Rafi Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 Hva vil det si egentlig? Vi er ikke kristne, så tenkte ikke han skulle i religiøs barnehage...
liv Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 ALLE barnehager har den kristne formålsparagrafen. Noen legger mer vekt på den enn andre. F.eks ved å gå i kirken før jul og å lære om påske.
Rafi Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. februar 2009 men dersom det står "utvidet kristen formålsparagraf" da?
juliane Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 Da har de gjerne litt historier fra Bibelen i samlingsstunden av og til, synger sanger med religiøst innhold i tillegg til Bæ bæ lille lam og sånne ting. Jeg ville ikke vært bekymra for det, med mindre jeg hadde vært skikkelig anti-religiøs.
Rafi Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 12. februar 2009 Da har de gjerne litt historier fra Bibelen i samlingsstunden av og til, synger sanger med religiøst innhold i tillegg til Bæ bæ lille lam og sånne ting. Jeg ville ikke vært bekymra for det, med mindre jeg hadde vært skikkelig anti-religiøs. åå men jeg merker at jeg ikke kommer til å søke noen barnehage med bibelopplesning
juliane Skrevet 12. februar 2009 #6 Skrevet 12. februar 2009 åå men jeg merker at jeg ikke kommer til å søke noen barnehage med bibelopplesning Det er jo ikke bibelopplesning da, det er jo tilpasset barn som alt annet i barnehagen. Dessuten er det forskjell fra barnehage til barnehage, kanskje du kan ringe den aktuelle barnehagen og spørre hvordan det fungerer hos dem?
Gjest Gjest_JinX_* Skrevet 12. februar 2009 #7 Skrevet 12. februar 2009 I desember -08 vedtok de en ny/revidert formålsparagraf, der de bl.a har nevnt at barnehagens virksomhet bygger på kristne OG humanistiske verdier, der det kun var presisert "kristne" fra før..
Gjest Wrangler Skrevet 12. februar 2009 #8 Skrevet 12. februar 2009 Alle barnehger har ikke kristenformålsparagraf, noen få har bedt om unntak fra dette. Bl.a muslimske barnehager, barnehager som legger ekstra stor vekt på humanetikk, etc. Hva utvidet kristen formålsparagraf betyr, må man nesten spørre den enkelte barnehage om. Samme gjelder egentlig alle barnehager, hvordan den kristne formålsparagrafen utøves er forskjellig fra den enkelte barnehage.
~umulia~ Skrevet 12. februar 2009 #9 Skrevet 12. februar 2009 ALLE barnehager har den kristne formålsparagrafen. Nei ikke alle, barnehagen til sønnen min er untatt den kristne formålsparagrafen.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #10 Skrevet 13. februar 2009 Barnehager er helt fri til å ta vekk den kristne formålsparagrafen. Vår barnehage har valgt å ikke gjøre det. e har bildebøker med Josef og Jesus, synger bordvers og går i kirken og snakker om engler. Synes dette er helt uproblematisk, men det er klart, det er driver som bestemmer hvor myeandakter det skal være, for å si det sånn. Spør, da vel, er ikke verre enn det så får du vite akkurat hva som gjelder akkurat der! Vi har valgt å døpe barnet våt, og synes derfor det blir teit å jakte på det ikke-kristne, men heller ikke vi synes det skal ta helt av med tungetale og fordømmelse av homofile etc.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #11 Skrevet 13. februar 2009 Jeg tror liv mente at alle barnehager har i utgangspunktet kristen formålsparagraf. Barnehager må aktivt selv sørge for å få unntak fra formålsparagrafen, eller aktivt gjøre noe for enten å få fjernet den eller for å få en utvidet. Kommunale og stalige barnehager kan ikke fjerne eller få utvidet paragrafen. De må følge normen. Dette for at alle barn skal få minimum kjennskap til kristen kultur og tradisjon i Norge før skolegang. Det er nok veldig forskjellig hvordan barnehager med utvidet kristen formålsparagraf er. Noen er veldig aktive i kristne "greier", mens andre er det ingen forskjell fra "normale" barnehager. Dvs de besøker kirke en sjelden gang, og tar opp hvorfor man feirer ulike kristne høytider. Så du må nok undersøke hva slags barnehage det er. Må forresten opplyse at jeg vet om flere barnehager som har fjernet den kristne formålsparagrafen men likevel går i kirke og slik.
Nala Skrevet 13. februar 2009 #12 Skrevet 13. februar 2009 Barnehagen vi hadde jentene i før var unntatt kristen formålsparagraf. Da vi flyttet kom yngstejenta i en barnehage tilknyttet kristen formålsparagraf. Eldstejenta er begynt på skolen. Jeg må si det var utrolig behagelig da ungene var i barnehagen som ikke var tilknyttet kristen formålsparagraf. Jeg har ikke sansen for at verken skole eller barnehage skal presentere ungene for den kristne tro. Barn har ikke forutsetning for å forstå. De eier ikke kritisk sans. Da syns jeg det er galt at andre enn foreldrene skal fortelle dem som sannhet noe vi ikke aner om har rot i virkeligheten. Joda, i skoleverket kan man søke om fritak. Men jeg må si jeg reagerer på at vi skal søke om fritak fra feiring av soldagen for eksempel, som på skolen her feires i kirka. En uting er det! Religionsutvøvelse burde høre heimen til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå