesielt. Av en eller annen merkelig grunn reagerer vi ikke dersom mexicanere ikke har kjennskap til oss) er dumme dersom de ikke kjenner til " 10 fakta om kongeriket Norge", synes jeg er ganske selvmotsigende. Som noen har nevnt så er det jo begrenset kunnskap om Norge innad i Norge også.

Jeg kan jo referere til "da damene dro"-tråden, hvor mange nordlenninger er fornærmet over andres syn på dem. Eller hun som i denne tråden var fra Finnmark og fortalte at også hun fikk spørsmål fra nordmenn om det var isbjørner der hun bodde. Vi har jo også veldig mange godt voksne nordmenn som tror det finnes pingviner på Svalbard og tigre i Afrika.

Som en annen så godt sa det; folk er naturlig nok mest opptatt av sitt nærmiljø, og det kvalifiserer ikke nødvendigvis til dumhet. Det er ganske så naturlig.

Skrevet

Hvis man forventer at folk i USA skal vite hvor Norge ligger,og hvordan livet her er, så bør man kanskje selv huske alle statene i USA også, og dertil kunne plassere dem på kartet.

Kan du ikke? Da er vel nordmenn stokk dumme da... ;)

Ellers fikk jeg 10 av 10 på testen om Danmark, men det var nok mer flaks enn kunnskap.

Skrevet
Hvis man forventer at folk i USA skal vite hvor Norge ligger,og hvordan livet her er, så bør man kanskje selv huske alle statene i USA også, og dertil kunne plassere dem på kartet.

Kan du ikke? Da er vel nordmenn stokk dumme da... ;)

Ellers fikk jeg 10 av 10 på testen om Danmark, men det var nok mer flaks enn kunnskap.

For ikke å snakke om hvordan klimaet er i de ulike statene rundt året ;)

Skrevet
Jeg har nå sett meg grundig lei av de ekstremt mange nordmennene som påstår at amerikanerne er så dumme, de som ikke en gang vet at Norge er et land!

Se litt lenger enn deres egen nesetipp, vær så snill! Norge er ikke verdens navle, og jeg skjønner godt at interessen for skandinavisk geografi er minimal utenfor Skandinavia. Kan dere som er så eplekjekke på et blunk fortelle akkurat hvor Burundi ligger? Eller hva som er hovedstaden i Liberia?

Jeg måtte bare få ut litt frustrasjon etter å for ørtende gang ha hørt at "De trodde Norge er hovedstaden i Sverie! De er så utrolig dumme, de amerikanerne, de lærer jo ingenting på skolen."

(jeg er ikke med dette ute etter svar på hva hovedstaden i Liberia er...)

:rope:

Sånn, det var alt ;)

Jeg er helt enig med deg. Nordmenn er veldig negative til amerikanere.

Bare fordi man finner TV-klipp der reportere intervjuer amerikanere som svarer at de ikke vet hvor Norge er, at Skandianavia er ett land, og at de ikke klarer å gjenkjenne land og verdensdeler på kartet om ikke navnene står der fra før av, betyr jo ikke at de er dumme!

Hadde jeg bodd i USA og vært amerikaner ville jeg sannsynligvis ikke ha giddet å bry meg med små"landene" i Europas utkant...Norge hva da, liksom. Jeg har også glemt hovedstadene i de mer ukjente landene (som jeg kunne da jeg gikk i barneskolen), samt at jeg ikke klarer å gjenkjenne land på kartet når navnene ikke står der...Men jeg har Master og god jobb og er følgelig ikke "dum". Men kanskje like dum som den gjengse amerikaner da?

USA er kult. Det er lov å prøve seg der. Det er fint!

Skrevet

FoxyFish om du har så mye forakt for Norge. Og elsker USA og tror de er det perfekte land utopia. Så dra til USA så skal du se at USA er ikke perfekt og ikke noe bedre en hva Norge eller andre vestlige land er.

Kanskje på tide at du kommer ut av drømme verden og ser ut. Slik at du kan se at USA ikke er et Utopia om du mener det så kan du vel bare dra fra Norge siden det er tydelig. At du forakter alt med landet og menneskene i det

Skrevet
FoxyFish om du har så mye forakt for Norge. Og elsker USA og tror de er det perfekte land utopia. Så dra til USA så skal du se at USA er ikke perfekt og ikke noe bedre en hva Norge eller andre vestlige land er.

Kanskje på tide at du kommer ut av drømme verden og ser ut. Slik at du kan se at USA ikke er et Utopia om du mener det så kan du vel bare dra fra Norge siden det er tydelig. At du forakter alt med landet og menneskene i det

Jeg anbefaler briller!

Skrevet
Hadde jeg vært roligere, tror jeg faktisk at jeg hadde sovnet. :Gjesp:

Spar meg for dårlige hersketeknikker.

(amerikanere spesielt. Av en eller annen merkelig grunn reagerer vi ikke dersom mexicanere ikke har kjennskap til oss)

Ganske enkelt fordi vi vet mye mer om USA enn om Mexico. USA og dens kultur er en del av oss fra vi er veldig små. USA, for tiden verdens eneste supermakt, er som den kule storebroren. Vi vil bli sett av han, og skuffelsen er stor når vi ikke blir det, derfor sier vi heller at de er dumme og kunnskapsløse.

Skrevet
Ganske enkelt fordi vi vet mye mer om USA enn om Mexico. USA og dens kultur er en del av oss fra vi er veldig små. USA, for tiden verdens eneste supermakt, er som den kule storebroren.

Vel...selv om vi vet hvem USA er, og ser opp til supermakten, betyr ikke det at supermakten vet hvem lille støvkornet Norge er.

Skrevet
Spar meg for dårlige hersketeknikker.

Jeg ser på det å be noen om å roe seg ned uten grunn som en verre hersketeknikk enn å kunne si at jeg er fullstendig rolig.

Ganske enkelt fordi vi vet mye mer om USA enn om Mexico. USA og dens kultur er en del av oss fra vi er veldig små. USA, for tiden verdens eneste supermakt, er som den kule storebroren. Vi vil bli sett av han, og skuffelsen er stor når vi ikke blir det, derfor sier vi heller at de er dumme og kunnskapsløse.

Selv om USA er en stor del av norsk kultur, så er ikke dette et gjensidig forhold. Norge betyr nada for den gjengse amerikaner. Å ha en så såret stolthet at man kaller noen dum på grunn av dette, er intet mindre enn ganske latterlig og en smule patetisk

Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du krangler med meg, når du egentlig uttrykker akkurat det samme ;)

Skrevet

Noen mennesker sier altså: "Jeg har møtt såååå mange amerikanere som er dumme og ikke vet noe om Norge".

Mens trådstarter sier: "Jeg har møtt sååååå mange nordmenn som har utrolig mye stygt å si om amerikanere, og et stoltere folk enn nordmenn skal man lete lenge etter. "

Det er ganske morsomt at trådstarter ikke ser at hun gjør akkurat den samme feilen som de hun kritiserer, nemlig å generalisere. Som amerikanerne sier: "Practice what you preach." ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...