Gå til innhold

Om å amme store barn.

Silfen

Anbefalte innlegg

Gjest *Perser*

jeg ammet jenta mi, til hun var 5mnd! jeg angrer nå på hvorfor jeg ikke prøvde å få mer melk! men neste gang skal jeg amme lenge!

til dere andre som ikke har unger og snakker om amming, jeg må bare le av dere!

milla, tenner du på tanken din? siden du nevner det så ofte?

synes du er litt pervers jeg! tenk å gå rundt å tenke noe så ekkelt!

ja ja, du har jo ikke unger så du vet jo ikke hva du snakker om! så jeg forstår jo det da (litt).

tiger, hva vet du om andre sine unger? du har jo ikke EN engang!

men ellers, dere andre som har så mye dere vil si, men ikke har helt peiling på hva dere snakker om, dere kan ringe til deres lokal helsestajon og snakke med helsesøster! så kan hun svare dere på de tingene dere måtte lure!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Riktig, Perser, jeg har ikke barn, og nei, jeg vet ingenting om din eller noen andre sin unge. Men det jeg vet, er at med litt innsats fra foreldrenes (ikke bare mors) side, kan unger bli vant med å drikke fra flaske eller spise grøt eller hva som helst annen babymat. Det er bullshit å si at unger ikke KAN drikke av flaske. Da har man ikke prøvd godt nok. Desuten ville jeg sett på det som en nødvendig sikkerhet for barnet i fall moren skulle bli syk eller av andre grunner ikke kunne amme.

Jeg sier heller ikke at det er ekkelt å amme generelt sett(selv om jeg ikke skjønner meg på de som vil amme store barn). Jeg ber bare småbarnsmødre også ta hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

Tiger, det finnes faktisk unger som ikke liker flasker, det finnes unger som ikke liker pupp, det finnes unger som ikke liker ost, det finnes unger som ikke liker støy, det finnes unger som ikke liker potet, det finnes unger som ikke liker fisk, det finnes unger som ikke liker tran, det finnes unger som ikke liker smokk, det finnes unger som ikke liker yogurt, det finnes unger som ikke liker grønnsaker, det finnes også ikke liker kjøtt, det finnes unger som ikke liker grøtt, OG det finnes mange kresne unger og mindre kresne unger som blir voksne og blir til slike som meg og deg og alle andre icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og det finnes mange voksne som synes at noen (ikke alle) ammende kan utvise en smule mer takt i forhold til hvor og når de ammer ungene sine i offentlighet icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Perser.

Du sier at vi som ikke har barn ikke har noe vi skulle ha sagt, at vi ikke vet hva det innebærer etc etc.

Men du skjønner det, at selv om vi ikke har barn så HAR vi faktisk lov å ha meninger om hva som er å vise hensyn til andre en seg selv!

Vi har nå sagt gang på gang på gang på gang at det ER IKKE MØDRE SOM DISKRET AMMER SINE BARN PÅ KAFE vi reagerer på!!!!

At du og flere mødre ikke har opplevd ammende mødre som IKKE ammer diskret, det driter jeg faktisk i! JEG har opplevd å få både barn og pupp så godt som oppi maten min på kafe! OG JEG LIKER DET IKKE!

Jeg kan på ingen måte forstå at det ikke går an også for disse mødrene å vise hensyn! Når de fleste av dere her inne påpeker at dere prøver å gjøre det diskre, så kan det vel ikke være så innmari vanskelig kan det vel?

Og så skal jeg komme med en liten uttalelse som jeg sikkert ikke har peiling på, derfor stiller jeg det som ett spørsmål:

Til dere som har barn som MÅ ha pupp, som ikke spiser av flaske og som ikke vil ha annen mat: Er dere ALDRI borte fra barna deres? Gjør dere i de nærmeste 1-2 årene etter barnet er født, ikke NOE annet en å være sammen med barnet?

For dersom dere faktisk gjør det, så MÅ jo faktisk ungen klare seg med noe annet en pupp da!

Og dersom dere IKKE gjør noe annet en å bare være sammen med barnet hver bidige kveld og dag og natt i to år i strekk, hva skjer dersom dere mister melka? eller blir syke?

Bare lurer jeg, siden barna tydeligvis ikke KAN få i seg den næringen den trenger uten å erstatte EN eller to pupp-foringer med annet.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld, Perser! Man må jo kunne klare å venne barn til å ta til seg annen næring enn brystmelk. Noe annet NEKTER jeg å tro. Det er vel som pottetrening og alt annet. Det krever en innsats!

Og igjen, vi ber bare om at småbarnsmødre også kan ta hensyn til omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Fikk ikke svar sist jeg så da prøver jeg igjen....

Jeg lurer på hvor lenge det er naturlig å amme jeg? Dere som ammer barna lenge, hvor går grensen deres for hvor lenge det er greit å amme barnet? Er det slik at så lenge barnet vil ha pupp så skal hun/han få det?

Hva f.eks om barnet er stort nok til å slutte med bleie.... er da da fortsatt like greit at barnet vil suge pupp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Hvordan er det mulig og misforstå hva det er vi prøver og si; nemlig at det er greitt med amming men ikke i alle sammenhenger og helst ikke åpenlyst på cafeer/resturanter.

Og jeg er enig i de som mener at mange er for slappe med å la ungen venne seg til flaske. Det er bare snakk om trening. Og dette vet jeg. Jeg har flere leger i familien.

Milla

PS: Hei *perser* gir jeg deg fortsatt "krøller"?!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

*leeer* jo takk, begynner å bli nydelig nå med alle krøllene icon_smile.gif kjekt å ha dem nå til bryllupet i hvertfall icon_wink.gif *SS*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, dette her hart jo tatt av!!!!!

Klart man skal kunne amme hvor man vil (nesten)

Småen HYLTE på bussen igår. Satt alene, snudde meg godt vekk, fikk hektet ungen på puppen uten at så mye som en hudflik syntes.

Heller det enn en hysterisk unge. (han er 6 mnd)

Men det er noe som heter god takt å tone. Det er god takt å ta hensyn til andre mennesker rundt seg når man ammer. Når småen var spedbarn ammet jeg på kafeèr o.l. De fleste kunne ikke engang se at jeg ammet, det er snakk om diskresjon. Selv om det er en naturlig ting, så viser man hensyn, på samme måte som man ikke raper høylydt eller promper ved matbordet.

Det jeg mente i hovedinnlegget er de som har gående barn, som sitter f.x. på en kafè og lar barna forsyne seg selv, lar puppen henge fritt.

Verste jeg så engang var en mamma somhadde et barn på ca 1,5-2 år. Ikke nok med at mamman satt med puppen utenfor selv når barnet ikke drakk, men hun brettet ut den andre puppen så barnet fikk sitte å fikle med brystvorten hennes.

Sånt er rett og slett kvalmende!!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla: Ungen min begynte å drikke av tutkopp da hun var ca. 6 mnd. Nå er hun 13 mnd. Hun drakk av flaske et par-tre ganger før det, da jeg måtte være borte fra henne mer enn fire timer. Synes ikke det er nødvendig å venne barn til å drikke av flaske hvis de ikke trenger det.

Aline: Det går an å være litt borte fra barnet sitt selv en fortsatt ammer. Ikke i mange dager, men noen timer går helt fint icon_smile.gif Jeg kan gjerne være borte fra barnet mitt en hel dag. Hun tenker ikke på melken når jeg ikke er der, men hun er litt avhengig av meg om kvelden/natta enda. Før hun begynte å spise annen mat (ca 6 mnd) kunne jeg også være borte fra henne en stund. Spebarn spiser ikke hele tiden, men etter fire timer er de garantert sultne.

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Synes ikke det er nødvendig å venne barn til å drikke av flaske hvis de ikke trenger det.

Så det var her hunden lå begravet. DU synes ikke det er nødvendig. Vel, når man er ute blant andre folk, og særlig hvor det serveres mat bør man kunne anvende en flaske. Amming er nemlig ikke særlig lekkert og se på, uansett hvor naturlig det er. Å bæsje er også naturlig.... men det er ikke særlig lekkert og se på det heller.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ok! Nå har dere virkelig gjort meg forbanna! Hva vet dere om det jeg har gjort for å venne jenta mi til flaske... Nå hun brekker seg, ikke får til å suge (for alle med barn vet at det er anderledes sugetekninkk både med smokk, flaske og puppen) og bare griner.... skal jeg da vente enda noen timer og prøve igjen, og enda noen timer og prøve enda flere ganger? Er vel for helvete ingen torturist heller. Ikke vil hun ha tutkopp heller... nå drikker hun vann av glass, men det blir man jo ikke mett av?

Og jo, jeg har da vært borte fra barnet. Men jeg er da hjemme igjen til neste amming, eller jeg drar bort etter at hun har lagt seg. Ikke noe problem det. Når jeg fikk barn, så går barna før alt annet. Og det at jeg ammer fremdeles, det har ingenting med at jeg vil holde båndet "ferskt og levende" oss imellom, for det er det uansett. Barnet mitt vil ha pupp, og jeg vil at hun skal få pupp. Herregud, tenk å måtte ty til erstatning fordi menn/kvinner ikke kan se på at en pupp blir brukt til det den skal.

Alvorlig talt jenter.... ja, jenter... ikke kvinner. Dere kan da ikke noen gang hatt et barn som gjerne vil bli ammet? Blir dere å flaske opp ungene deres, er det det som nå er på moten eller?

Pupp er det beste for barnet... Bare pupp frem til 6 mnd deretter i tillegg til mat. Gjerne frem til 2 års alder. Jeg ammet storebror frem til han var 1,5 år, og håper å amme lillesøster iværtfall like lenge.

Faen blir så forbanna irritert når noen sier at det er fullt mulig å tilvenne flaske... GRR som om jeg ikke har prøvd. Og hvis jeg skulle bli indisponert, vel, så får ungen komme til meg da. Ikke verre enn det.

Synes forresten at det helt greit at barnet mitt ikke får flaske eller smokk, for ikke noe er verre enn å se store unger med det! Barn over året burde kunne drikke av glass. (For å skyte tilbake)

Hilsen ammende mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Du har fortsatt ikke forstått denne trådens hovedpoeng, nemlig at det er helt greit med amming, men ikke på resturanter hvor folk skal spise.

Hvis man på død og liv må amme offentlig bør det gjøres svært diskret dvs. man legger ikke puppen på bordet. Aller helst bør man ta ungen med inn på toalettet el.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På toalettet? Ville _du_ spist på toalettet? Finnes det stoler der? Eller skal man sitte på dasslokket eller kanskje stå?

Husk at det tar ca. 10-15 min å amme, skal resten av tissetrengte vente på oss? Tror du ikke vi hadde fått blikk da også? Hva med å sitte i avføringslukt?

Nei. Har aldri opplevd å legge puppen på bordet. Tror heller ingen har sett meg gjøre det. Jeg forbeholder meg min og barnets rett til å spise under normale former... altså der vi andre spiser. Noe annet er barbarisk. Men da gjelder det også for meg å ikke "legge puppen på bordet".

Men at noen skal tvinge på meg og barnet flaske og smokk fordi de ikke klarer å se ammende kvinner... nei, det blir for galt.

Hilsen Ammende mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Denne tråden handler om amming av STORE BARN altså barn som kan spise annen mat og ikke om spedbarn.

Jeg spør igjen, hvor lenge er det greit å amme??????

Er det ingen som tørr si det her av dere som mener det er så naturlig å amme store barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *Perser*

hvor lenge som er greit å amme:

det er forskjellig på hva hver enkelte mener og synes det føles naturlig!

noen barn blir lei av morsmelke og ikke vil ha det mer! og noen vil drikke det men mora har ikke mer! og noen forsetter helt til det føles naturlig for dem!

jeg leste engang på foreldre og barn bladet at det var ei som ammet jenta si til hun var 7år! det synes jeg var ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at et barn på 6mnd,er for stor til å ammes på resturant, Milla? Barn som er eldre enn det, greier å drikke av tutkopp. Synes i hvert fall det er greit å amme barn opp til 1 år i full offentlighet. (Men ikke med puppen på bordet. Har aldri sett at noen har gjort det, men det har tydeligvis du.)

Synes det er greit å amme til barnet er to år, kanskje to og et halvt. Men uansett er det opp til hver enkelt hvor lenge en vil amme. Men personlig synes jeg de som har mulighet til det, bør holde på 1 år, i hvert fall 6 mnd. Men det finnes jo mange grunner til at noen velger å slutte før. Jeg ammer fremdeles, og datteren min er 13 mnd. Planlegger å slutte nå, men det er ikke fordi jeg synes hun er for stor. Grunnen er heller at jeg er litt lei av å amme. Tror også at det blir verre å avvenne henne om noen måneder.

Men bare for å ha sagt det: Det er unaturlig å amme 7-åringer.

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen jeg:

DET ER IKKE DISKRE AMMING AV SMÅ BARN VI REAGERER PÅ!!!!

men det var visst vanskelig å forstå akkurat det der?

(og nei, kanskje ikke DERE har blitt "plagd" med ikke-diskre ammende, men det betyr ikke at di ikke finnes, og det DE vi reagerer på.) (+ ammende med store barn som ellers løper rundt.)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil dessuten ha meg frabedt å bli kalt "jente... ikke kvinne!" fordi jeg har meninger som tydeligvis er vanskelig å forstå, eller fordi jeg ikke har ammet noen gang.

Jeg tar hensyn til ammende mødre ute jeg, så lenge di viser en bitteliten bit hensyn til andre også! (egentlig så viser jeg faktisk hensyn også når de putter puppen oppi maten min, jeg blir bare fryktelig sint over fraværende folkeskikk!)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...