Gå til innhold

Dere som sier..

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kan svare på alle spørsmålene som ble rettet mot meg:

Nei. Jeg tror ikke alle er dumme, men en del av dem er det.

Det er det ganske mange nordmenn som er også. Så hvorfor linke til en hel haug med youtube-videoer som viser enkeltmennesker som dummer seg ut, som et slags "bevis" på at amerikanere er dumme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er tåpelig å si at amerikanere er dumme fordi de ikke vet saker og ting om Norge. Det er vel også tåpelig, eller i alle fall offensive, å si at folk er dumme fordi de ikke sitter med en gjennomsnittlig mengde faktakunnskap.

Meen..har sett en del undersøkelser der amerikanere har kommet ganske dårlig ut når det gjelder allmennkunnskap i de brede lag av folket, analfabetisme og utdanningsnivå.

Selvsagt finnes det også amerikanere som kan lese, være hjernekirurger og finne opp romferger og andre avanserte innretninger.

Skrevet

Samme om de vet hvor Norge ligger.... Men en STOR prosent av amerikanske barn kunne ikke peke ut USA på kartet. Alle er ikke dumme, men KOM AN!!!!

Skrevet

Dei fleste har høyrt om "dumme" amerikanerar som har svake kunnskapar om verda utanfor eige land. Dette må kanskje fortåast ut i frå at USA er nesten eit kontinent på eiga hand og mange amerikanerar difor er seg sjølv nok. Det er også antiintelektuelle straumdrag i USA som mellom anna førte til populariteten til Ronald Reagan, George W. Bush og Forrest Gump. Desse vart av mange sett på som enkle, jordnære menn utan særleg bokleg lærdom, men med ein enkel og ekte livsvisdom.

Men vi må også huske at dei aller fleste eliteuniversitet i verda er amerikanske og dei har fått ein god del av Nobelprisane som svenskane deler ut har gått til amerikanerar.

Skrevet

Jeg ser ikke på dem som dummere enn folk flest. Min mening om dem er at kulturen og samfunnet er veldig "dramatisk". De har lett for å overdramatisere og overdrive. Liker ikke helt språket helt heller, så jeg snakker mer britisk-engelsk. :P

Skrevet
Samme om de vet hvor Norge ligger.... Men en STOR prosent av amerikanske barn kunne ikke peke ut USA på kartet. Alle er ikke dumme, men KOM AN!!!!

I den samme spørreundersøkelsen var det veldig mange franskmenn som ikke kunne fortelle hvor Sverige lå. Vil du si at alle franskmenn er dumme?

Skrevet (endret)

Det er ikke greit å ikke kunne det uansett, og vedder på en stoor del av resten av verden kan peke ut USA på kartet, selv om de ikke bor der.

Det er jo noe helt annet om franskmenn ikke kan peke ut Sverige, finnes sikkert land i Europa du og jeg ikke kan peke ut også.

Endret av Aniria
Skrevet

Deilig å kalle andre "dumme". Føles godt for egen del, sant?

Skrevet (endret)

I den undersøkelsen som kun ble utført på en begrenset menneskemenge mellom 18 og 24 år, klarte 89 % av de spurte amerikanerene å plassere USA på verdenskartet. Det vil si at 11 % ikke klarte det.

Å gi uttrykk for at en hel nasjon er stokk dum fordi 11 % ikke klarte spørsmålet sier vel mer om egne egenskaper for rasjonalisering.

Og hvordan vil dere som mener at amerikanere er så dumme tolke dette:

Spørsmål om hvor Sverige er på kartet; USA har 16 % korrekt svar, Mexico har 7 % korrekt svar, og Storbrittania har 28 % korrekt svar. Dere som virkelig kan dette med intelligens; hva sier dette om intelligensen til de respektive befolkningene? Er Mexicanere stokk dumme? Er de rett og slett dummest?

Dette for å dra diskusjonen tilbake til hva jeg egentlig ytret, nemlig irritasjon over amerikanere som ikke så utt til å ha kjennskap til norsk kultur og tradisjon.

Edit: Leif

Endret av Aniria
Skrevet
Det er det ganske mange nordmenn som er også. Så hvorfor linke til en hel haug med youtube-videoer som viser enkeltmennesker som dummer seg ut, som et slags "bevis" på at amerikanere er dumme?

Har ikke lagt frem noe bevis av noe slag, bare et par eksempler. Har snakket med mange amerikanere som er smarte, har snakket med mange dumme også.

Skrevet

nå skal det sies at et par amerikanere er dum som et børd... hehe

jeg bodde i stetene var fikk jeg de morsomste komentarene, kan jo dele en:

Jed(amerikaner): So Carlos, where are you from?

Carlos(utvekslingsstudent fra spania): Spain, why?

Jed: What language do they speak in span?

Carlos: eeh? Spanish

*der begynte de fleste å le...

Jed: oh! well how come you dont have a mexican accent?

Tydligvis hadde ikke jed fått med seg at folk snakker spansk i spania og ikke bare i mexico... hehe

For all del, det er MANGE smarte amerikanere, har selv kjempe mange venner derfra=) men vi må ha lov å le litt av de som faktisk er... vel... DUM!

Skrevet

En annen artig observasjon.

Dette er spørsmål om hvor Stillehavet ligger, og her er rangeringen med prosentmessig korrekt svar:

1. Japan - 84 %

2. Canada - 83%

3. Italia - 76%

4. Mexico - 74 %

5. USA - 71 %, Tyskland - 71 %

7. Frankrike - 60 %

8. Sverige - 59 %

9. G.B - 52 %

Forteller den dere noe? At svensker, engelskmenn og fanskmenn er mye dummere enn japanesere og canadiere?

Skrevet
nå skal det sies at et par amerikanere er dum som et børd... hehe

jeg bodde i stetene var fikk jeg de morsomste komentarene, kan jo dele en:

Jed(amerikaner): So Carlos, where are you from?

Carlos(utvekslingsstudent fra spania): Spain, why?

Jed: What language do they speak in span?

Carlos: eeh? Spanish

*der begynte de fleste å le...

Jed: oh! well how come you dont have a mexican accent?

Tydligvis hadde ikke jed fått med seg at folk snakker spansk i spania og ikke bare i mexico... hehe

For all del, det er MANGE smarte amerikanere, har selv kjempe mange venner derfra=) men vi må ha lov å le litt av de som faktisk er... vel... DUM!

Selvfølgelig kan man le av sånne ting! Det er jo moro! Men å generalisere ut i fra sånne episoder til en hel befolkning synes jeg ikke er noe annet enn veldig sært.

Jeg lo jo også veldig godt av min helnorske klassevenninne som akkurat hadde kjøpt seg bil og lurte på når hun måtte skifte blinklysvæske. ;)

Skrevet
Forteller den dere noe? At svensker, engelskmenn og fanskmenn er mye dummere enn japanesere og canadiere?

Svaret på ett spørsmål sier oss selvfølgelig svært lite. Men ved å se på den gjennomsnittlig prosentraten av korrekte svar, kan man få en pekepinn. Ikke på hvor dumme et lands innbyggere er, men hvor kunnskapsløse de er.

Skrevet
Svaret på ett spørsmål sier oss selvfølgelig svært lite. Men ved å se på den gjennomsnittlig prosentraten av korrekte svar, kan man få en pekepinn. Ikke på hvor dumme et lands innbyggere er, men hvor kunnskapsløse de er.

Er det ikke herlig når livet er så svart/hvitt? At man kan snakke om en hel befolkning ut fra en geografioppgave som er gitt 3000 mennesker i en alder av 18 til 24 år.

Og igjen, dette var en tråd som var mer rettet på hvor selvopptatte nordmenn kan være overfor egen nasjon.

Gjest Langsyne
Skrevet

Min første tanke er at slike som fordømmer i slike saker ofte eier egenskapene de generaliseringer selv.

Klart en stolt Americaner vil støte stoltheten til en like stolt nordmann :fnise:

Skrevet
Min første tanke er at slike som fordømmer i slike saker ofte eier egenskapene de generaliseringer selv.

Klart en stolt Americaner vil støte stoltheten til en like stolt nordmann :fnise:

Sant så sant! Mange blir jo direkte snurt når man finner ut at Norge ikke er så verdenskjent som man av og til får inntrykk av ;)

Skrevet

De fleste er jo mest interessert i sitt nærområde. Sikker på at det finnes mange i Sør-Norge med begrenset kunnskap om Nord-Norge og omvendt.

Vet alle som mener amerikanere er dumme navnet på alle fylkene i Norge og hvor de er plassert for eksempel? Tviler på det.

Det finnes ulærde folk og idioter i alle verdenshjørner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...