FoxyFish Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 Jeg har nå sett meg grundig lei av de ekstremt mange nordmennene som påstår at amerikanerne er så dumme, de som ikke en gang vet at Norge er et land! Se litt lenger enn deres egen nesetipp, vær så snill! Norge er ikke verdens navle, og jeg skjønner godt at interessen for skandinavisk geografi er minimal utenfor Skandinavia. Kan dere som er så eplekjekke på et blunk fortelle akkurat hvor Burundi ligger? Eller hva som er hovedstaden i Liberia? Jeg måtte bare få ut litt frustrasjon etter å for ørtende gang ha hørt at "De trodde Norge er hovedstaden i Sverie! De er så utrolig dumme, de amerikanerne, de lærer jo ingenting på skolen." (jeg er ikke med dette ute etter svar på hva hovedstaden i Liberia er...) Sånn, det var alt
Hamster Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 (jeg er ikke med dette ute etter svar på hva hovedstaden i Liberia er...) Monrovia. :gjeiper: Uansett, jeg tenkte det samme som deg før, at det var fordommer basert på mediafremstilling osv., men har sett så mange eksempler på det nå at jeg har begynt å tvile selv. Eksempler: I tillegg til utallige historier fra folk jeg kjenner om at amerikanere trodde det gikk isbjørner i gatene her osv.
Mischa Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 (endret) Jeg er enig med FoxyFish.. Hvorfor skal amerikanere bry seg om Norge, det er jo bare en liten lort på kartet? Synes det er helt greit at de tror det er isbjørner i Norge.. Det finnes verre vrangforestillinger! Det finnes dumme amerikanere, og det finnes dumme nordmenn.. Endret 12. februar 2009 av Mischa
^^Belle^^ Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 I tillegg til utallige historier fra folk jeg kjenner om at amerikanere trodde det gikk isbjørner i gatene her osv. Dette fikk jeg også høre da jeg flyttet til Frankrike. I tillegg til at de var totalt sjokkert over at jeg ikke er blond. Tror nok det er mange stereotyper på oss skandinavere som ikke stemmer helt.
FoxyFish Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 12. februar 2009 Monrovia. :gjeiper: Uansett, jeg tenkte det samme som deg før, at det var fordommer basert på mediafremstilling osv., men har sett så mange eksempler på det nå at jeg har begynt å tvile selv. Eksempler: I tillegg til utallige historier fra folk jeg kjenner om at amerikanere trodde det gikk isbjørner i gatene her osv. Så du er en av dem som virkelig tror at alle de over 300 millioner amerikanere som finnes er dumme, fordi du har sett noen videoer på youtube? Det er akkurat sånne som deg dette innlegget er rettet mot. Jeg husker en sekvens på norsk TV hvor ulike nordmenn ble spurt diverse spørsmål om kristne høytider. Der var det blant annet ei jente som svarte at "Moses delte jødehavet". Betyr det at alle nordmenn er stokk dumme og totalt kunnskapsløse? Nei, det gjør ikke det. Man skal ikke tro på alt man ser på YouTube skjønner du, selv om den kan være hard å svelge. Og apropo isbjørner: hvor mange nordmenn er det vel ikke som tror at det kryr av tigere i Afrika? Er det noe bedre?
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #6 Skrevet 12. februar 2009 Jeg har nå sett meg grundig lei av de ekstremt mange nordmennene som påstår at amerikanerne er så dumme, de som ikke en gang vet at Norge er et land! Se litt lenger enn deres egen nesetipp, vær så snill! Norge er ikke verdens navle, og jeg skjønner godt at interessen for skandinavisk geografi er minimal utenfor Skandinavia. Kan dere som er så eplekjekke på et blunk fortelle akkurat hvor Burundi ligger? Eller hva som er hovedstaden i Liberia? Jeg måtte bare få ut litt frustrasjon etter å for ørtende gang ha hørt at "De trodde Norge er hovedstaden i Sverie! De er så utrolig dumme, de amerikanerne, de lærer jo ingenting på skolen." (jeg er ikke med dette ute etter svar på hva hovedstaden i Liberia er...) Sånn, det var alt De er ganske dumme i sør statene. Men de som er i Nordstaten er generelt sett smartere en de i sør i USA Men å si at det ikke finnes dumme amerikanere er idiotisk. Det er ufatelig mange idioter som ikke har peiling i USA. Men om man tar prosent messig så er vi ikke noe smartere i Norge og for å si det slik. Ingen tror Norge er verdens navle. Men det er like idiotisk om en nordmann tror Norge er verdens navle. Som om en Amerikanere som tror at verden er USA. dummet finnes i alle land. Også USA
FoxyFish Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. februar 2009 De er ganske dumme i sør statene. Men de som er i Nordstaten er generelt sett smartere en de i sør i USA (...) Det er så underholdene med skråsikre mennesker..!
Varsia Skrevet 12. februar 2009 #8 Skrevet 12. februar 2009 Monrovia. :gjeiper: Uansett, jeg tenkte det samme som deg før, at det var fordommer basert på mediafremstilling osv., men har sett så mange eksempler på det nå at jeg har begynt å tvile selv. Eksempler: I tillegg til utallige historier fra folk jeg kjenner om at amerikanere trodde det gikk isbjørner i gatene her osv. Den "vil du bli millionær"-greia kunne så likesågodt ha hendt i Norge. Husker hun dama som fikk spørsmål om hvilket bilmerke Yaris hørte til. Hun visste ikke, så hun spurte publikum. Nesten alle sa Toyota. Men nei, toyota yaris klinget ikke så bra mente hun, det kunne ikke være der selv om nesten ale i publikum stemte det. Så dama svarte mitsubishi yaris, for DET klinget bra det... Og hun var norsk. Og dere greier sikkert å finne noen dumme norske missekandidater. OG det finnes NORDMENN som tror vi har isbjørn på norsk fastland. Jeg er fra Finnmark, og HAR opplevd å få spørsmålet "eeehm, duuuh, kanskje litt dumt å spørre, men er det isbjørn der du bor?". Doh. Når jeg forklarer disse (voksne), norske menneskene at isbjørn ikke finnes på det norske fastlandet blir de dødsflaue. Så er det da så sabla rart at amerikanere tror det finnes isbjørn i Norge, når de ikke vet hvor Norge er en gang? Vi har jo isbjørn på svalbard. Noen undersøkelser har også vist at amerikanere har mye større kunnskap om samer (!) enn nordmenn. Ja, så etter norsk logikk kan jeg vel få lov til å slå fast at alle nordmenn er dumme? (Og bare for å ha mitt på det rene; jeg mener ikke nordmenn er dumme, og jeg mener heller ikke at amerikanere er det, for jeg lar meg IKKE påvirke av latterlige youtube-klipp som like gjerne kunne ha kommet fra Norge. Og jeg forventer IKKE at hverken amerikanere eller kinesere skal klare å plassere Norge på kartet, og dermed vite om vi har isbjørn eller ei).
FoxyFish Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 12. februar 2009 nordmann Hva beviser dette klippet, Thrusthamster? Er det: A: Alle nordmenn er skikkelig dumme? B: Ingen blondiner har peiling på data? C: Ingen av delene, for dette er en video på YouTube, og man kan ikke generalisere ut fra det? Jeg ler selv av slike klipp, og også klipp som viser at amerikanere/briter/tyskere/nordmenn er dumme på film. Men jeg er ikke så skråsikker og korttenkt at jeg da tenker at "håhåh, alle amerikanere er skikkelig dumme!" Og jeg så også eksemplet med denne damen på Vil du bli millionær. Det var svært svært pinlig å se på, og hun slo meg ikke som den skarpeste kniven i skuffen. Likevel har hun ikke endret mitt generelle syn på nordmenn av en eller annen merkelig grunn...
Gjest Ludovie Skrevet 12. februar 2009 #10 Skrevet 12. februar 2009 Jeg tror at årsaken til at myten om at amerikanere er dumme har oppstått, er at USA er et veldig stort land med et enormt mangfold på godt og ondt. Man finner folk der som er mye dummere enn de dummeste nordmennene, men selvfølgelig også folk som er mye smartere enn de smarteste nordmennene. Det er altså et mye større sprik mellom fattig/rik, dum/smart, osv. Dessuten har ikke USA naboland på samme måte som de fleste andre land. De aller fleste amerikanere bor veldig langt fra "utlandet", og forholder seg dermed mest til sitt eget land. Når amerikanere skal til "Syden", drar de gjerne til California eller Florida, f.eks. Og hvis de vil på skikkelig storbyferie har de mer enn nok byer å velge blant i sitt eget land. Jeg anbefaler for øvrig alle som tror at amerikanere er dumme å lese New York Times, Washington Post eller en av de andre virkelig gode amerikanske avisene.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #11 Skrevet 12. februar 2009 Det er så underholdene med skråsikre mennesker..! Så du tror at alle mennesker i USA er super smarte med en IQ på 200 tro om igjen. Amerikanere er ikke noe smartere en andre. De er heller ikke noe dummere en andre
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #12 Skrevet 12. februar 2009 Jeg tror at årsaken til at myten om at amerikanere er dumme har oppstått, er at USA er et veldig stort land Stort å stort...Du kan putte helle USA 2 ganger inn i Russland og fremdels ha plass til overs
FoxyFish Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #13 Skrevet 12. februar 2009 Så du tror at alle mennesker i USA er super smarte med en IQ på 200 tro om igjen. Amerikanere er ikke noe smartere en andre. De er heller ikke noe dummere en andre Ja! Det er akkurat det jeg tror! Les alt om igjen, du...
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #14 Skrevet 12. februar 2009 Ja! Det er akkurat det jeg tror! Les alt om igjen, du... Jeg tar det som et ja
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #15 Skrevet 12. februar 2009 Det er ufattelig MANGE amerikanere! Ikke rart det kan se ut som det er fryktelig mange dumskaller der borte. Men ser man på tallene ser man fort at det ikke er FLERE dumme der borte enn her, i forhold til folketallet! Sånn. Nå følte jeg meg eksepsjonellt glup som kom opp med et innlysende svar. Eller noe. Jeg har møtt mange mange amerikanere og de er velutdanna, svært høflige og særdeles omsorgsfulle mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #16 Skrevet 12. februar 2009 Det er ufattelig MANGE amerikanere! Ikke rart det kan se ut som det er fryktelig mange dumskaller der borte. Men ser man på tallene ser man fort at det ikke er FLERE dumme der borte enn her, i forhold til folketallet! Sånn. Nå følte jeg meg eksepsjonellt glup som kom opp med et innlysende svar. Eller noe. Jeg har møtt mange mange amerikanere og de er velutdanna, svært høflige og særdeles omsorgsfulle mennesker. ufattelig mange...tja de er ganske få til sammenligning med Kinesere
Hamster Skrevet 12. februar 2009 #17 Skrevet 12. februar 2009 Kan svare på alle spørsmålene som ble rettet mot meg: Nei. Jeg tror ikke alle er dumme, men en del av dem er det.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #18 Skrevet 12. februar 2009 Det er et ubestridelig faktum at amerikanere er dårligere i geografi enn folk fra de fleste andre land. http://www.nationalgeographic.com/geosurvey/highlights.html http://www.nationalgeographic.com/geosurve...question_1.html "Americans ages 18 to 24 came in next to last among nine countries in the National Geographic-Roper 2002 Global Geographic Literacy Survey, which quizzed more than 3,000 young adults in Canada, France, Germany, Great Britain, Italy, Japan, Mexico, Sweden, and the United States. Top scorers were young adults in Sweden, Germany, and Italy." Over halvparten av amerikanerne klarte ikke å finne India på et kart. Det sier ganske mye.
Pingting Skrevet 12. februar 2009 #19 Skrevet 12. februar 2009 Jeg tror det som er problemet her, er at det gjerne er de som passer til stereotypen man legger merke til og husker. Treffer man en dum, amerikans turist eller ser noe idiotisk på Youtube blir reaksjonen gjerne "hahaha, såtypisk amerikansk!". Jeg tror definitivt ikke at amerikanere er dummere enn nordmenn, kinesere eller sørafrikanere, men jeg har lagt merke til at enkelte deler av befolkningen der virker mindre opplyst. Skolepensum dekker f.eks. hovedsaklig amerikansk historie, og lite om verdenshistorien. Flertallet leser ikke de store, seriøse avisene eller nyhetssendingene, så det går ofte mer i tabloide saker. Valgdeltagelsen er kjempelav. I tillegg er det - som Ludovie nevnte - et veldig stort land slik at de får langt færre impulser fra andre land enn det vi gjør. Men når det er sagt: jeg ser mange av disse tendensene i Europa og. Jeg bor i England nå, og kan ikke påstå jeg tenker på dem (eller nordmenn) som så vannvittig mye smartere enn den gjennomsnittlige amerikaneren...
FoxyFish Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #20 Skrevet 12. februar 2009 Jeg tror det som er problemet her, er at det gjerne er de som passer til stereotypen man legger merke til og husker. Treffer man en dum, amerikans turist eller ser noe idiotisk på Youtube blir reaksjonen gjerne "hahaha, såtypisk amerikansk!". Jeg tror definitivt ikke at amerikanere er dummere enn nordmenn, kinesere eller sørafrikanere, men jeg har lagt merke til at enkelte deler av befolkningen der virker mindre opplyst. Skolepensum dekker f.eks. hovedsaklig amerikansk historie, og lite om verdenshistorien. Flertallet leser ikke de store, seriøse avisene eller nyhetssendingene, så det går ofte mer i tabloide saker. Valgdeltagelsen er kjempelav. I tillegg er det - som Ludovie nevnte - et veldig stort land slik at de får langt færre impulser fra andre land enn det vi gjør. Men når det er sagt: jeg ser mange av disse tendensene i Europa og. Jeg bor i England nå, og kan ikke påstå jeg tenker på dem (eller nordmenn) som så vannvittig mye smartere enn den gjennomsnittlige amerikaneren... Helt enig. Men det jeg reagerer på spesielt er alle nordmennene jeg har snakket med som er sjokkert over hvor dumme amerikanerne er, fordi de ikke kan noe som helst om Norge. DET synes jeg blir litt for tynt å legge til grunn for å uttale seg om iq-en til over 300 millioner mennesker. Og det sier vel mer om de generelle kunnskapene til vedkommende som uttaler seg, og hvilke gigantiske tankene vedkommende har om seg selv og sitt land. Jeg snakket med ei forleden som var oppriktig sjokkert over at en amerikaner hun hadde snakket med på nettet ikke visste at Norge var et kongedømme. Hun la også da ut i det vide og det brede om hvor dumme amerikanere er. Da jeg spurte henne hva slags styringsform man benytter i Sør-Afrika ble hun derimot taus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå